Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

HJÄLP från dykar-experterna Magnetron?

Diskussion i 'Vintage' startad av Christoffer, 14 januari 2015.

1. Christoffer
    Trådstartare

Christoffer Stadsbo

Vänner!

Jag är i behov av er expertis.

Jag ropade hem denna klocka för ett tag sedan på lite vinst och förlust utan att veta vad jag köpte. I min enfald tänkte jag att internet (så klart) har svar på alla mina klockrelaterade frågor men ack, där gick jag bet.

Jag kan inte hitta ett dyft om dykare från Magnetron. På tavlan står det bland annat MAGNETRON Sapphire beach. Någon som vet något om denna klocka eller om Magnetron överhuvudtaget?

Förmodligen ligger svaren gömda bakom bakboetten men jag har inte verktyget för att öppna samt att jag inte vill göra någon skada då jag hade tänkt sälja klockan (även om det tar emot allt mer för varje dag och kanske får den stanna om jag lyckas få klarhet i vad det är för en rackare). Den går alldeles fantastiskt fint med en utomordentlig tidshållning och gångreserv.

Tack på förhand!

Grafton och theargonaut gillar detta.
  2. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Tänker på Sicura när jag ser baksidan, kan vara någon sorts standardlogga men ändå. Ser att boetten är i sk. base metal så jag förväntar mig att verket är rätt enkelt det med. Helt enkelt en lågrisdykare med mycket härlig 70-talscharm. Behåll och njut av koolhetsfaktorn är mitt råd.

Grafton, Christoffer och theargonaut gillar detta.
  3. KMS

KMS Friends of KS

Från:
    GBG
  4. Christoffer
    Trådstartare

Christoffer Stadsbo

Ni är fantastiska!

Kanske en dum fråga men även om det är en "lågprisdykare" tror du att man kan utsätta den för vatten? Då jag är en inbiten fiskare är jag i behov av en stryktålig (och vattentålig) klocka.

5. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Det skulle inte jag rekommendera även om det påstås varit tät till 100 m. För att vintageur skall vara täta krävs det nya packningar/glas samt provtryckning.

6. Christoffer
    Trådstartare

Christoffer Stadsbo

Misstänkte det.

Stort tack för din hjälp!

7. Grafton

Grafton Biskop

Köp en Seiko SKX007! Billig, snygg, tål allt (ja, jag vet att vi är i vintagehörnan men pôjken behöver ju nåt som inte läcker).

Sapphire Beach
    bb-sapphire-beach-beach-view.jpg

8. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    Har haft samma lock på två andra olika mögeldykare så du kan mycket väl ha rätt i det.

9. Christoffer
    Trådstartare

Christoffer Stadsbo

Jag har vid flera tillfällen sneglat mot Seiko-hållet men varje gång insett två begränsningar:

1) En inbiten vintage-älskare kan bara förmå bära vintage.
    2) Mina späda handleder har lite svårt att bära upp flertalet av de större dykarna som finns.

Du kanske har ett bra tips utöver Seiko SKX007?

Grafton gillar detta.
  10. Fixoflex

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Scuba Duden finns i många olika varianter på lite enklare dykarklockor - många från forna öst!

11. Jens

Jens I'm only in It for the drugs!

Från:
    Mordor
    Håller med övriga talare, boettlocket känns standard. Tycker att hela klockan andas Sicura.

J