• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frack och klocka, ja eller nej?

stwallin

Breitling
Historiskt sett anses det fel och till och med oförskämt att bära klocka till sin frack. Det är fräckt mot värden eller värdinnan då det antyder att man har en tid att passa som är viktigare än tillfället i sig. Det finns också de som säger att man under ett frack-tillfälle inte ska fundera på tiden utan leva i nuet och njuta.

Ovan börjar sakta luckras upp och man ser oftare klockutsmyckade handleder tillsammans med frackar på cocktail-fester och andra tillfällen då männen bär frack.

De gångerna jag burit frack, vid vissa baler och även ett par bröllop, har jag valt att lämna klockan hemma.

Hur gör ni?

upload_2019-6-20_10-31-59.png
 
Senast ändrad:

NRE

Vacheron
2-Faktor
Skulle aldrig ha klocka till frack men skulle heller aldrig gå någonstans utan klocka. Stannar helt enkelt hemma :D

Skämt åsido tror jag inte att någon ens reagerar på det idag. Enligt det tankesättet skulle alla som bär frack också lämna mobilen hemma vilket inte lär hända. Bär du klocka.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Klocka.
Det finns samhällsnormer som är kloka att efterleva och ha känsla för att kunna tolka.
Sociala koder är också viktiga som att man inte ska smacka när man äter. Vidare är det sunt att efterleva lagar i möjligaste mån.
Det är också rimligt att plocka upp efter sin hund samt att använda blinkers i trafiken men ingen säger till mig när jag får och inte får ha klocka till en specifik utstyrsel.
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Ohhh - I like it. Tror dock det faller in under "bära klocka". Men - som sagt, idag är det väl ingen som direkt opponerar sig.
Näe. Men nu har man tid att förklara sig.


Menar att det inte finns någon anledning att bära frack i dagens samhälle om man inte gör det fulländat. Så hur ofta bär man frack kontra lägen man kan bära sin klocka? Tycker att det rimligaste är att skaffa ett roligt fickur som faktiskt passar till fracken istället än att ta på sig en klocka.
 

stwallin

Breitling
Näe. Men nu har man tid att förklara sig.


Menar att det inte finns någon anledning att bära frack i dagens samhälle om man inte gör det fulländat. Så hur ofta bär man frack kontra lägen man kan bära sin klocka? Tycker att det rimligaste är att skaffa ett roligt fickur som faktiskt passar till fracken istället än att ta på sig en klocka.
Jag är enig. Anledningen till tankarna är väl att jag gärna bär klocka men är tillräckligt traditionsbunden att jag inte gör det till frack. Fickur är en bra mellanväg som också borgar för ett roligt inköp ;)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Näe. Men nu har man tid att förklara sig.


Menar att det inte finns någon anledning att bära frack i dagens samhälle om man inte gör det fulländat. Så hur ofta bär man frack kontra lägen man kan bära sin klocka? Tycker att det rimligaste är att skaffa ett roligt fickur som faktiskt passar till fracken istället än att ta på sig en klocka.
Frackur såklart:
2-cartier-pocket-watch-1914.gif__1536x0_q75_crop-scale_subsampling-2_upscale-false.jpg

1907_Knife-or-Couteau-pocket-watch.jpg

https://www.forbes.com/sites/jackforster/2012/08/19/a-plea-for-the-dress-watch/

Hade dock uppskattat att se ett tunt armbandsur utan sekundvisare, tillräckligt konservativt för mig.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Riktigt coolt! Jag fortsätter ot. Men vet du hur priserna ligger på dessa lite mer smäckrare uren? Iochmed att vanliga fickur är till inköpspris väldigt lätta för plånboken.
De är inte dyra, men de fina är ju i ädelmetall så de kostar lite pengar. Syftar nu allmänt och inte på Cartier specifikt.
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Går man all in ska det väl vara vita handskar också. Skulle se lite knöligt ut om klockan hamnade det minsta ivägen för dem? Lägger också rösten på fickur!
 

stwallin

Breitling
Det är vanligt förkommande att klädkoden är "Högtidsdräkt" vid tillfällen då majoriteten av männen bär frack. Men, man har även alternativen folkdräkt, prästkaftan(om man är präst) samt uniform (militär oftast). Undrar om samma regler gäller för klocka om man väljer ett av icke-frackvalen?
 
Topp