• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp Seikon går för sakta!!

Aron

Omega
Ja den trivsamma Seikon jag köpte för bara nån vecka sen råkade av misstag få sig en rejäl smäll på jobbet igår och efter det går den alldeles galet sakta. Drar sig typ 15min/h efter. Vad göra?
Det verkar bara vara när jag har den på mig sen saktar sig. Den fick ligga sen jag kom hem från jobbet igår och hela natten och då höll den tiden, men så fort jag tog den på mig saktar den igen, verkar det som.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Är det min förra eller? Det låter som att huvudfjädern har hoppat, vilket verkligen inte är vanligt, men kan hända vid en hård smäll på det urverket. Det hände mig en gång på en helt annan klocka med 7s26-urverk.
Det finns två sätt att lösa det på.

1: Gå in till en urmakare och säg att huvudfjädern hoppat p ga en hård smäll.
2: Partytricket: Vänta tills klockans urverk stannat helt. Slå därefter klockan mot insidan av handen. Det ska tydligen funkar för att få fjädern att hoppa rätt igen.

Jag löste det på sätt Nr 1: Kostade mig 150kr och en timma av min tid.
Nr2, kan du läsa om på flera forum. Bland annat här:
http://forum.tz-uk.com/showthread.php?1 ... UK-Ireland

Edit: De exempel jag läst är i och för sig när klockorna gått alldeles för fort och inte för långsamt, men jag ANTAR att det är samma grej.
 

Aron

Omega
Jo det är den klockan :( ja är väl kanske lika bra att gå till urmakaren med den om det inte kostar mer än så.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Aron skrev:
Jo det är den klockan :( ja är väl kanske lika bra att gå till urmakaren med den om det inte kostar mer än så.

Tråkigt att höra! Det hade ju känts "bättre" om det hade hänt om ett år eller nåt. Jag har i ärlighetens namn aldrig haft något problem med den klockan.
 

Aron

Omega
Jo det känns inte alls kul detta, är kanske dags för mig att inse att en mekanisk klocka inte lämpar sig på jobbet. Men skaffa Quartz känns ju lite... Nja :(
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Aron skrev:
Jo det känns inte alls kul detta, är kanske dags för mig att inse att en mekanisk klocka inte lämpar sig på jobbet. Men skaffa Quartz känns ju lite... Nja :(

Byt jobb! Det är enda lösningen. ;)
Hoppas det löser sig billigt och smidigt. Jag hade testat partytricket innan jag gick till urmakaren.
 

Tuff

Panerai
2-Faktor
Reparationen kan väl max kosta c:a 500 eftersom de är vad ett nytt urverk kostar? Och de är ju ganska lätta att byta själv?

Tur att de inte är ett dyrt urverk som behöver fixas! De är mest därför jag kör 7S26 överlag, billigt och relativt stryktåligt. Klart de vore kul med lite finare klockor med finare urverk. Men de lämpar sig inte alltid så bra!
 

Aron

Omega
problemet verkar vara löst :) gjorde nog nån slags variant på Yonssons "partytrick". Eftersom jag vet precis vad jag gjorde när det hände så arrangerade jag en likadan situation fast åt andra hållet, om det var det eller om den bara behövde ett dygn på sig att årethämta sig vet jag inte men hursomhelst funkar den nu kanonbra igen. ska försöka vara lite mer försiktig i framtiden... :D
 
Topp