• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Går det att trycka in en krona?

Vonlind

Panerai
Utan att jag tar bort boetten/ urverket.

En omega seamaster Cosmic. Jag har kronan, men eftersom just denna klocka öppnas igenom att glaset ska bort, så är det omöjligt för mig att ta bort glaset. Eller kan någon instruera mig om hur glaset tas bort? Med vänlig hälsning, Vonlirre.
 
Trycka in en krona? DU menar krona med bom som skall sättas i urverket? De ska ju ofta skruvas fast på äldre klockor, så jag skulle gissat på att svaret är att det inte går, men vet inte.

Om det är en klocka som öppnas via glaset så har jag sett två olika sett att öppna;
1. Man öppnar som en tryckboett, med en kniv mellan "locket" och boetten.
2. Man kör med tryckluft på något sätt genom "bom-hålet"
 

McGyver

Rolex
Gjorde nyligen detta på en Omega Dynamic - en glastång funkar prima om du inte får tag på Omegas verktyg 107! ;)
 

Dagoberg

Omega
Om glaset har torkat fast, och inget annat hjälper, så kan det fungera med tryckluft på burk. Tänk dock på att hålla emot glaset så det och tavla/verk inte flyger all världens väg, släpp inte på fullt tryck direkt. Bergeons verktyg som visas i länken fungerar, men det är lätt att skada glaset om man inte får ett bra grepp.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Om glaset har torkat fast, och inget annat hjälper, så kan det fungera med tryckluft på burk. Tänk dock på att hålla emot glaset så det och tavla/verk inte flyger all världens väg, släpp inte på fullt tryck direkt. Bergeons verktyg som visas i länken fungerar, men det är lätt att skada glaset om man inte får ett bra grepp.

Sant; Det gäller att säkerställa att klon verkligen greppar innan man spänner den runt glaset. Annars är det lätt att den slinter och repar. Har stött på glas som är väldigt lite kupade och i de fallen är klon inte lämplig av just den anledningen.
 
Topp