• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hemmabio - bild och ljud

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Den ligger ligger på plats 1 idag. Tack!
Oavsett vad jag köper kommer den vara bättre än min 10 år gamla Philips 8008s. Som då var the shit.
Jag har för mig att skillnaderna mellan C2 och B2 var små, men kolla tester ifall mitt minne sviker mig. C3 är väl bättre, men tror inte det heller är jättestor skillnad.
Men det är klart att om C3 kommer ner till samma pris som B2, som @stigge förutspår, är det ju oslagbart. Beror väl på hur otålig du är😉
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har för mig att skillnaderna mellan C2 och B2 var små, men kolla tester ifall mitt minne sviker mig. C3 är väl bättre, men tror inte det heller är jättestor skillnad.
Men det är klart att om C3 kommer ner till samma pris som B2, som @stigge förutspår, är det ju oslagbart. Beror väl på hur otålig du är😉
Teven gick sönder idag, så vi får väl se hur otålig min partner är... Jag klarar mig ganska gott.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Jag har för mig att skillnaderna mellan C2 och B2 var små, men kolla tester ifall mitt minne sviker mig. C3 är väl bättre, men tror inte det heller är jättestor skillnad.
Men det är klart att om C3 kommer ner till samma pris som B2, som @stigge förutspår, är det ju oslagbart. Beror väl på hur otålig du är😉

Inga gigantiska skillnader men klart värt att gå på C3 ändå imho, om priset ligger runt 16kkr.
B3 gick för 14,5kkr tidigare så värt att kolla in C3 när skillnaden är så lite.

Ps: vi pratar om C3/B3 (lansering 2023) och inte C2/B2 (lansering 2022)

Läsvärt
 
Senast ändrad:

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Inga gigantiska skillnader men klart värt att gå på C3 ändå imho, om priset ligger runt 16kkr.
B3 gick för 14,5kkr tidigare så värt att kolla in C3 när skillnaden är så lite.
Läsvärt
Ja jag valde C2 fast den var typ 2k dyrare, så kan ju vara värt det.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Is I magen som vadå, x månader?
Historiskt på äldre modeller brukar den stora rean vara
-black friday
-mellandagarna
-januari

Och kort dropp igen under mars för att sedan ha uppehåll till maj/juni och sommarrean.
Mao-kan du vänta till mars kan det komma att sjunka, kanske inte till tidigare nivå men värt att vänta mot dagens prisnivåer.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Teven gick sönder idag, så vi får väl se hur otålig min partner är... Jag klarar mig ganska gott.
Köp nå billigt beggat/låna någons extra tv i några veckor tills nya modellerna släpps. Brukar vara köpläge kring blackfriday och tidig vår när nya modeller kommer om man kan nöja sig med fjolårets.
 

Calle

Omega
Min erfarenhet är att C-modeller upplevs betydligt rappare i menyer och i apparna än motsvarande B-modell.
C-modellerna går att kalibrera något mer exakt och har lite bättre bildbehandling.

Men det är relativt små skillnader.
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Håller på att planera hemmabion i källaren och har lite funderingar. Förra ägaren byggde igen ett valv och gjorde en platsbyggd hylla för TV i hålet med kabelföring till en garderob på andra sidan med både eluttag och nätverksutag på en hylla där elektronik kan stå.
IMG_7647.jpeg

Provisoriskt har jag slängt in en gamal 40” från Philips med ambilight, vilket funkar hyfsat under tiden.

Bredden är 140cm så får in en 55” men det saknas typ 5cm från att få in en 65” i hålet. Båda alternativen skulle trigga min OCD då jag vill ha en sömlös design.

Så jag har tänkt följande jag sätter dit en 77” OLED på ett justerbart väggfäste. Eftersom OLED endast har en tjockare modul där moderkortet och transformatorn sitter på baksidan hamnar den delen inuti det gamla valvets 140cm och i övrigt sitter som en plansch på väggen.

IMG_7646.jpeg


Så har jämfört LG och Samsung där LG C3 är den enda TVn jag sett i verkligheten. På LG C3 är den ”tjocka delen” tyvärr bredare än 140cm så den faller bort. Men är osäker på Samsung TVn på bilder ser det ut att gå men skulle vilja ha koll på måtten på baksidan innan jag slår till.
IMG_7654.jpeg


De har dessutom hyffsat pris på den tilltänkta TVn just nu.
IMG_7653.png


Sedan för ljudet så blir det optisk utgång från TVn till mitt gamla Logitech Z-5500 system som jag tycker duger alldeles tillräckligt som hemmabio ljud. Tanken där är att spänna ett högtalartyg över en tunn aluminiumram och sätta fast under TVn så det mer eller mindre ser ut som en soundbar under TVn.

Den lilla biten ovanför TVn sätter jag igen med en bit plywood som spacklas och målas så den smälter ihop med väggen. Målet är att TVn inte bygger mer än en centimeter på väggen.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Min erfarenhet är att C-modeller upplevs betydligt rappare i menyer och i apparna än motsvarande B-modell.
C-modellerna går att kalibrera något mer exakt och har lite bättre bildbehandling.

Men det är relativt små skillnader.
Ja det är min uppfattning med.
Jag valde ändå att köpa en Chromecast TV som är bättre än båda när det kommer till menyer, så för mig hade det inte spelat nån roll.
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
När jag kollar bilderna på LG C3 på de olika stora handlarna, NetOnNet, Power, Webbhallen o.s.v. så ser den inte alls ut som den jag kolla på i butik för några månader sedan. Tror att det var någon annan LG modell.

Någon här som har en C3 Evo 77” som kan vara behjälplig med detta mått från baksidan?
IMG_7679.jpeg


Är ju sjukt bra pris med cashback just nu!
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
När jag kollar bilderna på LG C3 på de olika stora handlarna, NetOnNet, Power, Webbhallen o.s.v. så ser den inte alls ut som den jag kolla på i butik för några månader sedan. Tror att det var någon annan LG modell.

Någon här som har en C3 Evo 77” som kan vara behjälplig med detta mått från baksidan?
IMG_7679.jpeg


Är ju sjukt bra pris med cashback just nu!
Var noga med varenda siffra i modellnumret om du vill ha bild på baksidan. Det är precis sånna saker som brukar skilja mellan modeller som enligt alla specifikationer är identiska. Olika modeller till olika återförsäljare, och helt plötsligt kan båda sätta sina priser som de vill och ha prisgaranti.
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Var noga med varenda siffra i modellnumret om du vill ha bild på baksidan. Det är precis sånna saker som brukar skilja mellan modeller som enligt alla specifikationer är identiska. Olika modeller till olika återförsäljare, och helt plötsligt kan båda sätta sina priser som de vill och ha prisgaranti.
Tolkar ditt svar som att jag får ta bilen efter jobbet imorgon till närmsta återförsäljare som har den i lager och mäta fysiskt om jag vill vara säker på att det ska passa så som jag tänkt det. Verkligen en djungel att gräva fram nått 😅
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Tolkar ditt svar som att jag får ta bilen efter jobbet imorgon till närmsta återförsäljare som har den i lager och mäta fysiskt om jag vill vara säker på att det ska passa så som jag tänkt det. Verkligen en djungel att gräva fram nått 😅
Ja, jag tror tyvärr det.
Min såg annorlunda ut än alla jag sett i tester innan.
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Kvällens pyssel fortsätter…
IMG_7708.jpeg

Upp packning och lite kontroll mätning av VESA fästenas höjd på baksidan så man kan sätta upp väggfästet på rätt höjd.
IMG_7709.jpeg

IMG_7710.jpeg

Inställning av lasern.

IMG_7712.jpeg

Justering av tilt innan den trycks in mot väggen.
IMG_7717.jpeg

IMG_7716.jpeg

Skall sätta igen hålet över bara sen är det klart, helt sjukt sån skillnad det blev!

Helt vansinnig TV egentligen, nu är resten av världen suddig… 😅
 
Senast ändrad:

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Tyvärr lite OT men att få sin recension publicerad på LGs hemsida verkar svårt (vilket är krav för cashback). Skickade in för över 12 timmar sedan och bekräftade direkt efter min mail. Inget har hänt annat än att en massa andra personers recensioner dykt upp efteråt... Nog för att TVn skulle vara värd 27k också men hade ju varit nice att utnyttja det där erbjudandet när det finns… På just sånt här är tålamodet lite dåligt då jag hatar krångel och att inte få någon riktig info, blir väl att man får maila dom i början på veckan om inget dykt upp.

Rekommenderar ju verkligen denna TV till alla som vill ha knivskarp bild med otrolig svärta. Blir helt förbluffad över hur bra bild det är varje gång jag slår på TVn.
IMG_7767.jpeg
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Tyvärr lite OT men att få sin recension publicerad på LGs hemsida verkar svårt (vilket är krav för cashback). Skickade in för över 12 timmar sedan och bekräftade direkt efter min mail. Inget har hänt annat än att en massa andra personers recensioner dykt upp efteråt... Nog för att TVn skulle vara värd 27k också men hade ju varit nice att utnyttja det där erbjudandet när det finns… På just sånt här är tålamodet lite dåligt då jag hatar krångel och att inte få någon riktig info, blir väl att man får maila dom i början på veckan om inget dykt upp.

Rekommenderar ju verkligen denna TV till alla som vill ha knivskarp bild med otrolig svärta. Blir helt förbluffad över hur bra bild det är varje gång jag slår på TVn.
IMG_7767.jpeg
Lugn. 10 dagar för validering och 45 dagar tlll utbetalning. Så länge du har följt samtliga villkor kan du sitta lugnt ned i båten.
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Så nu har jag tillverkat ramar utav aluminium profil och klätt med högtalartyg och satt ovanför och under som är måttade exakt efter TVn och hyllan under för att gömma undan sladdar och högtalare. Tycker det blev riktigt snyggt och har fått medhåll av fugan ”det blev inte så tokigt” 😄

IMG_7801.jpeg


Det enda som är kvar är att dra av skyddsplasten men väntar lite med det då jag behöver in bakom TVn och koppla in några HDMI kablar till, så fort jag får hem ett Xbox X och en ny Apple TV.

Även Cashback ansökan fixad och fått bekräftelse på att LG mottagit den så där är det bara att vänta.

Ångrar inte en sekund att jag slog till på TVn. Var längesedan jag var så här nöjd med ett icke klockrelaterat projekt! 😃

Även tusen tack till @zippan som gjorde att jag fick upp ögonen för LGs kampanj här i tråden. Annars hade jag nog aldrig åkt iväg för att kontrollmäta LG igen då jag fått för mig att måtten bakom på 77” inte funka, vilket det bevisligen visst gjorde. 👍
 

Unter den Linden

Panerai
2-Faktor
Tjena,
Jag har nyligen köpt hus och ska bygga bio och bar i ett av rummen i källaren. Rummet är långsmalt och 3,4 meter brett, hur stor ramspänd projektorduk är rimligt att köpa? Är 104 tum för stort och ska man i sådana fall gå på en 90-tums duk istället?
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Tjena,
Jag har nyligen köpt hus och ska bygga bio och bar i ett av rummen i källaren. Rummet är långsmalt och 3,4 meter brett, hur stor ramspänd projektorduk är rimligt att köpa? Är 104 tum för stort och ska man i sådana fall gå på en 90-tums duk istället?
Jag hade en 104” projektorduk i studentlägenheten för många år sedan där va det 3,60 mellan projektor och duk. Det funka precis för att få skärpa. Men dagens projektorer är säkert mycket vassare och har ”short throw” eller vad det heter.
Storleksmässigt tyckte jag det funka bra.

Nu har jag ca. 3 meter från soffa till tv och kör 77” så tror du kommer va nöjd oavsett om du väljer 90” eller 104”
 
Topp