• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Historiens första verktygsur, Rolex 6202

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ett ämne som ofta är uppe för diskussion är vem som skapade det första moderna dykaruret med vridring. Första dykaruret lanserade Omega 1932 och var tätt till 135 m, modellen hette Marine. Det är dock inte Omegan vi tänker på när vi pratar om dykarur utan det är snarare lite kraftigare klockor med vridring. Vem var då först? Inte helt lätt att säga och jag har inte heller lagt tillräckligt med tid på att göra efterforskningar så därför kommer jag redogöra den informationen jag hittade. Vridringar är inget nytt det heller, fanns på vissa beobachtungsur, Longines Czech, Weems och även Rolex hade en Bubbleback med vridring (Zerograph) 1937.
tumblr_lsuiozHHf71r4y8quo1_500.jpg

1412448918385

Rolex-Zerograph_6197.jpg


Dessa var dock inte speciellt vattentäta även om Zerographen var nära. Den delen av historien som får mest uppmärksamhet är istället vem som kombinerade vattentäthet med en svart vridring. Ofta kivas det om Blancpain med sin Fifty Fathoms eller Rolex med sin Submariner var först. Generella uppfattningen är att BP visade upp sin före Rolex visade upp sin Submariner, men det var så nära inpå att den är omöjligt att säga vem som skapade den först. Rolex började dock försäljningen före BP. MEN någon kom precis innan Submarinern, något som var Rolex stora satsning på ett verktygsur för den moderne mannen i rörelse. Enligt en källa så lanserades den ett par månader före Fifty Fathoms.
turn-o-graph--9nlqei8i8w_s600x0_q80_noupscale.jpg

Visst, 6202an var "bara" tät till 100 m och "bara" 35,5 mm stor boett men detta är rimligen urfadern till de mest hypeade klockorna idag. Tror de flesta spontant skulle kalla detta ett dykarur idag fast det inte var tanken från början. Det var helt enkelt en vattentät DJ med tidtagningsfunktion som Rolex själv skriver. Uret kunde underlätta matlagning, långdistanstelefonsamtal, bilrace och kappsegling. Modellen floppade däremot rejält och blev snabbt omseglad av den lite bitigare Submarinern som i sin ungdom var lite schizofren innan den fick behålla sitt modellnamn permanent. Någon skrev att det bara blev ett par hundra 6202or, tillverkades 53-54.

Modellen kom i några olika versioner, den svarttavlade kom med våfflad tavla och blank gilttavla. De tidigaste hade sk. pennvisare medan de senare hade de klassiska mercedesvisarna. Dessa sålde som sagt inte så bra så det var sedan de med gulddetaljer och ljusare tavlor som fick leva vidare. TOGn blev helt enkelt en DJ med vridring medan Submarinern fick leva vidare med de attribut som lanserades med 6202an.

Jag har i ärlighetens namn tröttnat lite på just Rolex. Fantastiskt bra och moderna klockor för sin tid men de är så vanliga och överrepresenterade att det blivit lite för mycket. Ett annat problem är att jag tycker en Submariner på 40 mm är lite stor. Visst, de mindre och äldre utan kronskydd är ju trevliga men har alltid varit för dyra i mitt tycke. Snubblade då över 6202an och förstod att detta kunde vara något för mig, dock fortfarande lite för dyr... Men man lever bara en gång så när det dök upp en lokalt på en pantbank var det svårt att motstå.

IMG_1327.JPG
IMG_1328.JPG
IMG_1329.JPG
IMG_1334.JPG
IMG_1340.JPG
IMG_1341.JPG
IMG_1342.JPG
IMG_1352.JPG
IMG_1370.JPG


Detta uret kommer från första ägaren, en plåtslagare, och ska ha servats en gång då den även fick en ny länk. Länken är märkt 72 så det är väl då den servades första gången. 1953-1972, bara 19 år mellan service. Kanske dags att serva igen? Vad jag kan bedöma är boetten opolerad, vridringen original. Ett trevligt och ärligt ur mao. Länken, kronan och kanske visarna är utbytta. 6202 är ett rätt gammalt ur så den har den äldre generationens verk, ett A260, och har därför en sk. bubbleback (buktat boettlock). Tydligen ett stabilt verk, sista generationen av verkskonstruktionen, som slår de senare verket på fingrarna när det gäller robusthet. Som ni ser är index kl 6 annorlunda i färgen. Detta är ingen skada eller en tillfällighet, man gjorde på detta viset. Lite osäker på varför men index klockan 6 är mycket mer fluorescerande idag.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Mycket bra Aurum! Vilket fint skick! Ska du börja jakten på en länk!? Den vikta är ju galet bra också!
Tack för ett intressant inlägg!
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Grattis! Ser riktigt mysig ut och en trevlig duo tillsammans med din BB. :)
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Sjukt rolig klocka och ett bra köp! Visst, mycket pengar men med tanke på vad en vanlig 5513 går på idag är det ju riktigt billigt.

Gratulerar igen!

Edit. Säker på att visare bytts? Verkar matcha index kl. 6 rätt bra.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Sjukt rolig klocka och ett bra köp! Visst, mycket pengar men med tanke på vad en vanlig 5513 går på idag är det ju riktigt billigt.

Gratulerar igen!

Edit. Säker på att visare bytts? Verkar matcha index kl. 6 rätt bra.
Nej, de matchar inte. Vilket de iofs inte ska heller... Men visarna är silverfärgade och i lite för bra skick.
 

Rolfen

Rolex
Visst är nyförvärvet trevligt men den lilla vita är banne mig magiskt läcker. En helig gral helt klart!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Mycket bra Aurum! Vilket fint skick! Ska du börja jakten på en länk!? Den vikta är ju galet bra också!
Tack för ett intressant inlägg!
Tror jag ska köpa en nitad länk till den. Har dock precis snyggat till denna länk och den passar ju bra. Tightat åt länken ca 5 mm, plockat av sista länkbiten vid spännet på kortsidan och moddat den så den ser ut som original, hamrat till ändlänkens bandstiftsrör då den var kaos samt att jag fixat till några överböjda länkbitar. Före:
IMG_1274.JPG
IMG_1306.JPG
IMG_1375.jpg
IMG_1376.jpg
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Tror jag ska köpa en nitad länk till den. Har dock precis snyggat till denna länk och den passar ju bra. Tightat åt länken ca 5 mm, plockat av sista länkbiten vid spännet på kortsidan och moddat den så den ser ut som original, hamrat till ändlänkens bandstiftsrör då den var kaos samt att jag fixat till några överböjda länkbitar. Före:
IMG_1274.JPG
IMG_1306.JPG
IMG_1375.jpg
IMG_1376.jpg
Med lite drömsill som snacks. Snyggt.
 
Topp