• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hör och häpna - Hjälp av första inköpet

Freddie L

Panerai
Prova runt! Om du har ambition att skaffa en keeper är det nog nödvändigt. Pricka in en GTG tex, kan vara riktigt nyttigt

Om jag skulle gissa (varför inte?) så tror jag att en Speedy har störst chans att få stanna länge hos dig. 36mm skulle kunna upplevas litet på en kraftig handled, Pannan blir för dyr, Tudorn lite för toolig och tråkig. Säker på att du inte kan hitta en enda variant på Seamaster som tilltalar dig, det kunde jag tillslut?
 

Guden

Cartier
Prova runt! Om du har ambition att skaffa en keeper är det nog nödvändigt. Pricka in en GTG tex, kan vara riktigt nyttigt

Om jag skulle gissa (varför inte?) så tror jag att en Speedy har störst chans att få stanna länge hos dig. 36mm skulle kunna upplevas litet på en kraftig handled, Pannan blir för dyr, Tudorn lite för toolig och tråkig. Säker på att du inte kan hitta en enda variant på Seamaster som tilltalar dig, det kunde jag tillslut?
Det kam vara så. Speedyn funkar på många olika band och man lär inte tröttna så snabbt. :)
Vilken då? Hit me!
Seamaster "spectre" ser riktigt tilltalande ut dock.
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Datejust är aldrig fel! Som första och för tillfället enda hade jag kört på en Datejust. Annars är Explorer och speedmaster trevligt alternativ.

image.jpeg
 

Guden

Cartier
Tack för all input!
Just nu står det mellan Speedy, Explorer och Datejust känner jag.

Datejust: Klockan som jag helst vill ha. Kommer dock att begränsa användningen utav den då jag inte vill sticka ut ögonen på folk när jag som nyanställd 21-åring kommer med en blingande Rolex. Sorgligt men sant. Jobbar ute hos kund en del som konsult, känns inte som att jag representerar mitt företag på bästa sätt då heller.

Explorer: Får mer och mer känsla för den. Ju fler bilder jag ser desto mer växer ha-begäret. Passar lika bra på länk som på läder - hur bra/dåligt är det egentligen att byta band någon gång per vecka? Sliter det klockan (eller bandhornen?) på "mycket"?
Men, det är fortfarande en Rolex. Kanske får vänta med det ett par år.. Eller?

Speedy: Var helt säker på att det skulle bli denna för ett par veckor sen.. Nu känns det som att Explorern har tagit den platsen. Den är snygg, inget snack om den saken - men tillräckligt?

Hoppas att kunna leverera en paketöppning om ca 2 månader. Om inte jag fuskar och impulsköper någon innan :rolleyes:
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Tack för all input!
Just nu står det mellan Speedy, Explorer och Datejust känner jag.

Datejust: Klockan som jag helst vill ha. Kommer dock att begränsa användningen utav den då jag inte vill sticka ut ögonen på folk när jag som nyanställd 21-åring kommer med en blingande Rolex. Sorgligt men sant. Jobbar ute hos kund en del som konsult, känns inte som att jag representerar mitt företag på bästa sätt då heller.

Hoppas att kunna leverera en paketöppning om ca 2 månader. Om inte jag fuskar och impulsköper någon innan :rolleyes:
Jag köpte min DJ när jag var 19, på de företag jag har hunnit arbeta på har ingen sagt något om klockan. Förutom kollegor som vetat att jag har intresset. Så du behöver inte oroa dig. Ingen "vanlig" människa bryr sig om vad någon har för klocka :D
 

Gulliver

Cartier
2-Faktor
Tack för all input!
Just nu står det mellan Speedy, Explorer och Datejust känner jag.

Datejust: Klockan som jag helst vill ha. Kommer dock att begränsa användningen utav den då jag inte vill sticka ut ögonen på folk när jag som nyanställd 21-åring kommer med en blingande Rolex. Sorgligt men sant. Jobbar ute hos kund en del som konsult, känns inte som att jag representerar mitt företag på bästa sätt då heller.

Explorer: Får mer och mer känsla för den. Ju fler bilder jag ser desto mer växer ha-begäret. Passar lika bra på länk som på läder - hur bra/dåligt är det egentligen att byta band någon gång per vecka? Sliter det klockan (eller bandhornen?) på "mycket"?
Men, det är fortfarande en Rolex. Kanske får vänta med det ett par år.. Eller?

Speedy: Var helt säker på att det skulle bli denna för ett par veckor sen.. Nu känns det som att Explorern har tagit den platsen. Den är snygg, inget snack om den saken - men tillräckligt?

Hoppas att kunna leverera en paketöppning om ca 2 månader. Om inte jag fuskar och impulsköper någon innan :rolleyes:

Jag skulle kört på en DJ/exp1 sen i framtiden lägga till en speedmaster. Tycker dom kompletterar varandra riktigt bra. Alla behöver ha ägt en DJ och dom är lätta att flippa vid behov.. Dessutom är det en 4/5 siffrig så tror jag inte den sticker någon i ögonen. Dressas upp med jubilee och till tshirt funkar nato kanon.

Dessutom inser dusnart som alla andra här den bittra sanningen att få lägger märke till vad man har för klocka.
 

Guden

Cartier
Jag köpte min DJ när jag var 19, på de företag jag har hunnit arbeta på har ingen sagt något om klockan. Förutom kollegor som vetat att jag har intresset. Så du behöver inte oroa dig. Ingen "vanlig" människa bryr sig om vad någon har för klocka :D
Hoppas att det är som du säger :)
Flera har redan haft åsikter om bilen jag kör, om de nu ser på det på samma sätt. Att man jobbat sen man var 15 och slitit, är det ingen som frågar om :oops: Men det hör till annat, ska inte förstöra tråden nu.
 

Guden

Cartier
Jag skulle kört på en DJ/exp1 sen i framtiden lägga till en speedmaster. Tycker dom kompletterar varandra riktigt bra. Alla behöver ha ägt en DJ och dom är lätta att flippa vid behov.. Dessutom är det en 4/5 siffrig så tror jag inte den sticker någon i ögonen. Dressas upp med jubilee och till tshirt funkar nato kanon.

Dessutom inser dusnart som alla andra här den bittra sanningen att få lägger märke till vad man har för klocka.
Blir nog svårt att undvika Rolex med alla poster som uppmuntrar mig till det. Tack! :p
Kollegorna hade en del frågor om min Automatiska Theorama ("gulguld" på svar läder) som de trodde kostade multum. Fick dementera det rätt så snabbt och bevisa att det egentligen är ett billigt Kina-ur.
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Hoppas att det är som du säger :)
Flera har redan haft åsikter om bilen jag kör, om de nu ser på det på samma sätt. Att man jobbat sen man var 15 och slitit, är det ingen som frågar om :oops: Men det hör till annat, ska inte förstöra tråden nu.
Förstår problematiken, men gällande bilar är värdet mer allmänt känt och mycket synligare än klocka! Man ska inte låta jantelagen stå ivägen för den klockan man vill ha :)
 

Gulliver

Cartier
2-Faktor
Blir nog svårt att undvika Rolex med alla poster som uppmuntrar mig till det. Tack! :p
Kollegorna hade en del frågor om min Automatiska Theorama ("gulguld" på svar läder) som de trodde kostade multum. Fick dementera det rätt så snabbt och bevisa att det egentligen är ett billigt Kina-ur.
Du får bearbeta dom bättre och sälja in klockintresset! Det kan sprida sig rätt fort på en arbetsplats. Helt plötsligt har varenda kollega investerat i ett vettig ur.
 

Guden

Cartier
Update:

Var precis och besökte en AD för första gången, tack till Rob E. (@ROB-1832) för hjälpen och det grymma bemötandet av Peter. Grym första-upplevelse!

Fick klämma på de dinkor som går i tankarna för tillfället - Omega speedy, Rolex explorer 1 samt Tudor Black Bay Black.
Wauw! Vilken skillnad det är att se klockorna live istället för bilder. :rolleyes:

Alla klockor växte enormt och jag vill ha alla tre! Tyvärr får jag nog nöja mig med en i dagsläget.

Självfallet så kommer det bilder, blir ju lite tråkigt annars.

image.jpeg


Omegan som varit en drömklocka för mig ett tag, fick jag lite avsmak för nyligen då jag har börjat gilla mer eleganta och simpla klockor på sistone.
MEN, när jag nu fick klämma och testa den live så kom drömmen tillbaka.

image.jpeg


Så vacker..

image.jpeg


Side by side.

image.jpeg


Tudor BBB måste verkligen upplevas och ses med egna ögon, magisk.

image.jpeg


Speedyn känns som det rätta valet för mig i nuläget. Brottas fortfarande med tanken av att jag kanske stör mig på de 24580 visare och streck på urtavlan - men det är väl det som gör den till det den är?

Hoppas att kunna visa upp en paketöppning inom den närmsta tiden! Tack för er tid :cigar:
 

Fergi

Rolex
2-Faktor
Update:

Var precis och besökte en AD för första gången, tack till Rob E. (@ROB-1832) för hjälpen och det grymma bemötandet av Peter. Grym första-upplevelse!

Fick klämma på de dinkor som går i tankarna för tillfället - Omega speedy, Rolex explorer 1 samt Tudor Black Bay Black.
Wauw! Vilken skillnad det är att se klockorna live istället för bilder. :rolleyes:

Alla klockor växte enormt och jag vill ha alla tre! Tyvärr får jag nog nöja mig med en i dagsläget.

Självfallet så kommer det bilder, blir ju lite tråkigt annars.

image.jpeg


Omegan som varit en drömklocka för mig ett tag, fick jag lite avsmak för nyligen då jag har börjat gilla mer eleganta och simpla klockor på sistone.
MEN, när jag nu fick klämma och testa den live så kom drömmen tillbaka.

image.jpeg


Så vacker..

image.jpeg


Side by side.

image.jpeg


Tudor BBB måste verkligen upplevas och ses med egna ögon, magisk.

image.jpeg


Speedyn känns som det rätta valet för mig i nuläget. Brottas fortfarande med tanken av att jag kanske stör mig på de 24580 visare och streck på urtavlan - men det är väl det som gör den till det den är?

Hoppas att kunna visa upp en paketöppning inom den närmsta tiden! Tack för er tid :cigar:
Speedyn är riktigt snygg. Synd att den inte funkar att bada med bara annars hade de nog blivit en sån.
Finns en Panerai här på köp o sälj för 30 går säkert att pruta en skvätt på ;)
 

Guden

Cartier
Speedyn är riktigt snygg. Synd att den inte funkar att bada med bara annars hade de nog blivit en sån.
Finns en Panerai här på köp o sälj för 30 går säkert att pruta en skvätt på ;)
Äsch, får väl komplettera med en Seiko när det väl är dags att plaska runt i havet på semestern. ;)

Grym Panerai, hade ju inte sagt nej till den i julklapp.
Känns dock som att jag vill handla in min första riktiga dinka från en AD, speciellt när priset ligger så bra till. :)
 

Zalath

Panerai
Äsch, får väl komplettera med en Seiko när det väl är dags att plaska runt i havet på semestern. ;)

Grym Panerai, hade ju inte sagt nej till den i julklapp.
Känns dock som att jag vill handla in min första riktiga dinka från en AD, speciellt när priset ligger så bra till. :)

Precis!
IMG_20151222_194322.jpg

Men välj den klocka du känner mest för och som du känner att du kan bära så mycket som möjligt. Tror du att det kan vara någon som ser snett om du har en Rolle så fundera ett varv till, även om jag inte tror att någon lägger märke till det. Tror nog att Speedyn är ett lite roligare alternativ än de andra två, men om du vill ha en DJ så kan du ju lätt spara ihop till ett vintageur, typ årsklocka, på några månader!
 

OBRKV

Cartier
Har inte hunnit läsa igenom hela tråden, men jag lägger min röst på Speedmaster eller Datejust. Två modeller som man alltid hittar tillbaka till, vilket gör det lika bra att ha någon utav dessa som en keeper!
 

Guden

Cartier
Tjabba hallå, igen.
Tänkte gå förbi Rob E. imorgon efter jobbet och avsluta jakten med att ta hem en fin pryl som ska användas och älskas mycket.

Hade nästan helt bestämt mig för en Speedmaster, men nu börjar jag få lite kalla fötter och sukta efter en "Omega Aqua Terra 150 m Master Co-Axial" (Co-Axial 8500).
Vad gör man nu.. Får helt enkelt gå in dit och klämma på en.

Någon här som kan dela med sig lite bilder av sin samt lite snabba reflektioner?

2hcg32x.jpg

Bild stulen från interwebbz.

Edit: Svart urtavla är jag mer inne på.
 
Tjabba hallå, igen.
Tänkte gå förbi Rob E. imorgon efter jobbet och avsluta jakten med att ta hem en fin pryl som ska användas och älskas mycket.

Hade nästan helt bestämt mig för en Speedmaster, men nu börjar jag få lite kalla fötter och sukta efter en "Omega Aqua Terra 150 m Master Co-Axial" (Co-Axial 8500).
Vad gör man nu.. Får helt enkelt gå in dit och klämma på en.

Någon här som kan dela med sig lite bilder av sin samt lite snabba reflektioner?

2hcg32x.jpg

Bild stulen från interwebbz.

Edit: Svart urtavla är jag mer inne på.

0. En AT är bättre än en Speedy som vardagskontorsklocka. Har datum, är vattentät, är automatisk, längre power reserve också tror jag!

1. Köp begagnat. Var inte dum! Speciellt Omegan har lite softare beg priser. Är du osäker på äktheten gå ihop med säljaren till en AD och be om ett äkthetsintyg (oavsett om klockan har papper eller inte). Jag köpte själv en Omega AT 8500 för mycket nära 20 000 kr, då var dock kronan starkare.

2. När du väljer mellan Omega och Rolex väljer du också hur du kommer uppfattas. Rolex anses som många snäpp "dyrare" och "snobbigare" även om en DJ inte är så mycket dyrare än en AT, är det beg. så kan den ju tom vara billigare. Jag gillar själv Rolex, men var medveten om vilka signaler du sänder ut, detta kan vara viktigt om du är i början av din karriär.

Priserna verkar nu vara högre än tidigare, se nedan för en svart för runt 27 000, ljus urtavla är billigare. Jag brukar köpa från EU för då vet man att moms ingår och att det inte kommer tillföras.

http://www.chrono24.se/omega/seamaster-aqua-terra-automatic--id3978656.htm

sökning:
http://www.chrono24.se/search/index...lain=true&showpage=2&sortorder=1&watchTypes=U
 
Senast ändrad:

nissehult

Patek
2-Faktor
0. En AT är bättre än en Speedy som vardagskontorsklocka. Har datum, är vattentät, är automatisk, längre power reserve också tror jag!
Jag vet inte på vilket kontor du jobbar, men på mitt vardagskontor där jag jobbar så behövs ingen vattentät klocka ;)

Själv så tycker jag att manuellt är charmigare än automat. Och överlag så har en Speedy mera själ än en AT. ATn är mer dressad och anonym.
 

Guden

Cartier
Skitsnygg, tidlös, asbra. Men du vill ju ha en datejust. Köp en datejust!
Haha, just nu har jag lagt Datejust åt sidan. :D
Det får istället vänta till efter sommaren, eller när en fin årsklocka dyker upp.

0. En AT är bättre än en Speedy som vardagskontorsklocka. Har datum, är vattentät, är automatisk, längre power reserve också tror jag!

1. Köp begagnat. Var inte dum! Speciellt Omegan har lite softare beg priser. Är du osäker på äktheten gå ihop med säljaren till en AD och be om ett äkthetsintyg (oavsett om klockan har papper eller inte). Jag köpte själv en Omega AT 8500 för mycket nära 20 000 kr, då var dock kronan starkare.

2. När du väljer mellan Omega och Rolex väljer du också hur du kommer uppfattas. Rolex anses som många snäpp "dyrare" och "snobbigare" även om en DJ inte är så mycket dyrare än en AT, är det beg. så kan den ju tom vara billigare. Jag gillar själv Rolex, men var medveten om vilka signaler du sänder ut, detta kan vara viktigt om du är i början av din karriär.

Priserna verkar nu vara högre än tidigare, se nedan för en svart för runt 27 000, ljus urtavla är billigare. Jag brukar köpa från EU för då vet man att moms ingår och att det inte kommer tillföras.

http://www.chrono24.se/omega/seamaster-aqua-terra-automatic--id3978656.htm

sökning:
http://www.chrono24.se/search/index...lain=true&showpage=2&sortorder=1&watchTypes=U
Tack för inputen!
Håller med och känner även jag att AT är en bättre "allround" klocka till vardags.
Just nu är jag dock inne på att handla första klockan av en AD, en sak som jag vill uppleva helt enkelt. AT är någon tusenlapp dyrare, får klämma lite på den och bestämma mig utifrån det. Kan ju alltid lägga det som nästa klocka på listan, fanns en del fina runt 25-28k.

Jag vet inte på vilket kontor du jobbar, men på mitt vardagskontor där jag jobbar så behövs ingen vattentät klocka ;)

Själv så tycker jag att manuellt är charmigare än automat. Och överlag så har en Speedy mera själ än en AT. ATn är mer dressad och anonym.
Haha, nä en våtdräkt och vattentät klocka är inget jag behöver på kontoret som tur är.
Efter att ha legat vaken hela natten och kollat på diverse klipp så känner jag att jag är för feg för att inte köpa en Speedy. Det är klockan jag har varit inställd på ett tag nu och jag kommer nog att köpa den förr eller senare hur som helst.
Det är en klocka med mycket historia bakom sig och en klocka som ska betyda mycket för mig i framtiden. :)
 

Snilsson

Cartier
Jag var i samma sits för ett år sedan. Mitt köp blev då en Longines Conquest samt en Tissot Visodate. Jag var mycket nöjd, i ungefär ett halvår sen kändes det lite platt och tråkigt..

Så jag köpte en datejust och sen en Breitling colt och är nu mycket mer belåten men suget efter en Speedmaster för att komplettera lite är stort!

IMG_20151212_202847.jpg
 
Topp