• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EVIG

Skoskav

Omega
2-Faktor
Väldigt viktigt att ENDAST köra Loctite 222 som är röd.
Kör man 243 (Blå) eller 270 (Grön) så man man problem då dessa inte stelnar totalt som den röda.

Det där stämmer inte. Loctite 222 är lila och har minst fäststyrka. Den röda är Loctite 263 och den ska verkligen inte användas, är till för mer permanenta lösningar.

Och sen finns det flera röda med högre nummer för riktigt grova gängor och som kräver upphettning till ett par hundra grader för att släppa, dom använder man ofta för att fixera rörmagasinen på hagelpumpgevär.

Skärmavbild 2018-06-04 kl. 09.36.54.png
 
Senast ändrad:
Det där stämmer inte. Loctite 222 är lila och har minst fäststyrka. Den röda är Loctite 263 och den ska verkligen inte användas, är till för mer permanenta lösningar.

Och sen finns det flera röda med högre nummer för riktigt grova gängor och som kräver upphettning till ett par hundra grader för att släppa, dom använder man ofta för att fixera rörmagasinen på hagelpumpgevär.

Skärmavbild 2018-06-04 kl. 09.36.54.png

222 var förut röd, som sedan bytte färg till lila för att slippa förvirring. Många verkstäder använder därför inte 263, då 222, 243 och 270 duger utmärkt.
 
Senast ändrad:

thewallin

Mr GIF
2-Faktor
Hours på Emporia Malmö, visserligen säljer de inte Rolex och vågar kanske inte ta i dem.

Jag hade vägarna förbi med en nyköpt Hulk här från forumet och frågade om de kunde flytta en länkbit från en sida till en annan då låset sitter lite snett på min handled.

Naturligtvis beredd på en kostnad, Bergströms inne i stan tar 500 (bra betalt) så det kändes ok om det var samma bara för att få det gjort snabbt och enkelt.

Hoppades naturligtvis på att det gick att lösa men får svaret, det går inte, det är inte alls så enkelt som man kan tro och det kostar 950kr.

Hade de bara sagt att nej, vi vill inte pga av att vi inte säljer Rolex hade jag inte reflekterat mer över det. Dock var svaret att de inte kunde göra det och att det kostade 950kr?

Jag var tvungen att förklara att det bara gällde att flytta en länkbit vilket känns som något en butik borde kunna göra. Men fick som sagt svaret att det var minsann inte alls så enkelt.

Jag tackade för mig och gick vidare.

Kan tycka det är lite märkliga svar men det är kanske bara jag?

Citerar först mig själv från äventyret igår ovan, uppdatering nedan.

Efter som jag risade Hours - Emporia igår så rosar jag Bergströms - Malmö idag.

Fick hjälp med att centrera viklåset på Hulk, tog hela 5 minuter och kostade ingenting!
 

Stenmark

Breitling
Köpte min första riktiga klocka hos Rob Engström - kan instämma tidigare kommentarer att det är väldigt bra service. Jag gick sedan tillbaka ett par dagar senare för att korta länken, vilket det gjorde utan kostnad och utan krångel. Om/när jag köper nästa klocka kommer jag med all sannolikhet att gå tillbaka till Rob Engström.
 

Stenmark

Breitling
Re: Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EV

På Rob Engström är du alltid kung! Har kommit dit i allt från kortbyxor till kostym och alltid fått bra service! Måste tyvärr hålla med om Nymans. Min första Rolex skulle inhandlas där, de klargjorde att det var lång väntetid på klockan och många före så det var ingen ide att jag ens ställde mig i kö, tilläggas bör att jag bar kostym. Klockan som skulle införskaffas var den då helt nya 116710. Efter ett samtal med Rob så fick jag veta att skulle komma en efter tre veckor och att det var bara var att komma in. Ringde dem efter tre veckor och de sade att de just fått in ett par. Jag stegade in på Rob i camoshorts, converse och T-shirt, jag fick klockan och en espresso, sedan dess har jag varit Rob trogen..
Kan bara hålla med, verkligen prestigelöst bemötande och otroligt hjälpsamma
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Var inne på Huke i Malmö och lämnade in min SS UTC ORC för trycktest och batteribyte. Jag har tidigare lämnat in min Rado och Breitling för samma sak under en period på ca 1,5år. Som vanligt bad jag om ett kvitto på tycktestet och alla ggr har jag fått samma svar att klockan är tät men att tyvärr är kvittoskrivaren sönder så jag kan inte få resultatet av trycktestet på papper.

Min fråga är om det är någon annan som råkat ut för samma sak på Huke och om det verkligen kan vara möjligt att skrivare har varit sönder just de tillfällen jag har varit inne eller om det helt sonika är så att de ej vill ta ansvar för testet eller kanske inte alls testar klockan?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Besökte Franks igår för att spana på Bell & Ross live för första gången. Väldigt trevligt märke och jag fick ett kul bemötande med härligt brett klocksnack. Tyvärr hade de inte den vita kronografen inne. Den är limiterad så det är inte säkert den kommer alls, men jag provade iaf samma modell med annan tavla. Helt ok kvalitetskänsla.
 
Senast ändrad:

Scipio

Patek
2-Faktor
RobE bjöd på det mest jordnära samtal om klockor som jag någonsin upplevt, fjärran från säljsnack och statustänk, bara vördnad, kunskap och ett brinnande intresse för fina klockor. Jag gick därifrån med hopp och fascination.
 
Senast ändrad:

Uret

Cartier
Inte för att många kmr leta sig dit men ”Hur” i Halmstad är klockrena, riktigt bra ägare och trevlig kille som servar klockorna.
Tar knappt aldrig betalt för justera länkar och småpillet. Genuint intresserade och vill hjälpa.
 

ErikDg

Omega
Hoppas Mollstedts Ur i Karlstad hyllats rejält här redan men de får lite cred från mig med. Alltid sjukt trevliga, hjälpsamma och proffsiga. Är inne lite då och då med småpill typ trycktest, ändra länk etc. Snabb service och betala får man inte heller göra..
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Var inne på Krons häromdagen och fick rätt trött och tråkig service. Säljarna var mest intresserade av att prata med varandra, den jag till slut fick hjälp av hade stora problem med att le eller vara trevlig. Dessutom visste karln inte vilket lås som satt på en Explorer I (som enligt han har 18 månaders list).

Blir nog inga fler inköp från Krons dessvärre.
 

marw

Panerai
2-Faktor
Var inne på @Nymans Ur 1851 i helgen och hämtade en klocka från service. Trevlig service som vanligt. Träffade bland annat en Marcus som först såg en smula bister ut men visade sig vara en synnerligen kompetent, trevlig och hjälpsam figur. Det blir hiss.
 

Pinsam

Cartier
2-Faktor
Kom precis hem efter ett besök hos Bergströms. Jag var helt inställd på en BB Steel. Tyvärr var vi inte överens om priset varför jag fick tacka för mig. Men attityden man får utstå alltså; Priceless. Jag försökte rättfärdiga mitt prut med att säga "... men löfte om att jag kommer tillbaka och köper BB36 när min fru får sin direktörstjänst." Svaret jag fick var "direktör, really!?". Ja. Really.

Och ja, jag förstår att butiken inte kan leva på löften så bespara mig detta.

Just det, jag inledde samtalet med att visa intresse för GMT:n, men de gjorde det tydligt mellan raderna att jag inte skulle göra mig besvär att hamna på någon lista.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Kom precis hem efter ett besök hos Bergströms. Jag var helt inställd på en BB Steel. Tyvärr var vi inte överens om priset varför jag fick tacka för mig. Men attityden man får utstå alltså; Priceless. Jag försökte rättfärdiga mitt prut med att säga "... men löfte om att jag kommer tillbaka och köper BB36 när min fru får sin direktörstjänst." Svaret jag fick var "direktör, really!?". Ja. Really.

Och ja, jag förstår att butiken inte kan leva på löften så bespara mig detta.

Just det, jag inledde samtalet med att visa intresse för GMT:n, men de gjorde det tydligt mellan raderna att jag inte skulle göra mig besvär att hamna på någon lista.
Skulle du köpt idag på plats eller försökte du pruta inför framtida köp?
 

bernoulli

Audemars
2-Faktor
Kom precis hem efter ett besök hos Bergströms. Jag var helt inställd på en BB Steel. Tyvärr var vi inte överens om priset varför jag fick tacka för mig. Men attityden man får utstå alltså; Priceless. Jag försökte rättfärdiga mitt prut med att säga "... men löfte om att jag kommer tillbaka och köper BB36 när min fru får sin direktörstjänst." Svaret jag fick var "direktör, really!?". Ja. Really.

Och ja, jag förstår att butiken inte kan leva på löften så bespara mig detta.

Just det, jag inledde samtalet med att visa intresse för GMT:n, men de gjorde det tydligt mellan raderna att jag inte skulle göra mig besvär att hamna på någon lista.
Bergströms i Göteborg?
 

Pinsam

Cartier
2-Faktor
Bergströms är väl som konstaterats här i tråden tidigare - skräp, bojkotta.
Jag är inte ute efter drama, men jag passar på att bekräfta en kundupplevelse. Detta kan jag endast, mest på grund av bristande insyn, härleda till: det går bra nu kompis! För varför skulle man annars tala på det viset med potentiella kunder?

Jag kommer inte bojkotta. Men jag skulle heller inte rekommendera dem.
 

mrt4

Cartier
2-Faktor
Stort tack till Rob Engström för trevligt bemötande och fantastiskt arbete med min klocka.

Bad om en service samt en varsam polering, brydde mig inte om att ta bort repor men ville återställa finishen då den var semimatt med väldigt rundade kanter efter stt tidigare ägare drog av den med scotch brite med jämna mellanrum

Jag är väldigt nöjd!

Före och efter bilder:

image.png
image.png
image.jpeg
image.jpeg



Mvh Robin
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Stort tack till Rob Engström för trevligt bemötande och fantastiskt arbete med min klocka.

Bad om en service samt en varsam polering, brydde mig inte om att ta bort repor men ville återställa finishen då den var semimatt med väldigt rundade kanter efter stt tidigare ägare drog av den med scotch brite med jämna mellanrum

Jag är väldigt nöjd!

Före och efter bilder:

image.png
image.png
image.jpeg
image.jpeg



Mvh Robin
Snyggt gjort av Rob! Och uppfriskande med någon som inte har poleringsfobi!

För övrigt anser jag stt det ska krävas licens för köp av Scotch Brite! :nailbiting:
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Klockmaster Liljeholmen:
150 kronor för bandstift?
Saftigt, men vafan, skönt att slippa beställa.
Per styck?
Jag bad om Seiko, inte Rolex. Men ok då...
Jaha, ni försöker lura på mig fel dimension ur någon slags sortimentlåda?
Det här börjar kännas som en blåsning men jag kan ju ha dem så länge...
Men ni är otrevliga också när ni försöker blåsa mig?
Där passerades min gräns.

Vad är det för fel på dem i just Liljeholmen? Det här var inte enda gången jag blivit bemött som skit där. Jag vet av egen erfarenhet att Globen är bra, och det saknas inte goda omdömen om ytterligare andra butiker i den här tråden.
 

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Klockmaster Liljeholmen:
150 kronor för bandstift?
Saftigt, men vafan, skönt att slippa beställa.
Per styck?
Jag bad om Seiko, inte Rolex. Men ok då...
Jaha, ni försöker lura på mig fel dimension ur någon slags sortimentlåda?
Det här börjar kännas som en blåsning men jag kan ju ha dem så länge...
Men ni är otrevliga också när ni försöker blåsa mig?
Där passerades min gräns.

Vad är det för fel på dem i just Liljeholmen? Det här var inte enda gången jag blivit bemött som skit där. Jag vet av egen erfarenhet att Globen är bra, och det saknas inte goda omdömen om ytterligare andra butiker i den här tråden.
Klockmaster Globen uppfattar jag som seriösa och kunniga(borde starta eget för att inte dras med i skiten) men fan vad tråkigt det är att besöka klockmaster i övrigt.. varför sälja klockor om man inte har intresset.
 

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Stort tack till Rob Engström för trevligt bemötande och fantastiskt arbete med min klocka.

Bad om en service samt en varsam polering, brydde mig inte om att ta bort repor men ville återställa finishen då den var semimatt med väldigt rundade kanter efter stt tidigare ägare drog av den med scotch brite med jämna mellanrum

Jag är väldigt nöjd!

Före och efter bilder:

image.png
image.png
image.jpeg
image.jpeg



Mvh Robin
Vilket hantverk, grymt!
 
D

Deleted member 4412

Guest
Jag vill återigen passa på att hissa både KronsUr o NymansUr för grym service o att dom står ut med en möglig vintage nörd som mej haha
 
Topp