• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp mig hitta klockmodell

viwe

Panerai
2-Faktor
Hej Klocksnack.
Detta är mitt första inlägg och jag hoppas bli väl mött.

Jag är sugen på att köpa mig en "dress klocka" som har utseende enligt bifogade modeller.

20160221_095213.jpg

certina3.jpg


Tror att det innebär.
* Klocka i stål.
* Visare och timmarkeringar i guld
* Sub sekund kl 6 med det fina krysset
* Inte större än 39mm
* Helst inte dyrare än 1500kr (då jag inte använder denna typ av klocka dagligen)

Så mina frågor är; Vad heter dessa modeller? Går de få tag på inom min budget? Finns det nytillverkade ur som har detta utseende?

Hoppas någon vill hjälpa mig!

Vänligen
Viktor
 

Lithium

Cartier
Inte exakt rätt utseende men jag hade kikat på orient bambino som finns i ett gäng utföranden och versioner.

Använder inte heller dressklocka så ofta men har en Certina ds-1 Day-Date som fyller den funktionen.
 

viwe

Panerai
2-Faktor
Inte exakt rätt utseende men jag hade kikat på orient bambino som finns i ett gäng utföranden och versioner.

Använder inte heller dressklocka så ofta men har en Certina ds-1 Day-Date som fyller den funktionen.

Jag har kollat på orient klockor, är dom ett bra köp?
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Hej och välkommen.

Jag tror det blir lite svårt att hitta just "Sub sekund kl 6 med det fina krysset" Sub sek bara det blir svårt. Jag tycker du ska spara ihop pengar och köpa en sån på bilden istället :)
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor

viwe

Panerai
2-Faktor
Orient Bambino som för övrigt finns i några versioner och utseenden till finner du i Europa, och slipper därmed momspåslag, t.ex här:
http://www.seriouswatches.com/catalogsearch/result/?q=bambino
http://www.newcam.it/index.php?route=product/search&search=bambino
Alla finns inte i lager nu men de brukar komma in eftersom det är populära modeller.

Själv gillar jag version 3 bäst.
ER2400LD_LRG.jpg

Version fyra har ett uppdaterat urverk men finns än så länge bara med grön tavla på guld.
maxresdefault.jpg
tack för tips!
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Den var mycket fin. Jag har dessvärre lite svårt för siffermarkeringarna, ser lite ut som en barnklocka tycker jag. Vad innebär det att den måste dras upp 1 gång/dygn? Är det för att klockan skall börja gå, eller pajar den annars?
Det finns många klockor med siffermarkeringar som inte är barnklockor... :rolleyes: 34-35mm var standard för herrur när det begav sig.

Att den måste dras upp "en gång per dygn" betyder nog bara att den är manuell variant, dvs. den dras inte upp av armrörelser. Hur länge en klocka kan gå utan att dras upp kallas för gångreserv. Moderna klockor har oftast runt 48 timmars gångreserv. Äldre kan ha kortare. Men så länge som gångreserven är över 24 timmar så räcker det med att dra upp klockan en gång om dagen. Det är bra för själen att under en lugn stund på morgon eller kväll sitta ner och dra upp klockan :) Och skall du ha den som en dressare och inte använda den dagligen så spelar det väl ingen roll?
 

viwe

Panerai
2-Faktor
Det finns många klockor med siffermarkeringar som inte är barnklockor... :rolleyes: 34-35mm var standard för herrur när det begav sig.

Att den måste dras upp "en gång per dygn" betyder nog bara att den är manuell variant, dvs. den dras inte upp av armrörelser. Hur länge en klocka kan gå utan att dras upp kallas för gångreserv. Moderna klockor har oftast runt 48 timmars gångreserv. Äldre kan ha kortare. Men så länge som gångreserven är över 24 timmar så räcker det med att dra upp klockan en gång om dagen. Det är bra för själen att under en lugn stund på morgon eller kväll sitta ner och dra upp klockan :) Och skall du ha den som en dressare och inte använda den dagligen så spelar det väl ingen roll?
Storleken tycker jag om, är inte förtjust i för stora klockor. Det var något med typsnittet på siffrorna som inte tilltalade mig bara. Inget ont om barnklockor.
Tack för redogörelse ang manuellt ur!
 
Topp