Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Frågor om G-shock

Diskussion i 'Diskussion' startad av oscaroscar, 10 januari 2013.

1. oscaroscar
    Trådstartare

oscaroscar Präst

Hej,
    Har tänkt köpa en g-shock nu inom kort. Tycker det är en tuff klocka som gör sig bra i samlingen, (tålig ska den ju också va!)

Grejen är dock att jag kan extremt lite om g-shock och dess olika modeller och funktioner. Jag är i Thailand just nu och tänkte köpa en här så har lite frågor till er;
    Frågade kvinnan i butiken om garanti och hon påstod att de hade bara garanti inom Thailand, och att det inte fungerade om jag bodde i Sverige. Jag tänkte, räcker det inte med att vända sig till Casio? Hon trodde inte det.

Analog eller digital? Vilket bör man ta och varför?
    Skillnaden på de billigare och dyrare varianterna?

Har fastnat för den här, fast i annan färg;
    http://www.creationwatches.com/products ... -3481.html

Fast en sån här känns mer g-shock;
    http://www.creationwatches.com/products ... -3491.html

Vet inte riktigt hur jag ska formulera mig, men vad behöver jag veta? Vilken modell är att föredra, vilka funktioner är man ute efter? Riktigt pinsamma frågeställningar, ja! Men jag gillar mest klockan till utseendet och som kul ombyte till min sub.
    (varför jag ska köpa i just thailand vet jag inte, råkar bara vara här och är riktigt sugen på att slå till. Verkar vara billigare än i Sverige iallafall!)

Tacksam för svar!

2. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Det säljs VÄLDIGT MÅNGA fakes av g-shocks utomlads, så handla inte klockan på en marknad i Thailand.
    De modeller du länkar till kostar cirka 700kr utomlads om du orkar googla lite.

G-shocks tål ALLT! I princip alla modeller har samma standardfunktioner, dvs tidtagning, alarm, belysning, nedräkning.

Vissa har även soluppladdningsbart batteri (det står solar på urtavlan) och några modeller synkas automatiskt via radiovågor (då står det radio controlled, eller multiband på urtavlan). De som är radiokontrollerade brukar kosta mella 2000kr-3000kr.

Alla är extremt tåliga och alla är vattentäta. Modellen mudman är även väldigt bra under leriga förhållanden och frogman klarar större djup. Riseman har höjdmätning och termometer(?). Det finns även versioner med vibrations-alarm. Det finns även en version som har bluetooth.

Köp en som du tycker är cool helt enkelt om du bara är ute efter grundfunktionerna, men köp en som du vet är äkta. De analog/digitala brukar ligga på cirka 1200kr. Kopiorna av grundversionerna är väldigt bra, så se upp.

tojjetok gillar detta.
  3. oscaroscar
    Trådstartare

oscaroscar Präst

Hittade en seriös galleria med vanliga märken som levis etc. Jag kanske är naiv men man "ser" när det är seriöst och när de är billig marknad. Detta var en riktig klockbutik liksom.
    Hittade denna..
    http://watchhubs.com/en/g-shock-watches ... 5600e.html
    ..för 600kr (rea) i butiken. Fick se tillbehör (manual, stämplad garantibevis etc)
    Vill minnas att hon sa att den hade "solar" funktionen, men verkar inte så..

Väljer som sagt mellan den på bilden och en med mer "klassiskt" utseende:
    http://watchhubs.com/en/g-shock-watches ... -8900.html
    ..den ser mer ut som en g-shock i mina ögon. Men osäker på storleken.

Vet du något om detta med internationell garanti, eller gäller det bara i Thailand?
    Finns ju även så ofantligt många olika, den affären hade endel också - så det är ganska svårt att bestämma sig. Det enda som skiljer sig verkar vara färg på många!

4. Itson

Itson Stadsbo

Jag själv har kollat en del på modeller ur serien 5600. Kommer om jag köper en bara används mig av enkla grundfunktioner på gym och liknande. I vilket fall så tilltalar de mig mest med deras lite retro stil.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk HD

5. Rico

Rico Stadsbo

5600 är grym med sin ganska avskalade design och basfunktioner. Min, i utförandet Basic Black:

Sent from my iPhone 5 using Tapatalk

6. yonsson

Från:
    GBG
    Man ska väl aldrig säga såhär till någon som ska handla, men jag hade personligen inte brytt mig om garanti för det priset på en g-shock. De tål ju allt som sagt och jag har aldrig hört talas om några som helst kvalitetsproblem.

Som sagt, köp den du tycker är coolast.

7. Andrew

Andrew Borgare

Från:
    Danmark typ
    Originalet såg ut så här:

8. ottwon

ottwon Friends of KS

Re: Sv: Frågor om G-shock

Här själv ingen koll egentligen mer än att jag köpte en GW-M5610-1ER i beatersyfte (gym, löpning, städning etc)... Funkar grymt och är lagom stor och inte så jävla star trek som vissa andra modeller.

Solcellsbatteri och synkar automatiskt ibland så ingen avvikelse :)

Skickat från Samsung GS2 med Tapatalk

9. Rber

Rber Biskop

Jag köpte en G-shock i Bangkok december 2010 på ett "seriöst" ställe. Håller dock med Yonssons tänk att det egentligen är strunt samma med garantin i denna prisklassen. (Betalade knappt 900kr). Men det visade sig sedan att jag fick stämplat cert med ett års internationell garanti. (Två år av butiken).

10. oscaroscar
    Trådstartare

oscaroscar Präst

(Den är inte så klar-lila i verkligheten, första bilden ger en rättvis bild på den blå/lila klockan)

Denna blev det! Sen en likadan fast svart till brorsan. Och en baby-G till flickvännen. Gick på 1950kr vilket var bra!
    Riktigt nöjd. Har dock inte bestämt mig vilken brorsan får, den svarta eller den marinblå/lila(?).
    Vad tycker ni?
    Bild på den svarta och blå/lila:

Svart är ju lite mer stilrent, den sitter samt bättre på handleden då den blåas armband är lite annorlunda.
    Funderar dock på att göra brorsan glad och ge han den svarta, den blåa har ändå tuffare display!

11. yonsson

Från:
    GBG
    Trevligt! Vilken fick tjejen då? Släng upp en bild!

12. oscaroscar
    Trådstartare

oscaroscar Präst

Hon är helnöjd. Kan hon ha när hon tränar dessutom!
    Vilken ska jag nu välja? Jag gillar båda! :D

13. Zed

Zed Swissera Forumsponsor

Från:
    Göteborg
    Lånar tråden lite.

Hur fungerar era radiosynkningar? Här i Göteborg synkar min Riseman aldrig. Ute i Europa synkar den jämt.

14. gruby

gruby Friends of KS

@oscaroscar: utan att tveka säger jag: behåll den blå/lila!

15. Rber

Rber Biskop

Blå/lila!

@Zed 7 mil norr om Gbg så synkar den så ofta det behövs. Hur märker du att den är dålig på att synka i Gbg, ingen justering av sekunder mot atom-uret?

16. Zed

Zed Swissera Forumsponsor

Från:
    Göteborg
    I synkmenyn ser jag att den senast synkade i somras. Försöker jag synka manuellt så blir det bara error.

17. Rber

Rber Biskop

Skumt! Min synkade på nyårsafton senast.

18. yonsson

Från:
    GBG
    Det finns lite trådar om det där. Det finns tydligen några radioskuggor. Man finns en mojäng man kan köpa som stärker frekvensen. Tror det är citizen som utvecklat den om jag inte minns fel. Det går att googla fram om intresse finns.

Edit:
    http://forums.watchuseek.com/f17/tricks ... 91908.html

Edit2:
    "I found the best way to synchronize my Wave captor (2 Pathfinder and 2 G-shock), they are placed near a radio alarm clock (in standby mode) and syncing is impeccable every day (or night)."

Mårtenssons ur Brookfield