• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Har Singular tappat det? ;-)

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Inte helt klockrena rekommendationer IMOP;

Senaste King som kom i går
bild-12.jpg


För de pengarna (mellan 2300 kr till 6800 kr) tycker jag att King kunnat ge bättre köprekommendationer på snygga kvalitativa klockor som kan hålla betydligt längre. Certina, Tissot, Seiko, you name it.
Har inte dessutom Armaniklockan inspirerats lite väl Portugesen för att få en köprekommendation?

Mitt försök till konstruktiv kritik till Singular som jag annars har stor respekt för hanns kunnande och nöje av att läsa hans articklar kring klockor, speciellt de skrivna i Manolo.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Du är välkommen att föreslå andra klockor från modehus ("Certina, Tissot, Seiko, you name it" platsar inte där) i samma prisklass - det här var mina val för det givna temat, med ett ganska brett tilltal.

CaptainOats skrev:
Misstänker order uppifrån...

Självklart, temat var som varje månad givet. Valen är dock helt och hållet mina egna.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Singular skrev:
Du är välkommen att föreslå andra klockor från modehus ("Certina, Tissot, Seiko, you name it" platsar inte där) i samma prisklass - det här var mina val för det givna temat, med ett ganska brett tilltal.

CaptainOats skrev:
Misstänker order uppifrån...

Självklart, temat var som varje månad givet. Valen är dock helt och hållet mina egna.

Ja, måste klockorna komma från modehusen så blir uppgiften lite svårare. För att de skall kännas ok så skulle dom behöva kosta lite mer och ibland uppåt en årslön... Läs Hermès, Chanel (ex J12), Ermenegildo Zegna.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det finns väl ingen insatt i klockor som köper de modellerna? Är det inte bättre att upplysa allmänheten om billiga klockor oavsett om de är från modehusen eller inte? Varför begränsa sig till modehusen om syftet är att hitta billiga klockor? De är ju inte billiga i förhållande till vad man får, utan dyra.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Rozzy skrev:
Singular skrev:
Du är välkommen att föreslå andra klockor från modehus ("Certina, Tissot, Seiko, you name it" platsar inte där) i samma prisklass - det här var mina val för det givna temat, med ett ganska brett tilltal.

CaptainOats skrev:
Misstänker order uppifrån...

Självklart, temat var som varje månad givet. Valen är dock helt och hållet mina egna.

Ja, måste klockorna komma från modehusen så blir uppgiften lite svårare. För att de skall kännas ok så skulle dom behöva kosta lite mer och ibland uppåt en årslön... Läs Hermès, Chanel (ex J12), Ermenegildo Zegna.

Exakt det var temat i nummer nio; tolvan är så att säga en lite rimligare motpol (och dessutom går att köpa i butik i Sverige) mot de märken som var med i den lite mer exklusiva skaran (som i det här fallet var Hermès, Ralph Lauren, Chanel och Louis Vuitton).

yonsson skrev:
Det finns väl ingen insatt i klockor som köper de modellerna? Är det inte bättre att upplysa allmänheten om billiga klockor oavsett om de är från modehusen eller inte? Varför begränsa sig till modehusen om syftet är att hitta billiga klockor? De är ju inte billiga i förhållande till vad man får, utan dyra.

Ett dubbeluppslag billigare klockor var med i sjuan. Tolvans tema var precis som nians klockor från modemärken, men i en lägre prisklass.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
yonsson skrev:
Det finns väl ingen insatt i klockor som köper de modellerna? Är det inte bättre att upplysa allmänheten om billiga klockor oavsett om de är från modehusen eller inte? Varför begränsa sig till modehusen om syftet är att hitta billiga klockor? De är ju inte billiga i förhållande till vad man får, utan dyra.

+1 Lite min tanke med.

I Kings artickel tycker jag inte det framgår klart att urvalet bara fått ske från modehusen, utan att dessa skulle ses som billiga alternativ till de dyrare klockorna. Och då finns det kanske bättre alternativ menar jag.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Singular skrev:
[Ett dubbeluppslag billigare klockor var med i sjuan. Tolvans tema var precis som nians klockor från modemärken, men i en lägre prisklass.

Tänk på ditt ansvar Singular... Tänk på lösnummersköparna och de som inte följer King så dedikerat! ;)
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Mycket intressant att ni lägger er i hur Singular ska sköta sitt jobb?? Det finns direktiv/teman som ska följas av samtliga skribenter i tidningen......
 

_jonte

Patek
Re: Sv: Har Singular tappat det? ;-)

Inte så udda val egentligen... Man måste ju anpassa artiklar till läsaren. Allmänheten väljer ofta kvartsur som de gillar designen på. Funkar väl bra, alla mår bra, ingen blir lidande. Är man mer intresserad hittar man kanske hit och lär sig om klockor för klocknördar och köper nåt annat.
 

naggge

Panerai
CaptainOats skrev:
Davvan skrev:
Mycket intressant att ni lägger er i hur Singular ska sköta sitt jobb?? Det finns direktiv/teman som ska följas av samtliga skribenter i tidningen......

Får man inte ha synpunkter på saker och ting eller vad menar du ?

Klart man får men om Singular får direktiv om att skriva om klockor under ett givet tema så ska han ju hålla sig till det.
Temat du var ute efter har det för bara några nummer sedan redan skrivits om.

Tror i ärlighetens namn de flesta som läser King nog bara är ute efter en snygg klocka som de kan byta ut om ett år eller två. Charmen med mekaniska klockor bryr de sig inte det minsta om. De vill inte heller lära sig om denna charm utan bläddrar då vidare tills de hittar en annons med den typen av klockor de är ute efter. Utseende, märke och pris är det som gäller.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Knivig sits du har hamnat i Singular.. Men så är det väl, och bra löst vill jag ändå påstå!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
naggge skrev:
Klart man får men om Singular får direktiv om att skriva om klockor under ett givet tema så ska han ju hålla sig till det. Temat du var ute efter har det för bara några nummer sedan redan skrivits om.

Att temat var begränsat till modeklockor kunde man ju dock inte läsa sig till i ursprungsposten och därav uppstod diskussionen. Efter singulars inlägg däremot klarnade det. Inga konstigheter där, eller?

Skämtsamt kan man ju dock tycka att vi har ett uppfostrings/upplysningsuppdrag att frälsa världen i WISdomens tecken och då är ju modeklockor satans påfund ;)

Edit: Med "vi" menar jag såklart klocksamfundet KS i vilket Mr singular ingår.
 

Ricrob

Patek
naggge skrev:
CaptainOats skrev:
Davvan skrev:
Mycket intressant att ni lägger er i hur Singular ska sköta sitt jobb?? Det finns direktiv/teman som ska följas av samtliga skribenter i tidningen......

Får man inte ha synpunkter på saker och ting eller vad menar du ?

Klart man får men om Singular får direktiv om att skriva om klockor under ett givet tema så ska han ju hålla sig till det.
Temat du var ute efter har det för bara några nummer sedan redan skrivits om.

Tror i ärlighetens namn de flesta som läser King nog bara är ute efter en snygg klocka som de kan byta ut om ett år eller två. Charmen med mekaniska klockor bryr de sig inte det minsta om. De vill inte heller lära sig om denna charm utan bläddrar då vidare tills de hittar en annons med den typen av klockor de är ute efter. Utseende, märke och pris är det som gäller.

Precis vad jag tänkte på när jag läste och var på väg hem för att skriva! Det är ju bara så att det finns en massiv marknad för modeur, även om ni/vi nerds gillar dem eller inte och King är ju knappast en "klocknörds-tidning".. Av alla kläder som visas upp i King så är det bara en bråkdel som passar min stil/kroppsbygd och ibland även plånbok men inte faen skulle jag få för mig att gnälla för det.. King är inte skriven bar för mig, så...
 

naggge

Panerai
yonsson skrev:
naggge skrev:
Klart man får men om Singular får direktiv om att skriva om klockor under ett givet tema så ska han ju hålla sig till det. Temat du var ute efter har det för bara några nummer sedan redan skrivits om.
Skämtsamt kan man ju dock tycka att vi har ett uppfostrings/upplysningsuppdrag att frälsa världen i WISdomens tecken och då är ju modeklockor satans påfund ;)

Sant på det! Vissa varken vill eller kan lära sig det tyvärr
 

Ricrob

Patek
JakobZ skrev:
Knivig sits du har hamnat i Singular.. Men så är det väl, och bra löst vill jag ändå påstå!
Varför..? Var kanske ironi men om inte, vad är det för knivig sits? Om t.ex. jag skulle jobba för AutoMotorsport eller liknande magasin om bilar och få i uppdrag att göra ett reportage om nya prisvärda japanska stadsbilar, så skulle jag troligtvis få kicken om reportaget bara innehöll gamla tyska sportbilar, eftersom jag tycker det är roligare bil för samma pengar. :cool:
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ricrob skrev:
JakobZ skrev:
Knivig sits du har hamnat i Singular.. Men så är det väl, och bra löst vill jag ändå påstå!

Varför..? Var kanske ironi men om inte, vad är det för knivig sits? Om t.ex. jag skulle jobba för AutoMotorsport eller liknande magasin om bilar och få i uppdrag att göra ett reportage om nya prisvärda japanska stadsbilar, så skulle jag troligtvis få kicken om reportaget bara innehöll gamla tyska sportbilar, eftersom jag tycker det är roligare bil för samma pengar. :cool:

It's a dirty job but somebody has got to do it. :D
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Kul att så många har en åsikt. Jag undviker gärna att dumförklara läsaren (oavsett kunskaper, intresse eller engagemang) trots att KING är en tidning med ett brett tilltal - jag tycker att rubrik och ingress säger ganska bra att det är modeklockor som kostar lite mindre som är temat för sidan (vilket rimmar väl med modejobbet i samma nummer, som just är budgetvinklat).

Jag har personligen ingenting emot att folk köper klockor från modemärken som de anser är fina, bra och prisvärda - alla klockor på sidan är sådana som jag ärligt hade kunnat ge ett "Ah! Kul! Snygg!" när en vän visar den över en kaffe. Tvärtom tycker jag att det är roligt när människor köper och intresserar sig för klockor (dels i sig självt, dels som en komponent i det lite luddigare begreppet "stil") oavsett avsändare - det brukar vara en bra port ner i klockhelvetet.
 

TomasBc

Dirty rotten scoundrel
2-Faktor
Jösses vad ni ska peka finger - lite "app app app" varning på detta..

KING magazine sprider sig nog om jag får gissa till 99% män som är intresserade av mode och trender, quartz eller mekaniskt spelar nog mindre roll. Nu så handlade artikeln just om klockor från modehusen om jag förstått det rätt - då får det väl bli så?

Fred på jorden! Hare krishna som Jens hade sagt.

PS. Jens, vart fan är du?!
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Jens???
Han råkade krossa sig själv med bulldozern när han valde att lämna KS för att medlemmar som uteslutits från TTT automatiskt inte mötte samma öde på KS. Att förlåta är en konst som inte alla behärskar.
Jag ser Kevin Kleins rollperson i A Fish Called Wanda framför mig när jag tänker på Jens.

Hare Rama
JoberMan
 

Bruset

Panerai
Köpte en Tommy Hilfiger på Stjärnurmakarna (1 295:- på rea) för fem år sedan och tyckte då att det var världens coolaste klocka. Extra tuff givetvis eftersom det var "Tommy"! Hade jag haft samma uppfattning idag som jag hade då, hade jag uppskattat artikeln mycket. Kan tänka mig att en sån artikel tilltalar betydligt fler läsare än en dito om "finare/dyrare" varianter. Det generella intresset för klockor i fin-segmentet är nog rätt lågt hos gemene man. Tyckte det var bra (ur)val av klockor.

/Mike and the mechanics
 

Rico

Cartier
2-Faktor
Personligen tycker jag det är sympatiskt av herr Singular att ha ett brett tilltal som inte luktar elitism, en unken doft som annars lätt sprider sig i samlarlägret. En liten påminnelse om att klockor kan vara kul på flera nivåer, inte bara ur urverkshänseende eller gällande samlarvärde.


Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
 

John R

Panerai
Jag älskar singular...

Singular straps, kings klockblogg och Singular!

Beträffande artikeln så finns det många klocker att skriva om
där ute i klocketern. Man behöver ju inte mata klockfreaksen hela tiden.
Vanliga folk köper vanligtvis EN klocka och det brukar skita i premium märken
och automatiska urverk. De vill ha en snygg klocka som tickar på.
Kan ju vara vettigt att få lite bra tips då!

Grattis till bröllopet! För du har väll gift dig?

/ John R
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Mycket glad i en dam, men inte gift - det är polaren E ("snabbmakaron" i nätklocksvängen) som gift sig för någon vecka sedan (och som vi ska kröka blind och krypande imorgon...).
 
Topp