• Välkommen till Klocksnack, Gäst!

    På förekommen anledning vill vi påminna alla medlemmar om att ta en extra titt på reglerna för de olika forumdelarna.
    T.ex. kan du inte skapa en sälj/köpes-annons det första du gör. Det är gratis att annonsera hos oss, men vi tänker att det är trevligt om man bidragit lite till forumet innan.

    Vi hoppas att du kommer trivas på Klocksnack

    /Ledningen
  • Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Avslutad Heuer 1550SG

plattfot

Rolex
Med risk att bli klassad som flippare (då jag inte haft denna så länge) erbjuder jag här en Heuer 1550SG Buneswehr kronograf – Klockan som hjälpte till att sätta det så karaktäristiska Bundbandet på klockkartan, MEN som oavsett bandet har sin självklara plats i klockhistorien.

Klockan tilldelades personal i Västtyska försvaret (och Norska) i slutet av sextiotalet och en bra bit in på sjuttiotalet. De flesta klockor har därför militärmärkning på baklocken i någon form, dock inte detta ex.
Modellen finns i nästintill identiska versoiner från Leonidas Brietling och även Sinn, men förknippas med Heuer. Modellen har även varit föremål för flera "hommage-projekt" av bland annat Kemner.

Klockan var stor för sin tid; mäter 43mm utan krona, är 13 mm hög och 50 mm bandhorn till bandhorn. Tar 20 mm band. Den drivs av ett 17 stenars Valjoux 230 som går helt ok (+/- 20 sekunder om dagen), har god gångreserv och (här kommer det) skall ha servats nyligen enligt tidigare ägare, har dock inga papper som styrker detta. Kronografen funkar som den skall. Jag har ersatt den tidigare minutvisaren (höger sub dial) då den förra var av fel typ. Tavlan (som är av typen small T) och visare har en hel del patina (Kaplans skulle kalla dem skadade), vridringen mest sliten på kanten. Boett, glas och baklock mycket fina.

Kommer självklart på väl använt Bundband i svart samt ett grått Nato från Phoenix straps.


Priset sätter jag till 13 500 13 000:- postat (Rek).











Läs gärna mer på nätet, börja här, här, här och här.


Skicka ett PM om du är intresserad eller har någon fråga.


Tackar för titten!
 

plattfot

Rolex
En del bytesförslag, men ingen som nappat ännu...

Passar på att prisbumpa till 13 500 då lumen på visarna troligen är bytt (lyster mer än index på tavla).

Tackar för titten!
 
Topp