• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frågor angående gångreserv, 116610LN

Tony

Omega
Har en SubC uttagen vid årsskiftet 2012/2013.
Amvänder den dagligen mellan ca. 0730-1730 (när jag jobbar). När jag kommer hem tar jag av mig den och den ligger på bordet till nästa dag. Detta gäller måndag-fredag.
Mellan kl. 1730 på fredag till ca 1700 på söndag ligger den på bordet. När jag sedan tar upp klockan på söndag vid 17-tiden har den stannat.
Min fråga: är gångreserv ok på min klocka?
Tack på förhand
 

Tony

Omega
Ok, missförstod frågan.
Jo, självklart skruvar jag upp när jag kommer på att gränsen för gångreserven är på väg att ta slut. :)
Min fråga var om gångreserven på min klocka är vid god hälsa. :)

Jo, om man vill att den ska snurra när man inte använder den om gångreserven är på väg att ta slut. :meh:
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Du undrar alltså över gångreserven på just ditt exemplar? I så fall är det enda vi kan veta säkert att den ligger på någonstans mellan 12 och 48 timmar...
När du tar upp klockan på söndagen och den har stannat, vad står den då på?
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Det ska absolut inte ta stopp och det känns inte annorlunda hur mycket man än vrider upp.

http://www.worldlux.com/blog/?p=5

You cannot overwind an automatic watch if it is in good working condition and properly serviced. In a typical system, the mainspring, which is wound at the central arbor of the barrel, is not rigidly attached to the outside of the barrel. Instead, there are a series of detents along the outer edge of the barrel that allow a stiffly constructed "clutch-like device" called the bridle to allow the mainspring to slip inside the main barrel when this spring is wound to maximum. On some watches, a faint click can be heard when this happens; on others, it cannot be heard. This overwind protection is critical to avoid damage to the watch.
 

Tony

Omega
Kommer inte ihåg men någon gång har den stannat på kl.13:xx.

Du undrar alltså över gångreserven på just ditt exemplar? I så fall är det enda vi kan veta säkert att den ligger på någonstans mellan 12 och 48 timmar...
När du tar upp klockan på söndagen och den har stannat, vad står den då på?
 

morrism

Audemars
"If you pay close attention to the way the crown feels as you get close to 40 turns, you can feel the clutch begin to engage, basically it feels like you're transitioning from a smooth, precise clicking, to a somewhat gritty mushy feeling. It's unmistakable once you know what it feels like, and then honestly, any winding after that in my opinion, just puts unnecessary wear on the clutch mechanism. The grease inside the barrel that allows the spring to slip wont last forever if you overdo it"

http://www.rolexforums.com/showthread.php?t=232222
 
Topp