Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Finns det något Rolex-arkiv?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Warwian, 13 maj 2014.

1. Warwian
    Trådstartare

Warwian Stadsbo

Från:
    Göteborg/Borås
    Hej KS!

Okey, idag fick jag hem min första Rolex, vilken för närvarande ligger hos urmakaren i väntan på lite TLC (givetvis blir det en tråd om den också inom kort).

Jag är i nuläget ändlöst nyfiken på att lära mig någonting om klockans historia, jag har absolut ingen aning om tidigare ägare eller ursprungsland. Det enda jag vet är att den är från 1968 (av serienumret att döma) och att den troligen är köpt i asien någonstans. Har Rolex något arkiv man kan vända sig till måntro? Jag må vara ganska insöad på gamla urverk och uddamärken, men det här med Rolex är någonting nytt.
    Exempelvis har Longines en underbar, gratis, arkivtjänst där man kan vända sig för att exempelvis få reda på var klockan ursprungligen är köpt. Ulysse Nardin och Jaeger-LeCoultre erbjuder också liknande tjänster, dock får man betala för JLCs. Vad gäller Rolex hittar jag ingen motsvarighet, de verkar inte ens ha en e-postadress?
    Någon som suttit med liknande funderingar?

2. Ernesto

Ernesto Friends of KS

Vi har ett levande arkiv här på forumet - acce1999.

Warwian, acce1999 och Aboynamedsue gillar detta.
  3. Porsan

Porsan Capitão de mar e guerra

Från:
    De sju haven...
    Nej Rolex har inget öppet arkiv där man kan begära ut info om enskilda klockor, eventuellt kan AD hjälp till med viss info om dom själva vill.

Warwian gillar detta.
  4. acce1999

acce1999 Friends of KS

Inte överdriva... ;)

Jag har plockat upp lite fakta om ett urval av Rolex och Tudors modeller under ett antal år. Inte mer än så.

Officiellt så har inte Rolex något arkiv... Men det är inte samma sak som att de saknar kunskap. Dock inget som är tillgängligt för allmänheten. Tyvärr. Just nu, i varje fall.

A

_jonte, Ernesto och Warwian gillar detta.
  5. Warwian
    Trådstartare

Warwian Stadsbo

Från:
    Göteborg/Borås
    Heltrist! Tack för svaren dock!

acce1999 Vad har du att tillgå om referens 6426? Någon koll på produktionsantal, tavelvariationer, etc.?

6. acce1999

acce1999 Friends of KS

Har ingen info alls om vare sig produktionsantal eller tavelvarianter.

Dock så vet jag att verket av många räknas som ett av de mest pålitliga och tåliga manuella verk som har tillverkats. Kanske kan säga mer om du har bilder. Då går det att se lite på skick etc.

Mvh A

16610 gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield