• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

GMT-klocka! Är det bara Rolex som gäller? Visa din GMT (eller den du drömmer om)!

Mikaell

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Bidrar med denna Tag, dock mäter den 41 mm. Finns även i svart.
ttcal7.png
Tack! Dock vill jag kunna jobba i gruvan med klockan så beater behövs.
 

uprof

Cartier
2-Faktor
Finns många roliga och snygga alternativ, tex en Nomos Tangomat GMT:

upload_2018-1-12_17-42-50.png


https://www.nomos-store.com/en/Watc...cator/Tangomat-GMT-sapphire-crystal-back.html

Edit: ahh sorry, missade det med "beater"

Vid närmare eftertanke verkar ju denna vara mer lämpad för att stanna hemma och hålla koll på andra som är utomlands än att resa själv. Det är ju den tiden som är där man inte är som är intressanta att ha 24-timmarsvisning av. Det lokala dygnet har man väl oftast koll på? Om man inte utforskar grottor, och då vet vi ju vilken klocka som gäller.
 

Arvis

Cartier
2-Faktor
Var och provade SS Royal Steel, Glycine 36+42, Grand Seiko GMT (och en del fina Oris ur) på Magnussons.

Måste säga att SS Royal Steel växte. Kändes rätt bra.

Den roligaste var nog Glycine Airman 36mm.

Hade också hoppats på att storleken på GS GMT hade varit bra, men för stor i sitt dresser-format.

Framsteg! Tack alla för input so far!

Vill i all välmening bara poängtera att Glycine Airman finns i lite olika utföranden. Många skulle nog hävda att det är ”Purist”-versionen utan GMT-hand som gäller. Funkar alldeles utmärkt att använda den vrid- och låsbara bezeln för en andra tidszon om man bara kan förlika sig med 24-timmars visningen, vilket å andra sidan är en del av grejen med klockan tycker jag.
 

Mikaell

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Kan inte tänka mig en GMT som fungerar på ett annorlunda sätt än min Omega. Då egentligen alla Omega är för stora enligt din spec och Rolex för dyra så återstår bara bättre beg Grand Seiko? GS är riktigt bra i alla fall.
67144C95-FE7E-4709-AB52-0BE18720E79C.jpeg
Gillar ändå denna SMP trots sina 41,5mm (?). Kanske ett alternativ, ska försöka prova den.
 

Mikaell

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Vid närmare eftertanke verkar ju denna vara mer lämpad för att stanna hemma och hålla koll på andra som är utomlands än att resa själv. Det är ju den tiden som är där man inte är som är intressanta att ha 24-timmarsvisning av. Det lokala dygnet har man väl oftast koll på? Om man inte utforskar grottor, och då vet vi ju vilken klocka som gäller.
En 16570? :)
 

Mikaell

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Vill i all välmening bara poängtera att Glycine Airman finns i lite olika utföranden. Många skulle nog hävda att det är ”Purist”-versionen utan GMT-hand som gäller. Funkar alldeles utmärkt att använda den vrid- och låsbara bezeln för en andra tidszon om man bara kan förlika sig med 24-timmars visningen, vilket å andra sidan är en del av grejen med klockan tycker jag.
Har funderat på om det är gmt-bezel man ska ha istället. Det öppnar upp för rätt alternativ känns det som. Tänkvärd info du förser med.
 

Mikaell

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Ja, dom ser fina ut men vad jag har förstått så går dom som smör i solsken så man får vara beredd vid släppet. Kolla hans Insta för uppdateringar.
Så verkar det med mikromärken som är bra, går riktigt snabbt. De kanske inte heller gör fler än 100 klockor eller så.. vet du hur kollektionen ser ut, alltså antal han släpper?
 

Mikaell

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Grand Seiko har modeller som prickar in alla dina önskemål i T.S
Provade GS Gmt igår. Hade hoppats på att den inte blev stekpanna på armen, men tyvärr. Grym detaljrikedom o man kan inte undgå att imponeras av snitten på boetten, känns otroligt arbetad. Väldigt fin!
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hej forumet!
Letat o kollat runt ett tag, men har helt fastnat i min jakt på Klockan med GMT-komplikation!

Finns en del därute, men inte helt lätt att hitta rätt. Rolex GMT Master är såklart fantastisk, men ändå inte det jag vill ha. Vore evigt tacksam för era råd o tips!

Om jag ska ge en riktning så är jag rätt svag för estetiskt enkla(re) klockor. Kanske kan kalla det verktygsklockor, i all sin enkelhet, med en eller två eller tre komplikationer som den utför riktigt jäkla bra.

- Storlek av intresse: 36-40mm
- Mekanisk! Ej kvarts.. eller? :)
- Gärna någorlunda beater-material o vattentålig, micromärken är ju också kul
- Vintage klart intressant
- Budget: allt upp till 40000kr intressant

Dessa har jag kollat in:
756638FE-8E51-4FEE-ADBE-93C634AE9A9E.jpeg

Kanske ingen beater, men riktigt fin. 39,5mm

B0CFA010-7832-47B1-8977-B398E182C568.png

Den lite större 42mm, antagligen lite stort för mig

0D117B1C-933C-4132-8AD6-95B13CCC19C1.jpeg

36mm

Edit: Insåg nu att jag nog lagt tråden i fel forum. Admin får gärna flytta tråden till rätt ställe. Tack!
Utifrån de kriterier du satt upp i början av tråden känns det som att Sinn borde ligga bra till med sin 856 UTC. Tyvärr så blir det ju extra svårt när du vill ha en komplikation som GMT, gärna mekanisk, (som bygger på antingen höjden eller bredden eller både och) och samtidigt är mellan 36-40mm. Att dessutom hålla det hela estetiskt enkelt, med en komplikation som vanligtvis SKA synas är inte lätt ;) Jag har inget bättre tips att komma med, möjligen kanske det finns fler att välja på om du även kollar klockor med "worldtimer" Lycka till! :)
 

Mikaell

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Utifrån de kriterier du satt upp i början av tråden känns det som att Sinn borde ligga bra till med sin 856 UTC. Tyvärr så blir det ju extra svårt när du vill ha en komplikation som GMT, gärna mekanisk, (som bygger på antingen höjden eller bredden eller både och) och samtidigt är mellan 36-40mm. Att dessutom hålla det hela estetiskt enkelt, med en komplikation som vanligtvis SKA synas är inte lätt ;) Jag har inget bättre tips att komma med, möjligen kanske det finns fler att välja på om du även kollar klockor med "worldtimer" Lycka till! :)
Gillat Sinn’en skarpt. Just mina kreterier var väl anledningen till att jag startade tråden. Jag upplever att det finns väldigt mycket därute med GMT-komplikation, men ändå inte. Det är ju, som du säger, så att många klockor bygger på både höjd o bredd i de flesta fall, men samtidigt finns det t ex 36mm som har GMT-visare på automatiskt verk. GMT-visaren i sig får absolut synas, likaså indexerad bezel men kan samtidigt ha en enkel estetik aka vara stilren. Breitling är motsatsen till det som tilltalare mig med sina busy tavlor o überdetaljerade inslag. Fint hantverk, men lite pråligt. Jag är ute efter ett verktyg som flyger under radarn helt enkelt och röd extravisare som syns är klart nice. :)
 
Senast ändrad:
Topp