• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Finns det något Rolex-arkiv?

Warwian

Cartier
Hej KS!

Okey, idag fick jag hem min första Rolex, vilken för närvarande ligger hos urmakaren i väntan på lite TLC (givetvis blir det en tråd om den också inom kort).

Jag är i nuläget ändlöst nyfiken på att lära mig någonting om klockans historia, jag har absolut ingen aning om tidigare ägare eller ursprungsland. Det enda jag vet är att den är från 1968 (av serienumret att döma) och att den troligen är köpt i asien någonstans. Har Rolex något arkiv man kan vända sig till måntro? Jag må vara ganska insöad på gamla urverk och uddamärken, men det här med Rolex är någonting nytt.
Exempelvis har Longines en underbar, gratis, arkivtjänst där man kan vända sig för att exempelvis få reda på var klockan ursprungligen är köpt. Ulysse Nardin och Jaeger-LeCoultre erbjuder också liknande tjänster, dock får man betala för JLCs. Vad gäller Rolex hittar jag ingen motsvarighet, de verkar inte ens ha en e-postadress?
Någon som suttit med liknande funderingar?
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Nej Rolex har inget öppet arkiv där man kan begära ut info om enskilda klockor, eventuellt kan AD hjälp till med viss info om dom själva vill.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Vi har ett levande arkiv här på forumet - acce1999.
Inte överdriva... ;)

Jag har plockat upp lite fakta om ett urval av Rolex och Tudors modeller under ett antal år. Inte mer än så.

Officiellt så har inte Rolex något arkiv... Men det är inte samma sak som att de saknar kunskap. Dock inget som är tillgängligt för allmänheten. Tyvärr. Just nu, i varje fall.

A
 

Warwian

Cartier
Nej Rolex har inget öppet arkiv där man kan begära ut info om enskilda klockor, eventuellt kan AD hjälp till med viss info om dom själva vill.

Inte överdriva... ;)

Jag har plockat upp lite fakta om ett urval av Rolex och Tudors modeller under ett antal år. Inte mer än så.

Officiellt så har inte Rolex något arkiv... Men det är inte samma sak som att de saknar kunskap. Dock inget som är tillgängligt för allmänheten. Tyvärr. Just nu, i varje fall.

A

Heltrist! Tack för svaren dock!

acce1999 Vad har du att tillgå om referens 6426? Någon koll på produktionsantal, tavelvariationer, etc.?
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Heltrist! Tack för svaren dock!

acce1999 Vad har du att tillgå om referens 6426? Någon koll på produktionsantal, tavelvariationer, etc.?
Har ingen info alls om vare sig produktionsantal eller tavelvarianter.

Dock så vet jag att verket av många räknas som ett av de mest pålitliga och tåliga manuella verk som har tillverkats. Kanske kan säga mer om du har bilder. Då går det att se lite på skick etc.

Mvh A
 
Topp