• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fortsatt tungt för schweiziska tillverkare (mars 2016)

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Försäljningskurvorna fortsätter att peka nedåt, något de tydligen gjort sen sommaren 2015.

The Federation Of The Swiss Watch Industry FH, which provides regular information on the state of the Swiss watch industry, has recently released its analysis for March and it's not good news. Major markets across the board are reporting declines, the market for luxury in general is facing challenges, and everyone seems to have different ideas as to what to do about it.

Sales have been in decline since July 2015, according to the FSWI, but the year-over-year decline for March is pretty sobering: 16% overall, with certain key markets showing especially sharp drops. The Federation stated, in its report, that "we must go back to the crisis of 2009 to find rates of variation of this order."

http://www.hodinkee.com/articles/am...n-warns-against-erosion-of-watchmaking-values
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Inte bra - men inte oväntat med tanke på den digitala hetsen. Låt oss aldrig erkänna den själv bara!
Undrar hur det går för den japanska klocktillverkningen?
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Inte bra - men inte oväntat med tanke på den digitala hetsen. Låt oss aldrig erkänna den själv bara!
Undrar hur det går för den japanska klocktillverkningen?
Ja, det vore intressant att få siffror på.

Det enda positiva jag kan se med att försäljningen sjunker är att tillverkarna kanske får lager som måste säljas ut med lägre priser som följd.
 

månljus

Panerai
"And it also seems to be increasingly aware that over a decade of significant price increases may have resulted in the unwitting abandonment of a solid base of consumers in home retail territories."

Den här meningen finner jag väldigt intressant.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
I mitt stilla sinne tror jag ändå (och hoppas) att gammaldags och genuin tillverkning av klockor alltid kommer att överleva.
 

Tage_b

Breitling
Tror ni att priserna för mekaniska klockor kommer stiga med tiden? Känns ju rätt destruktivt för industrin i så fall.
 

månljus

Panerai
Är det lite lite lite bubbla-varning eller?* Tänker att priserna höjs/ökar men försäljningen minskar. Dom skriver ju i artikeln att en alltför aggressiv prissättning kan vara en av orsakerna. Man ska aldrig enbart utgå ifrån sig själv egentligen. Men en intressant sak som jag har reflekterat över är att jag har många vänner och bekanta som inte är särskilt klockintresserad överlag men ändå valt att köpa begagnat när det varit dags att införskaffa "första riktiga klockan".

*Ville bara slänga ut frågan.
 

Tage_b

Breitling
Det är ju säkert väldigt utstuderat men det känns som att bredden på utbudet och på målgruppen av köpare är ganska snäv hos många tillverkare. Tycker det finns mycket potential i branschen och att man skulle kunna sno marknadsandelar från parfymklocks-tillverkarna. Kanske borde märkena börja köpa tillbaka sina egna vintageur, serva och sälja igen?
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Apple watch släpptes väl i början av förra sommaren vilket ledde till att smart watch blev poppis.
Tillverkarna av mekaniska ur hamnade då i skuggan. Iallafall om man kollar på börsen.
Frågan är hur det ser ut för övriga marknader utanför Schweiz. Tänker främst på Japan Kina osv.

Spotta ut casios OCH diverse fabrikat (VISA Fosil diesel osv) lär ju alltid fungera oavsett Apple watch.
Asien vinner igen alltså?
 

toecloth

Omega
2-Faktor
Frågan är hur det ser ut för övriga marknader utanför Schweiz. Tänker främst på Japan Kina osv.

Spotta ut casios OCH diverse fabrikat (VISA Fosil diesel osv) lär ju alltid fungera oavsett Apple watch.
Asien vinner igen alltså?

Kan det ha att göra med att ex. Seiko erbjuder klockor i flera prisklasser? De verkar ju tillverka ganska många ur per år jämfört med ex. Rolex.
 

månljus

Panerai
Om 30-40 år kommer vi sitta här, gamla och bittra, och gnälla över att vi köpte den där jävla klockan från Rolex istället för den allra första Apple watchen som då har ökat enormt mycket i värde.

:hilarious:
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Om 30-40 år kommer vi sitta här, gamla och bittra, och gnälla över att vi köpte den där jävla klockan från Rolex istället för den allra första Apple watchen som då har ökat enormt mycket i värde.

:hilarious:
Det tror jag verkligen inte. Människor kommer betala ännu mer för saker som är gjorda av fantastiskt hantverk.
 

månljus

Panerai
Det tror jag verkligen inte. Människor kommer betala ännu mer för saker som är gjorda av fantastiskt hantverk.
Du verkar ha missat att mitt inlägg var skrivet på ett skämtsamt sätt.

Dock så tycker jag inte att det är en galen tanke. Även om jag personligen tror att 30-40 år är en alldeles för kort tidsperiod för det. Världen förändras. Nya behov och produkter kommer fram. Hur många bär fickur i dag?
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Smarta klockor påverkar helt klart.
Och nu växlar Apple upp och släpper version 2, d.v.s. den som folk vågar köpa på riktigt.
Jag tror inte att Apple Watch påverkar lyxmarknaden speciellt mycket. Apple Watch är en budgetklocka i sammanhanget och hur många väljer en sån före en Rolex, Omega eller Patek?
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
En gång i tiden fanns det bara mekaniska klockor och det var det man behövde för att mäta tiden. Klockor var verktyg som förvisso kunde vara fina och ädla men mest skulle göra sitt jobb och ticka på. Därefter kom kvartsuren och USP'en "mäta tiden väldigt precist" försvann direkt från de mekaniska utverken. Istället blev fokus naturligt status vilket man förskansade sig genom "exklusivitet", något som urartat sett till de senaste årens prisutveckling. Före kvartsverken var Omegor, Rollar, Heuers osv prissatta som brukarprodukter, inte lyxvaror.
Apple Watch och andra digitala klockors inträde har skakat om det där, inte för att de är dyrare, finare eller bättre utan för att de levererar status genom ett etablerat premiumvarumärke; Apple. Vill de traditionella tillverkarna motverka det här behöver de hitta en ny strategi som slår an på en annan sträng än den statusskapande, det är där DW har lyckats så förbannat bra med att skapa klockan som inte är en klocka utan mest ett snyggt färgat NATO-band med något alibi-urverk i mitten.

Utöver Apple Watch har vi ju även det faktum att det moderna samhället med YouTube, forum som det här och siter som Chrono24 gör att väldigt många fler begagnade klockor rör sig på de mognare marknaderna. Jag kan bara utgå från mig själv men de senaste fem åren har samtliga av mina Schweiziska klockor köpts på andrahandsmarknaden, något som genomförts med ett par musklick från hemmets trygga vrå. För att locka tillbaka mig till nyproduktion behöver priset justeras ner till en för mig dräglig prisnivå, något vissa märken är bättre på än andra.

Jag vill avsluta observationen med att snacka om min farsa. Familjen har alltid varit en Omega-familj. När farfar, flykting från kommunisterna i Polen, fick lite stålars på fickan köptes det en DeVille i guld som vi fortfarande har kvar (nyservad!). Vi är knegare och gnetare med akademiska examina, identifierar oss mer med Volvo än Audi, om ni fårstår vad jag menar. Jag har två stycken SMPs, en blå och en GMT, båda köpta på C24 då priset för nyproduktion var lite saftigt (förutom att jag estetiskt inte riktigt gillar 'exklusiviteten' i de nya modellernas design).
När då farsan för ett tag sedan gick i pension gick vi till AD för att kolla vad som erbjöds. Priset var för högt, designen för 'exklusiv' och även om pengarna fanns kändes det inte som om valutan för pengarna fanns där. Två generationer konsument som växt upp med positiva tankar om varumärket väljer alltså bort sagdavarumärke pga marknadsstrategier, det är inte ett sundhetstecken för den långsiktiga hemmamarknaden.
Till slut blev det en Sieko Kinetic till gubben, dels för att vi båda två tycker tanken med kinetic-verken är rätt rolig och dels för att priset kändes väldigt "ärligt".


Vad detta har att göra med framtiden för den Schweiziska klockindustrin?
Om de vill få "bread and butter"-kunden som köper produkten i generation efter generation så måste prisutvecklingen upplevas som rimligare. Vi har i familjen ett institutionellt minne för vad produkten "ska" kosta, något som en nyrik konsument på en emerging market kanske inte har. När man då höjt priset exponentiellt över flertalet år (för att genom exklusivitet locka till sig nämnda nyrika konsument) går man miste om våra pengar i nyförsäljning. Kombinera detta med den volatilitet som ofta finns på nya marknader och man kan nå den här punkten.


Långt jävla inlägg.
 
Topp