• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gråhandlare (eller "uret.se" ver.2)

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Inspirerad av tomes tråd:) som verkligen fick fart och blev intressant började jag undra hur det egentligen funkar med gråhandlare. Ta uret tex. Jag kan välja någon klocka som de inte har på lager och får info att de återkommer inom 2-8 veckor. Hur funkar det sen? Finns det något hemligt "köp-sälj" forum bara för gråhandlare som de lägger ut en wtb annons på, eller? Det finns ju många gråhandlare, sitter alla på ett mastodont register av AD's ute i Europa som kan tänka sig att leverera en klocka med alla stämplar och papper till gråhandlare? Som gråhandlare måste det i så fall vara ett himla jobb att bygga upp det nödvändiga förtroendet. Och varför gör AD affärer med gråhandlare till att börja med, framförallt i stor utsträckning? Dels får de väl bättre betalt om de säljer över disk och dels riskerar de sin status som AD. Jag fattar helt enkelt inte incitamenten för AD. Gråhandlarna är väl att betrakta som någon slags mellanhänder som kammar hem arbitragevinster, men hur uppkommer dessa?

Oj. Lång fråga. Hoppas på svar (eller fria spekulationer) och att några andra också finner frågeställningen intressant.
 

ranepaj

Omega
Inspirerad av tomes tråd:) som verkligen fick fart och blev intressant började jag undra hur det egentligen funkar med gråhandlare. Ta uret tex. Jag kan välja någon klocka som de inte har på lager och får info att de återkommer inom 2-8 veckor. Hur funkar det sen? Finns det något hemligt "köp-sälj" forum bara för gråhandlare som de lägger ut en wtb annons på, eller? Det finns ju många gråhandlare, sitter alla på ett mastodont register av AD's ute i Europa som kan tänka sig att leverera en klocka med alla stämplar och papper till gråhandlare? Som gråhandlare måste det i så fall vara ett himla jobb att bygga upp det nödvändiga förtroendet. Och varför gör AD affärer med gråhandlare till att börja med, framförallt i stor utsträckning? Dels får de väl bättre betalt om de säljer över disk och dels riskerar de sin status som AD. Jag fattar helt enkelt inte incitamenten för AD. Gråhandlarna är väl att betrakta som någon slags mellanhänder som kammar hem arbitragevinster, men hur uppkommer dessa?

Oj. Lång fråga. Hoppas på svar (eller fria spekulationer) och att några andra också finner frågeställningen intressant.

Vad är gråhandlare? :p
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Kort svar. AD måste sälja en kvot för att behålla AD-status. Säljer de bra blir de dessutom tilldelade fler ex av de mest efterfrågade modellerna.
 
D

Deleted member 1265

Guest
Vet inte om det går att jämföra bilhandel.
Aukt Mercedeshandlare kontra andersons begbil ab (som även kan förse dig med en ny mercedes?)
Mer sannolikt att man köper sin nya mb hos den aukt handlaren av "förtroendeskäl"? Kanske blir bästa affären hos andersons begbil ab!?
 

par

Patek
2-Faktor
Vet inte om det går att jämföra bilhandel.
Aukt Mercedeshandlare kontra andersons begbil ab (som även kan förse dig med en ny mercedes?)
Mer sannolikt att man köper sin nya mb hos den aukt handlaren av "förtroendeskäl"? Kanske blir bästa affären hos andersons begbil ab!?

Nja, vad jag hört handlar det om att en AD inte får ge vilka rabatter som helst om de ska få behålla sitt märke.

Anderssons begbil köper sällan en ny bil. Gör han det o säljer den är det snarare av relationsskäl till köparen. Lätt beggade tex demo ex kan vara en annan historia dock.
 

carlanton

Audemars
Gråhandlare Andersson åker ned till Europa och besöker ett par AD:s som han träffat tidigare på en känd klockmässa i Schweiz. Han visar att han har en bra affärsplan, solid finansiering och kan tänka sig samarbeta långsiktigt. AD Bengtsson tycker Andersson verkar vara en bra kille och säljer ett gäng klockor till honom. Gråhandlare Andersson säljer snabbt alla klockor och vill genast ha fler. AD Andersson har då slut klockor på lager men hänvisar Bengtsson till vännen AD Carlsson som också visar sig ha svårt att sälja allt han får in. Gråhandlare Andersson har inte råd att köpa hela AD Carlssons lager direkt, så istället upprättar de ett kommissionsavtal som gör att Andersson kan sälja direkt ur AD Carlssons lager och själv få en del av vinsten.

Senare samma år käkar alla tre middag tillsammans med Gråhandlare Davidsson som också visar sig ha svårt att få iväg alla sina klockor. Andersson, som nu har tjänat ihop ett eget kapital, erbjuder sig att löpande köpa dennes lager av svårsålda klockor. Nu har han råd att starta en egen webshop och slipper sälja på Ebay! Dessutom har han alltid vissa modeller i lager, medan andra kan ta några veckor att få hem.

Eller?
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
För att ta Uret och Rolex som exempel så finns säkert ett utbyggt kontaktnät av AD som kan förse dem med alla Rolex modeller. Eftersom Uret kan köpa flera ur på samma gång kan de få mer rabatt och även få tillgång till mer eftertraktade modeller. Ex. köp flera DJ och få en Daytona osv.

AD:s måste omsätta ett visst antal klockor för att få behålla sin licens, därför kommer Urets klockor främst från mindre ADs som hade haft svårt att fylla sin kvot om de inte säljer till gråhandlare. För länge sedan kunde vissa ADs slipa bort serienummer och AD:ns namn på garantikortet för att "klippa alla band" till klockan. Detta görs inte idag och i alla fall inte via de stora gråhandlare som vi har i Sverige såsom Uret och WoW.

Kan tänka mig att det är svårt för Rolex att komma tillrätta med detta eftersom så många AD:s gör det. Den grå marknaden är stor och bidrar delvis till omsättningen för Rolex.
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
För att ta Uret och Rolex som exempel så finns säkert ett utbyggt kontaktnät av AD som kan förse dem med alla Rolex modeller. Eftersom Uret kan köpa flera ur på samma gång kan de få mer rabatt och även få tillgång till mer eftertraktade modeller. Ex. köp flera DJ och få en Daytona osv.

AD:s måste omsätta ett visst antal klockor för att få behålla sin licens, därför kommer Urets klockor främst från mindre ADs som hade haft svårt att fylla sin kvot om de inte säljer till gråhandlare. För länge sedan kunde vissa ADs slipa bort serienummer och AD:ns namn på garantikortet för att "klippa alla band" till klockan. Detta görs inte idag och i alla fall inte via de stora gråhandlare som vi har i Sverige såsom Uret och WoW.

Kan tänka mig att det är svårt för Rolex att komma tillrätta med detta eftersom så många AD:s gör det. Den grå marknaden är stor och bidrar delvis till omsättningen för Rolex.


Mycket klarläggande. Tack.
 

Bolio

Panerai
ADn behöver ju faktiskt inte veta att det är en så kallad gråhandlare han säljer till. Jag har aldrig sett problematiken kring detta så länge man har koll på vem man köper av ( köp säljaren ). Själv tycker jag ordet grå handlare är lite konstigt, har nog alltid sett det som ett företag som har en förmedling av klockor.

Tror de flesta som köper där gör det av två anledningar.
Nr 1 Självklart priset.

Nr 2 Om man nu ser till Uret.se som verkar vara det företag som tas upp flest gånger. Här har personen som vill köpa ett nytt Ur hittat en handlare som tex här kommer upp till diskusion rätt ofta och även på många andra forum. Han får således höra från en mängd andra personer att det handlat där och att allt fungerat som det ska ( så läser jag de inlägg jag läst om ovan nämnt företag och egna erfarenheter ) självklart finns några undantag. Med andra ord det finns gott om ref så han slår till och köper där.

Sen finns det folk med mer kunskap och framför allt kontakter som löser det på andra sätt dock ej alltid. Som skrivet finns det personer som kanske hållt sig till samma AD i flera år eller flera affärer kanske är ett bättre utryck som då självklart kommer få ett bättre pris av AD kanske i den nivå som Uret priser eller till och med bättre och för dem fyller ju dessa gråhandlare eller förmedlare ingen som helst funktion.

Andra personer söker sina kap på annat håll för att kunna tjäna några ytterligare kronor och det är ju som vi gör här att få ref av varandra på exempelvis Italienska handlare eller handlare från andra länder. De flesta inklud mig som gjort den typen av affär sitter nog med en extra klump i halsen efter att pengarna skickats iväg och man oroar sig för alla möjliga olika senarion om allt skit som kan hända på vägen innan man fått hem den och till slut kan man fysiskt ta på den men man måste ändå ta den till en AD för att få bort all tvivel om att det är nått fel på den.

Så allt handlar om vilken risk man vill ta och hur man minnimerar den för att kunna tjäna så mycket som möjligt.

Det optimala blir ju att ha en egen eller någon i ett umgänge som kan hjälpa en att få absolut bästa pris av Svensk AD.

Om man inte har det så tror jag de flesta andra väljer att göra affär med typ Uret för det känns så pass säkert och att de har avbetalning som allternativ, men jag tror en del säker biter lite extra på naglarna där också innan drömuret hamnat på köksbordet.

Och till slut vi som är vänner och delar sina erfarenheter och försöker hjälpa varandra i vårt gemensamma intresse och ser med ett öga utomlands för att hitta guld kornen så säkert som möjligt eller säljer sina kära ägodelar till varandra.

Sorry för ett långt svar eller jag kanske bara svävade iväg i helt fel riktning och alla funderar vad f.. är det för fel på den där ...:banghead:
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
För att ta Uret och Rolex som exempel så finns säkert ett utbyggt kontaktnät av AD som kan förse dem med alla Rolex modeller. Eftersom Uret kan köpa flera ur på samma gång kan de få mer rabatt och även få tillgång till mer eftertraktade modeller. Ex. köp flera DJ och få en Daytona osv.

AD:s måste omsätta ett visst antal klockor för att få behålla sin licens, därför kommer Urets klockor främst från mindre ADs som hade haft svårt att fylla sin kvot om de inte säljer till gråhandlare. För länge sedan kunde vissa ADs slipa bort serienummer och AD:ns namn på garantikortet för att "klippa alla band" till klockan. Detta görs inte idag och i alla fall inte via de stora gråhandlare som vi har i Sverige såsom Uret och WoW.

Kan tänka mig att det är svårt för Rolex att komma tillrätta med detta eftersom så många AD:s gör det. Den grå marknaden är stor och bidrar delvis till omsättningen för Rolex.

Så man skulle kunna säga att till och med en så stor aktör som Rolex de facto ser genom fingrarna med detta "geschäft" för att de tjänar mer än de förlorar, är det så man ska tolka budskapet?
 

Bodén

Panerai
På tal om att Uret har avbetalning, hur vanligt tror ni det är att dyra klockor (50,000kr+) går på avbetalning? För mig skulle det kännas bedrövligt att gå runt med en dyr klocka som inte var min.
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
På tal om att Uret har avbetalning, hur vanligt tror ni det är att dyra klockor (50,000kr+) går på avbetalning? För mig skulle det kännas bedrövligt att gå runt med en dyr klocka som inte var min.

Beror väl lite på hur hårt man delar upp den. Jag skulle inte kunna tänka mig att pynta en tuss i månaden i fyra år, men jag skulle nog i framtiden kunna dela upp en betalning på 2-3 månader utan samvetskval och obehag.
 

hedbrg

Panerai
På tal om att Uret har avbetalning, hur vanligt tror ni det är att dyra klockor (50,000kr+) går på avbetalning? För mig skulle det kännas bedrövligt att gå runt med en dyr klocka som inte var min.

Klockor kan jag inte svara för då jag inte känner någon i branschen, men smycken går skrämmande ofta på avbetalning, allt från ett par bananer till flera månadslöner
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Så man skulle kunna säga att till och med en så stor aktör som Rolex de facto ser genom fingrarna med detta "geschäft" för att de tjänar mer än de förlorar, är det så man ska tolka budskapet?


Tja...hur löser man det? Vill man lösa det egentligen? Hade de sålt så mycket klockor utan den gråa marknaden? Hade små AD:n överlevt utan den grå marknaden?

Jag tror inte det, men det är min uppfattning.
 

Bolio

Panerai
På tal om att Uret har avbetalning, hur vanligt tror ni det är att dyra klockor (50,000kr+) går på avbetalning? För mig skulle det kännas bedrövligt att gå runt med en dyr klocka som inte var min.

Tror inte att det är så vanligt men det beror på vilket sätt de väljer att göra avbetalningen på om jag tycker det är ok eller inte.

Jag anser och blivit uppfostrad med att det ända man får låna till är boende allt annat spar man till först och handlar sen för att göra köpet så billigt som möjligt.
Här finns ju trots allt ett allternativ som du faktiskt inte förlorar på utan tvärt om din kostnad för inköpet blir lägre ( dock finns en lägre inköps gräns då du inte gör det pga uppläggnings avgiften ) och det är avbet på ett år utan ränta och avgifter.

Så har du summan för inköpet så varför inte dela upp den på 12mån.

Hur många tror jag gör detta på rätt sätt då?, alltså har ett sparat kapital som täcker inköpet vs de som inte har det och handlar således på fel sätt tar det på ett år men man fixar inte den hårda avbetalningen och förlänger låne tiden eller väljer direkt 2-4år med hög ränta ja tyvärr inte många:banghead: .
Men gör man det på rätt sätt ser jag bara att man är lite smart även om förtjänsten inte blir överdådlig men någon extra fin middag under året kanske man kan kosta på sig :D.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
75% av alla Porschar som säljs i Sverige går på finans. Inte för att köparna inte har råd (även om det säkert förekommer) utan för att det inte alltid är det bästa sättet att handla kontant. Slutledningen att om man lånar så har man inte råd är inte så slug. Även kontanter har en alternativkostnad.
 

Daniel J

Omega
Jag handlar frekvent på avbetalning räntefritt.

Detta då jag anser att mina pengar tjänar mig bäst genom att vara fortsatt investerade i sktier och fonder.

Det känns ju oklokt att idag sälja fonder för 60 000kr och köpa en klocka när vi troligen står inför en börsuppgång.

Inget sparat kapital? Inga pengar på kontot?
Då är drt dumt att låna...
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Jag är generellt emot allt vad lån heter men nog borde en Rolex vara något av det mest värdebeständiga man kan låna till förutom boende.

Folk lånar till mycket värre saker såsom bilar, resor, mobiltelefoner, kläder, utekvällar osv osv.
 

san

Cartier
2-Faktor
För att inte tala om hur många som binder upp sig hos sin mobiloperatör i 12–24 månader och därigenom får en mobil "gratis" utan att tänka på att det är ett sorts lån de tagit. Men är man nöjd med sin operatör och vet med sig att man inte kommer se sig om efter alternativ under bindningstiden så, absolut. Detsamma gäller det eventuella lånet man tar för att finansiera sin nya Rolex.
 

Bodén

Panerai
Det jag syftar på är naturligtvis människor som köper en onödig lyxvara på avbetalning utan att egentligen ha råd. Att kapitalstarka personer delar upp sina betalningar för att vinna räntepengar är ju en annan femma. Att människor lånar till dyra bilar som de inte har råd med tror jag är betydligt vanligare dock, med tanke på hur sanslöst mycket dyra bilar (300,000kr+) man faktiskt ser hos gemene arbetare. :)

Härligt med folk som unnar sig, förstås, men det skapar nog en hel del problem för vissa.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Bodén har en mycket viktig poäng. Om folk verkligen kunde räkna kostnaden för en modern bil undrar jag hur nybilsförsäljningen skulle gå i Sverige. En vanlig V70 kostar lätt 4-5 tusen i månaden i bara värdeminskning. Sen ska försäkring, skatt, underhåll osv läggas på det.

"Men den nya modellen är ju snålare" är ett av de mest korkade motiv för nybilsköp som finns. Ändå är det bland de vanligare...
 

Bolio

Panerai
alfgren så sant så sant, när en person väljer bil pga att den drar 1-3dl bensin mindre än den förra gör mig alltid lika ledsen över hur lite koll folk har på sin ekonomi. Tror man att den stora kostnaden för att inneha en bil är bensin så har ju folk inte riktigt koll på läget.
Hur många gånger har man inte hört att jag kör inte så mycket så det blir inte så dyrt. Skulle dessa personer räkna ut mil kostnaden så tror jag de skulle sälja rätt snabbt och har de utöver det lån på den också blir det ju rent tragiskt.

Som sagt låna gör man till bostad punkt.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Bodén har en mycket viktig poäng. Om folk verkligen kunde räkna kostnaden för en modern bil undrar jag hur nybilsförsäljningen skulle gå i Sverige. En vanlig V70 kostar lätt 4-5 tusen i månaden i bara värdeminskning. Sen ska försäkring, skatt, underhåll osv läggas på det.

"Men den nya modellen är ju snålare" är ett av de mest korkade motiv för nybilsköp som finns. Ändå är det bland de vanligare...

Verkligen, är så less på folk som räknar dl när dom kör 2000 mil om året o har en värdeminskning som ändå äter upp det dom "sparar" och skryter gärna om det.

Äldre bilar är ju djävulens påfund enligt MP.
 

bartoldous

Cartier
Håller med fullständigt angående folks bil/inköps vanor och dyl men vad i helvete,sunt förnuft hör inte hemma på vårt forum då skulle vi alla bära quartz. ;)
 
Topp