• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

GS quartz vs the Citizen

john b

Rolex
Hello.
Har skrivit detta annorstädes för ett par månader sedan, men tror kanske det väcker intresse även här.




Lite jämförande bilder och tankar ang två HEQ.
(heq: high end quartz. Ibland skrivs det haq, då står det för high accuracy quartz)

Citizen Chronomaster (a.k.a The Citizen)
Ref#CTQ57-0953
Diameter: 37-38 mm. (Står olika på internet och mitt skjutmått är paj (batteriet är trasigt))
Material: Titan, med Citizens Duratect-behandling

Grand Seiko
Ref# SBGX059g
Diameter: 37mm
Material: Stål





En inte orimlig jämförelse. Dessa klockor kostar lika mycket på ett ungefär. Grand Seikon är förstås svindyr i Sverige. Citizen Chronomaster säljs inte i Europa vad jag vet.


1.jpg


2.jpg



Bägge tavlorna är rätt klassiska/konventionella. I mitt tycke är Citizenen lite bättre. Notera att den har applicerade sekundix. Och bara två rader text. Texten chronomaster är applicerad med något matt så den sticker aldrig ut.
Seikotavlan är vit. Det är snyggt. Citizen är allt från svagt pissfärgad till silvervit. Också snyggt.

Bägge klockorna har BRA AR-behandling. Viktigt i mitt tycke då det ger en premiumkänsla för mig.

Lysmassa på Citizenen, den är rätt schysst och snyggt applicerad som förlängningar av indexen. I visarna ligger den helt ok utan några oskarpa linjer eller andra fläckar.
GS har i gengäld nya generationens visare som är borstade på ovansidan men polerade fasade kanter. Snyggt och rätt bra om det finns lite ljus. Meningslöst om det är mörkt ochman vill veta vad klockan är.


3.jpg



4.jpg



På papperet vinner Citizen urverksmatchen lätt. Evighetskalender och separat ställbar timvisare utan att behöva stoppa verket är bra grejer.
Något bättre specad gångavvikelse även. 5 sek per år för Citizen att jämföra med 10 sek per år för Seiko. Oviktigt eg, men skoj.



Länkar och lås:

Seikos länk är snygg men tråkig. Inte så unik om man skall vara finkänslig. Bra med skruvade länkbitar vid storleksjustering.
Citizens länk är enligt mig inte så snygg, men det syns att de lagt ned mycket arbete på de små polerade bitarna. Mindre länkbitar gör den lite mer följsam. Det kombinerat med titanet gör den sinnessjukt bekväm. Vill man ha en viss tyngd på armen för att känna sig bekväm med sin dyra klocka är förstås titan ett dåligt val. Stort minus att den inte har skruvade länkbitar utan stiftade.

Låsen ser likadana ut typ, och känns ungefär likadana. Schyssta men inte exceptionella.


5.jpg




Citizen till höger:

6.jpg



Klart högre finish på Grand Seikon. Mer polerad och glansig yta på boettsidorna som dessutom är fasade på GS-vis. De skryter ibland om någon form av blade polishing som jag inte satt mig närmre in i vad det är men det verkar funka iaf. Alla GS jag haft har vart som speglar i de polerade ytorna. Citizenen har lite enklare boettform, och upplevs lite tunnare.


Baksidorna är ungefär lika.
GS med klassiska lejonmedlajongen. På denna sitter en blå grej som sannolikt indikerar när batteriet stoppades i eller så. Den är ganska hårt klistrad så jag drog inte av den.
På Citizenen sitter den klassiska Chronomaster-örnen. Eller som en del skulle tänka "Tintin i Moldavien (eller var det Transnistrien eller annat balkanland) - örnen.



7.jpg




8.jpg




Bägge klockorna sitter bra på mina 19 cm.



9.jpg



10.jpg





Slutsats:
Jag tycker personligen Chronomastern är en bättre klocka. Evighetskalender, justerbar timvisare, lysmassa och lite bättre gångavvikelse.

Seion är lite skojigare med sin helvita tavla och fasade polerade kanter. Kanske ett bättre val om man har en vardagsklocka redan men vill ha något finare till kalas eller annat där det skulle vara vulgärt med lysmassa?

Tack för mig.
 

Sond

Patek
Riktigt kvalitetsinlägg! Visste inte att Citizen hade klockor på den här nivån..[emoji15]. Eller så har jag förträngt det. För mig skulle ändå valet bli GS. Ungefär av samma anledning som många köper Rolex. Det är något med märket som drar. Om det rent objektivt är den bästa klockan är ovidkommande..[emoji56]
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Jag är definitivt sugen på en GS, men är något orolig för andrahandsvärdet om man nu vill flippa.
Hur ser tillgången ut hos de svenska AD som finns. Kan man komma dit och klämma på ett flertal av modellerna?
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Kvalitetspost!
Tackar för mycket bra inlägg!
Sedan jag ägde min GS har jag med jämna mellanrum tittat på en super-ackurat quartzare. Jag hade inte koll på Citizens premium-quartzur, tack för att du lyfte min blick:)
 

finnirgens

Panerai
Trevligt inlägg! Hade ingen koll på att Citizen gjorde klockor av den kalibern...mitt val av de två blir nog seikon, den har ett mera tilltalande yttre.
 
Topp