• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Glashütte Original

Hur är de med Glashütte Original egentligen? hör inte så mycket om dem men måste erkänna att jag fattat tycker för deras Panomatic serie. Det är förvånansvärt snyggt med Off-centered dial :), vad säger ni?

i_2828_PML_red_gold.jpg


i_2819_90-02-45-35-05_PML_RG_1.jpg


i_2817_90-02-45-35-05_PML_RG_2.jpg


Har dock en jobbig känsla att man köper endast en Glashütte Original om man inte har råd med en A. Lange & Söhne. Så vad säger ni, kan man ha en klocka från Glashütte Original och komma undan med hedern i behåll?
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Vet inte vad jag tycker om off-c dial, själva klockan ger ju ett strålande intryck med månfasen och datumvisaren, men frågan är om det inte hade varit snyggare med en full dial. Ytan ovanför och nedanför datumfönstret känns lite som ingemansland. Och om vi ska fortsätta så tycker jag att PanoMaticLunar borde skrivits med en annan font! :mrgreen:
 

jabla

Sarlacc
Självklart kan man köpa med hedern i behåll.
Gillar att månfasen står på höjden så månskäran ser ut som på himlen.
Håller med JackobZ om att det varit syggare med full dial.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Glasshutte Original har oehört fina klockor... En favoritmodell är Sport Evolution Panorama Date.
GONew1.jpg
 
C

China

Guest
lordhasse skrev:
Har dock en jobbig känsla att man köper endast en Glashütte Original om man inte har råd med en A. Lange & Söhne. Så vad säger ni, kan man ha en klocka från Glashütte Original och komma undan med hedern i behåll?

Jag tycker nog inte att man behöver skämmas för den här klockan. Urverket Caliber 90-02 är riktigt bra, och sticker ut med en del lite mer udda men väl genomtänkta lösningar, t.ex. micro rotor och balansen med dubbla svanhalsar. I mitt tycke så är inte prislappen så farlig med tanke på vad man får, och GO är definitivt ingen snålvariant av ALS.
 
Målarn skrev:
Riktigt Snygg är den iaf :D !!

Pris?? Minst 110-120tkr ellerhur??

Enligt Franks kostar stålversionen ca 90 och den i guld ca ca 180, i sammanhanget inte så farligt med andra ord.

JakobZ skrev:
Vet inte vad jag tycker om off-c dial, själva klockan ger ju ett strålande intryck med månfasen och datumvisaren, men frågan är om det inte hade varit snyggare med en full dial. Ytan ovanför och nedanför datumfönstret känns lite som ingemansland. Och om vi ska fortsätta så tycker jag att PanoMaticLunar borde skrivits med en annan font! :mrgreen:

Verkar vara delade meningar på här på forumet om Off-c dial, personligen tycker jag att de är ett diskret sätt att sticka ut. Sedan associerar jag just Off-c dial med just klockor från Glashütte vilket är ett plus, även om de förekommer på andra håll. Håller med om fonten, den hade kunnat vara snyggare :D.

China skrev:
lordhasse skrev:
Har dock en jobbig känsla att man köper endast en Glashütte Original om man inte har råd med en A. Lange & Söhne. Så vad säger ni, kan man ha en klocka från Glashütte Original och komma undan med hedern i behåll?

Jag tycker nog inte att man behöver skämmas för den här klockan. Urverket Caliber 90-02 är riktigt bra, och sticker ut med en del lite mer udda men väl genomtänkta lösningar, t.ex. micro rotor och balansen med dubbla svanhalsar. I mitt tycke så är inte prislappen så farlig med tanke på vad man får, och GO är definitivt ingen snålvariant av ALS.

Ska nog erkänna att jag ville provocera lite om att GO skulle vara är en snikvariant av ALS ;), är verkligen fantastiska klockor som väl förtjänar ett gott renommé. Hade dock inte så bra koll på verket (förutom att den har en micro rotorn), tack!
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
@Lordhasse

Det är tur att det finns olika smak på forumet, det är ju därför det blivit så populärt!
 

Genta

Cartier
90-02-02-02-0411_zps55147acb.jpg


Trevlig kostymklocka i mitt tycke. Dessutom får man inte glömma baksidan. Det dekorerade urverket tål att vila ögonen på.

Gick en Panomatic nyligen på Kaplans Klockkvalitet till en rimlig penning.
 
Topp