Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hjälp att identifiera urverk

Diskussion i 'Vintage' startad av eriksson850, 19 april 2014.

1. eriksson850
    Trådstartare

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Jag har tittat lite närmare på ett gammalt fickur som en gång i tiden tillhört min mormor, hon i sin tur fick det av min morfars farmor (snurrigt jag vet). Enligt min mamma så har det inte fungerat sedan 40- talet då min mammas bror stoppade det i munnen och sedan tappade det i golvet.
    Jag har tagit lite bilder på det och skulle uppskatta hjälp med att identifiera märket på klockan/urverket. Enligt min mamma så värderades uret som någonting fint hemma hos henne när hon var liten, men jag förstår att värdet inte är så mycket mer än silvervärdet i boetten. Dock så har det ganska stort affektionsvärde för mig. Tack alla som vill hjälpa till :)
    ping China NiklasArvid

På tavlan står det M. Sjögren Christiansstad

Fin riddare :)

Silver och DF, Måne och någon krona.

Insida boett M Sjögren Christianstad Import

urverket

Jag vet inte om det står BFB eller något annat?

2. eriksson850
    Trådstartare

Från:
    烏普薩拉
    Aurum, jag vet att fickur inte är din favorit gebit, men kanske du har någon ide? :)

3. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Har tyvärr inget att tillföra.

4. eriksson850
    Trådstartare

Från:
    烏普薩拉
    Ok, tack ändå!

Är det verkligen ingen som har någon ide om den här märkningen?

5. China

China Guest

Klockan är tillverkad av Boillat Freres i Breuleux, och med stor sannolikhet importerad av Sveriges urmakareförbund. Urverket går jag bet på.:banghead:

eriksson850 gillar detta.
  6. eriksson850
    Trådstartare

Från:
    烏普薩拉

Tack så jättemycket China! Försökte googla lite på Boillat Freres, men det jag hittade var inte mycket...

Vet du om det var/är ett respekterat märke?
    Ser urverket ut att vara av bättre kvalitet eller standardkvalitet jämfört med urverk i samma era?
    Vet du vilket årtionde den kan vara från?

Tack för all hjälp! :)

7. China

China Guest

Boillat Freres är en tillverkare som funnits länge och fortfarande är aktiva, om än ganska anonyma. Men någon högre status vet jag inte om man kan påstå att BFB har, även att man ibland använt ébauche från andra mer välrenommerade tillverkare. Urverket ser i mina ögon inte ut att vara någon lågprisserie, och jag skulle tippa att det är från 1930talet. Vi får se om någon annan knäcker nöten och identifierar urverket.:)

eriksson850 gillar detta.
  8. Johan Fägerskiöld

Johan Fägerskiöld Torpare

Hej, ett drygt år senare...
    Jag har ett väggur med samma urmakarnamn från min mormors farfar eller morfar. Verket är en Becker, som har bra anseende och den går som en ... tja, i alla fall otroligt jämnt och stadigt. De bodde i Kristianstadtrakten. Kristianstadsbladet slutade med att stava med Ch och övergick till K någon i oktober 1863 enligt en websida som flimrade förbi. Jag såg också att M Sjögren annonserade efter en konfirmerad gosse som har lust och anlag för urmakareyrket den 22-4-1881. Man kan nog gissa att verket är åtminstone så gammalt i så fall. En gammal intervju från universitetet i Lund med en person född 1878, som specificerade namn och öknamn etc i Göinge har även nämnt att Urmakare Sjögren kallades nattugglan eftersom han var ute och gick på promenad sent om kvällarna. Men jag vet inte vilka år han levde. Gissar att han var rätt gammal redan på 1880-talet.

Så fickuret har nog anor, och Sjögren tycks ha använt bra verk. Jag letar fortfarande efter mer info om denne Sjögren och litet bättre tidsangivelser.

Johan

eriksson850 och Dykarsjuk gillar detta.
  9. Johan Fägerskiöld

Johan Fägerskiöld Torpare

Enligt den Schweiziska siten finns Boillat tydligen registrerade 1894 (n° 481359) om det nu betyder något. De kan ju ha arbetat tidigare också. Jag skickade en förfrågan till någon där, få se om de svarar.

Med silverstämplarna på boetten bör man kunna härleda tillverkningsdatum för en ytterligare fukusering av sökningen.

Lycka till!