• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hemmabaren

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
White Lady

20231117_202819.jpg
 

kungmikael

KS Explorers Club
2-Faktor
Tänkte köpa en flaska Skyy Lemon till grannarna av nostalgiska skäl, men var tusan hittar man den i EU (med rimliga fraktkostnader)?
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Fortsatt kvällen med en Blossa -23 Sour.

3 cl Blossa -23
2 cl vodka (för att få upp ”possenten” lite)
3 cl citron
2 cl socker (1:1)
Äggvita

Dubbelskakas etc.

Helt ok! Kunde smaka mer glögg. Ökar nog glöggen lite nästa gång.
Kanske några droppar röd glögg i skummet för dekoration nästa gång oxå.

IMG_3787.jpeg


Å när jag ändå var igång så skakade jag till den här till mig själv. (frun snodde Glögg Sour’n)

Jag vet inte ens vad den heter…

Recept enl. bild. Fick den av en bartender på The Lamp i Norrköping i höstas. Men jag utökade med några droppar chokladbitter också.

Riktigt, riktigt bra!
Rekommenderas!

Kanske kan minska lite på limejuicen nästa gång.
(det står 3 cl bakom min tumme i receptet).

IMG_3788.jpeg


IMG_3789.jpeg
 

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Någon i tråden som inrett skafferi som ett snyggt barskåp eller liknande? Söker lite inspiration i pågående köksrenovering :)
 

tommyren

Cartier
2-Faktor
Fortsatt kvällen med en Blossa -23 Sour.

3 cl Blossa -23
2 cl vodka (för att få upp ”possenten” lite)
3 cl citron
2 cl socker (1:1)
Äggvita

Dubbelskakas etc.

Helt ok! Kunde smaka mer glögg. Ökar nog glöggen lite nästa gång.
Kanske några droppar röd glögg i skummet för dekoration nästa gång oxå.

IMG_3787.jpeg


Å när jag ändå var igång så skakade jag till den här till mig själv. (frun snodde Glögg Sour’n)

Jag vet inte ens vad den heter…

Recept enl. bild. Fick den av en bartender på The Lamp i Norrköping i höstas. Men jag utökade med några droppar chokladbitter också.

Riktigt, riktigt bra!
Rekommenderas!

Kanske kan minska lite på limejuicen nästa gång.
(det står 3 cl bakom min tumme i receptet).

IMG_3788.jpeg


IMG_3789.jpeg
Jag var på the lamp i vintras (jisses, snart ett år sedan) och gillade den höga kvaliteten på både mat och drinkar, även jag norpade receptet till en drink, jag ska se om jag hittar det hemma. sprit-tung rackare men ack så god.
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Jag var på the lamp i vintras (jisses, snart ett år sedan) och gillade den höga kvaliteten på både mat och drinkar, även jag norpade receptet till en drink, jag ska se om jag hittar det hemma. sprit-tung rackare men ack så god.
Kul! Vi käkade på G.I.N tvärs över gatan men båda började och avslutade kvällen i baren på The Lamp med flera goda cocktails.
Mycket trevlig och tillmötesgående bartender som faktiskt gillade att snacka med gästerna och plockade upp exakt vad vi gillade.
Kan påpeka att det var lugnt i baren den kvällen. Förstår annars att de inte kan/hinner chit-chatta med gästerna annars…

Lägg gärna upp ditt recept! Sprit-tunga cocktails är det som gäller i min smak!

Lite bilder från den kvällen:

IMG_3321.jpeg
IMG_3362.jpeg
IMG_3360.jpeg
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
@Rock_N_Ron Jag tror det är samma kille om man kollar handstilen :). Jädra trevlig och pratsam kille med goda drinkar.
IMG_1554.jpeg
Solklart samma kille som oxå så snällt delar med sig av receptet!
”Din” lät verkligen som den skulle falla mig i smaken, men en aning krångligare…
Averna?!? Mandelsyrup?!? Karamelliserat socker?!?
Det är ju sånt man alltid har hemma… 😝
 

tommyren

Cartier
2-Faktor
Solklart samma kille som oxå så snällt delar med sig av receptet!
”Din” lät verkligen som den skulle falla mig i smaken, men en aning krångligare…
Averna?!? Mandelsyrup?!? Karamelliserat socker?!?
Det är ju sånt man alltid har hemma… 😝
Ha ha jag måste erkänna att jag saknar alla de tre ingredienserna, men Averna och mandelsyrup är ju lätt att handla. Man kanske skulle ge det ett försök
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Glögg Sour 2.0

Lite tweekad efter tidigare försök.

3 cl Blossa 23 (eller annan vit glögg)
2 cl gin
3 cl citron
1 cl sockerlag
Äggvita.
Torrskaka.
I med is - skaka igen.
Sila upp på ny is.
Floata ca 1 cl. röd glögg över!

Upp/mer med sockret beroende på hur söt glögg du använder!

Bra skit, men ”float:ningen” gick väl sådär om man ska vara ärlig…

IMG_3827.jpeg
 

Lyden

Panerai
glogg.jpeg


IMG_6372.jpeg


Barmästaren Mathin Lundgren gästade Nyhetsmorgon imorse och skakade drinkar som passar perfekt till julen.

Han körde bland annat en Glögg di Rabarbaro, som är gjord på våran Lydén Distillery Rabarbaro.

Det är en varm drink som flörtar lite med smaker som har inspirerats av perioden vi är i just nu. Drinken kan beskrivas som en lättare variant av glögg baserad på tranbärsjuice och Rabarbaro som värms och kryddas med lönnsirap och kardemumma. Elegant och smakrikt utan att bli för söt.

GLÖGG DI RABARBARO

Recept:
• 4 cl Lydén Distillery Rabarbaro
• 2 cl röd söt vermouth
• 1,5 cl lönnsirap
• 10 cl tranbärsjuice (varm)
• 1 tsk kardemummafrön
• lite lite salt

Gör så här:
1. Lägg i kardemummafrön i en gryta tillsammans med tranbärsjuicen och värm försiktigt.
2.Mät under tiden upp Rabarbaro, vermouth och lönnsirap i tex en liten kanna.
3.Sila av kardemumman och tillsätt den varma juicen till de övriga ingredienserna.
4. Tillsätt lite lite salt för att lyfta smakerna något.
5. Häll upp i glas, garnera eventuellt med apelsinzest, servera och njut.

Recept: @mathinlundgren

Länk till artikeln: https://www.systembolaget.se/produkt/sprit/lyden-distillery-5709401/

/Emil - Lydén Distillery
 
Senast ändrad:

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Nytt försök på eget cocktailrecept.
Vi kallar den Peppar-OP RazFizz.
(Behöver nog ett bättre namn…)

Inspirerad av ett sillrecept som skulle ha samma kryddor som OP (kummin, stjärnanis mm), flera olika pepparsorter och hallon. Tänkt att servera med OP till.
Jag sa ”det låter ju som ett coctailrecept”!

Drack även en coctail i somras med peppar- (eller möjligen chili) infuserad aquavit och jordgubb, har jag för mig. Så jag tog lite inspiration från den också.

Here we go:

5 cl svartpepparinfuserad OP*
(* ca. 1 tsk svartpeppekorn, varav hälften lätt krossade, får dra i 20 cl OP i ca 1 dygn. Sen silas av. Här får man sen smaka av och ev. späda med mer OP om den blir för pepprig. En smaksak helt enkelt.)
3 cl hallonsockerlag
3 cl citronjuice
Äggvita.
Dubbelskakas, silas upp på is, toppa med lite sodavatten. Några droppar hallonsockerlag lite artistiskt i skummet. Och sen en citrontwist.

Första försöker försökte jag toppa med en hallon-/citrontonic, men det gifte sig inte alls, så lite sodavatten fick ersätta för fizzen.

Blev riktigt bra! Kul att försöka hitta på egna recept, ju!

IMG_3876.jpeg
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Någon förutom jag som gillar Raki på detta forum?
Det finns en uppsjö av olika sorter, så vore intressant att diskutera med någon annan men det är ju en lite udda dryck som inte är omtyckt av alla.
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Varför har jag inte blandat den här tidigare för?!? Kaffe-Negroni är ju skitgott. Och Boulevardier är ju skitgott…

Idag testar vi Kaffe-Boulevardier!

3 cl. Rye (Rittenhouse)
2 cl. bra kaffelikör (Kask)
2 cl. Campari
2 cl. söt vermouth (Cocchi)
2 droppar chokladbitter (Ango Cacao) - går säkerligen bra utan. Har man en kaffebitter så gör den nog inte bort sig. Men tror man inte ska skicka i Ango eller annan ”vanlig” bitter. Då är det nog bättre utan.

Rör på is etc.

Ja j-lar så gôtt!

IMG_3974.jpeg
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Oj oj oj. En stiff jäkel denna häringa;
Vieux Carré!

Älskar ju Sazerac som påminner en hel del om denna och delar en del ingredienser.
Så jag köpte på mig en flarra Benedictine D.O.M. efter snack om denna i en FB-grupp härom veckan.

Recept:

2 + 2 + 2 cl. av Rye, cognac och röd vermouth.
Knappt 1 cl. Benedictine
2 dash Peychauds
1 dash Ango

Rör på is. Upp på ny is. Citrontwist.

Bra skit, men nåt som skaver lite?!?
Måste testa med lite mer Benedictine kanske? Den var ju rikigt god!

Jag kommer definitivt experimentera vidare med denna!

Och nu har jag ju en flarra Benedictine… Vad gör man mer med den?!?

IMG_4167.jpeg
IMG_4169.jpeg
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
@tommyren; ja men jävlar så bra den här blev! Vad heter den egentligen? ”Egot”?!?Minns du vad han sa? Eget recept eller nåt som finns ”på riktigt”?

Väldigt spännande smaker som funkar mycket bra ihop. Kanske ska tillsätta lite mer oregat nästa försök. Känns som det skulle göra susen. Kanske lite äggvita oxå för lite snyggt skum och lite mjukare i munnen.

Inte så snygg färg, dock. Lite bajsvatten-brun sådär… 😝

Och mycket grejer går det åt… Hade ingen Laphroaig, men tror en superrökig Mackmyra jag fick en skvätt av av en polare funkar bra. Oregat var rätt lätt att fixa efter recept på nätet (reducerad mandelmjölk och strösocker från iminsmak.se).
Karamelliserad sockerlag blev lite krångligare, fast det lät lätt. Körde Kringlunds recept. Första brände jag. Smakade skit. Nästa blev väldigt kristalliserad och tog evigheter att lösa upp sockret. Men den blev bra tillslut efter mycket rörande.

Kul cocktail som är klart värd sin tid att lära sig. Och Averna kan man nog ha till en hel del kul. Lite lakrits/kaffe/sirap/örter-smak, typ.

IMG_3815.jpeg
IMG_4176.jpeg
IMG_4177.jpeg
 

tommyren

Cartier
2-Faktor
@tommyren; ja men jävlar så bra den här blev! Vad heter den egentligen? ”Egot”?!?Minns du vad han sa? Eget recept eller nåt som finns ”på riktigt”?

Väldigt spännande smaker som funkar mycket bra ihop. Kanske ska tillsätta lite mer oregat nästa försök. Känns som det skulle göra susen. Kanske lite äggvita oxå för lite snyggt skum och lite mjukare i munnen.

Inte så snygg färg, dock. Lite bajsvatten-brun sådär… 😝

Och mycket grejer går det åt… Hade ingen Laphroaig, men tror en superrökig Mackmyra jag fick en skvätt av av en polare funkar bra. Oregat var rätt lätt att fixa efter recept på nätet (reducerad mandelmjölk och strösocker från iminsmak.se).
Karamelliserad sockerlag blev lite krångligare, fast det lät lätt. Körde Kringlunds recept. Första brände jag. Smakade skit. Nästa blev väldigt kristalliserad och tog evigheter att lösa upp sockret. Men den blev bra tillslut efter mycket rörande.

Kul cocktail som är klart värd sin tid att lära sig. Och Averna kan man nog ha till en hel del kul. Lite lakrits/kaffe/sirap/örter-smak, typ.

IMG_3815.jpeg
IMG_4176.jpeg
IMG_4177.jpeg
Ah shit vad kul att du fick till den. Det var hans egna recept, därav namnet :) kul!
 

tommyren

Cartier
2-Faktor
Aha!

Som sagt, lite omständlig, men riktigt riktigt bra helt i min smak.

Man skulle kanske kunna föröka med Campari och några droppar absint/ouzu istället för Averna. Och öka på sockret lite. Skulle nog bli en bra cocktail av det också!
Det var ett bra tips bra, då slipper jag köpa averna och kan gå på campari/ouzu istället :)
 
Topp