• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hobby-hörna hemma, verktyg, tips och trix.

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Det beror nog lite på vad man vill göra. Vill man bara byta band ligger ju den här nästan inom budget: https://www.cousinsuk.com/product/bracelet-strap-adjusting-kit-bergeon-swiss.
Vill du ha något mer allround så har jag bara sett följande: https://www.cousinsuk.com/product/watchmakers-professional-service-kit-bergeon-swiss, dock väldigt långt över budget. Jag tror inte du hittar något för 1000:- som borgar för någon nivå av acceptabel kvalité.
Annars finns det ett fint kit från Petitpierre
Förvisso ca 240k SEK + moms och tull från Switzerlandet 😅
6A5D9BF2-E236-434B-A886-89B0AAB81BBA.jpeg
 

Ekebeke

Breitling
Hej! Jag är ny till klock intresset och är på gång att köpa min första klocka, Jag skulle vilja bygga upp en liten verktygs arsenal för att till att börja med göra lite grundläggande underhåll tex korta/länga länk byta batteri och band. Osv vad hadde ni skaffat för grejer om ni skulle bygga upp något liknande?
Något jag missat som man kanske skulle vilja kunna göra? Tar gärna emot tips på verktyg och fabrikat.

Tack på förhand och ni får gärna säga till om detta redan har avhandlats🙂
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Hej! Jag är ny till klock intresset och är på gång att köpa min första klocka, Jag skulle vilja bygga upp en liten verktygs arsenal för att till att börja med göra lite grundläggande underhåll tex korta/länga länk byta batteri och band. Osv vad hadde ni skaffat för grejer om ni skulle bygga upp något liknande?
Något jag missat som man kanske skulle vilja kunna göra? Tar gärna emot tips på verktyg och fabrikat.

Tack på förhand och ni får gärna säga till om detta redan har avhandlats🙂
Hej!
Kul, välkommen i gänget :D
Du borde kunna börja med att läsa igenom den här tråden, borde vara hyfsat aktuell:
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Hej, någon som skulle kunna ge mig tips på vilka verktyg jag behöver för att byta från Oysterclasp till rubberband på en Rolex Submariner 124060? Antar en sån där pincett för att ta bort nuvarande länk och sedan en skruvmejsel(vilken mm?) för att kunna justera in claspet bra i rubberbandet?

Mvh
 

WatchM

Panerai
2-Faktor
Hej, någon som skulle kunna ge mig tips på vilka verktyg jag behöver för att byta från Oysterclasp till rubberband på en Rolex Submariner 124060? Antar en sån där pincett för att ta bort nuvarande länk och sedan en skruvmejsel(vilken mm?) för att kunna justera in claspet bra i rubberbandet?

Mvh
Kan starkt rekommendera skruvmejslar av den här typen. T formad ände.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Letar lämplig stol till min urmakarbänk. Behöver ju vara en stol med högre sitthöjd än normalt då jag sitter vid mikroskop. Några tips?
Fick detta som ett alternativ:

Urmakarbänken är från 50talet så det hade ju varit snyggt med nåt som kunde matcha lite också. Men annars är säkert stolen ovan ett bra alternativ. Bänken är avlastningsyta just nu då jag inte kan arbeta vid den utan bra stol 😅
IMG_0159.jpeg
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Nyfiken på var du fått tag i detta verktyg och om det finns varianter av det som kan mäta hålstorlekar mindre än 0.25mm vilket är vanligare. Tack!
Dessa finns i lite olika storlekar men är extremt ovanliga. Jag själv köpte den i Tyskland när jag köpte ett paket med massor av verktyg från ett nedlagt urmakeri.

Skulle säga att försöka hitta den i ett sånt ”verktygspaket” är det bästa. När den säljs enskild så vet ofta säljaren vad det är och tar betalt där efter.

Hitta en här men den va redan såld.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Nyfiken på var du fått tag i detta verktyg och om det finns varianter av det som kan mäta hålstorlekar mindre än 0.25mm vilket är vanligare. Tack!

Ingen aning om ett sådant här kan mäta så små hål, men här är mitt verktyg iallafall. 0.01mm som står på tavlan antar jag är nogrannheten?
20240319_101303.jpg


Det finns ett par olika spetsar till, jag får väl ta och lära mig någon dag hur detta fungerar och om det kan användas på ett vettigt sett.

Har ett par till oanvändna (för mig) verktyg som jag förhoppningsvis snart skall börja använda.
20240319_101253.jpg


Stenpress står på inköpslistan, det blir nog nästa verktyg jag köper (eller fjädervindor?). Jag skulle även vilja ha en urmakarsvarv.

Det finns så mycket kul verktyg att köpa! 😆
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Ingen aning om ett sådant här kan mäta så små hål, men här är mitt verktyg iallafall. 0.01mm som står på tavlan antar jag är nogrannheten?
20240319_101303.jpg


Det finns ett par olika spetsar till, jag får väl ta och lära mig någon dag hur detta fungerar och om det kan användas på ett vettigt sett.

Har ett par till oanvändna (för mig) verktyg som jag förhoppningsvis snart skall börja använda.
20240319_101253.jpg


Stenpress står på inköpslistan, det blir nog nästa verktyg jag köper (eller fjädervindor?). Jag skulle även vilja ha en urmakarsvarv.

Det finns så mycket kul verktyg att köpa! 😆
Det är en mätklocka för att klocka in ett material i svarven så att det sitter centrerat eller rakt. Tjeckisk tillverkare av bra kvalité på din, jag har en själv en som jag använt flitigt vid tillverkning av min egna klocka.
IMG_5698.jpeg


För att mäta hål i rubiner krävs någon form av nåltolk likt Obama men även Bergeon har gjort liknande verktyg tidigare. Inget som finns i produktion idag dock.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Ingen aning om ett sådant här kan mäta så små hål, men här är mitt verktyg iallafall. 0.01mm som står på tavlan antar jag är nogrannheten?
20240319_101303.jpg


Det finns ett par olika spetsar till, jag får väl ta och lära mig någon dag hur detta fungerar och om det kan användas på ett vettigt sett.

Har ett par till oanvändna (för mig) verktyg som jag förhoppningsvis snart skall börja använda.
20240319_101253.jpg


Stenpress står på inköpslistan, det blir nog nästa verktyg jag köper (eller fjädervindor?). Jag skulle även vilja ha en urmakarsvarv.

Det finns så mycket kul verktyg att köpa! 😆
Rullbänk har jag faktiskt testat lite grann, kul verktyg! 😃
Fjädervinda är verkligen bra att ha. Väldigt kul att använda med.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Det är en mätklocka för att klocka in ett material i svarven så att det sitter centrerat eller rakt. Tjeckisk tillverkare av bra kvalité på din, jag har en själv en som jag använt flitigt vid tillverkning av min egna klocka.
IMG_5698.jpeg


För att mäta hål i rubiner krävs någon form av nåltolk likt Obama men även Bergeon har gjort liknande verktyg tidigare. Inget som finns i produktion idag dock.

Ah, kul det är så man anväder den. Det finns med ett par olika spetsar till den. Bl a en som är helt spetsig, tänkte att man kanske kunde använda den för att mäta små hål?
 

VWatchie

Breitling

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Var ett tag sedan jag la upp något om verktyg nu. Därför passade jag på att dokumentera lite när jag fixa till en balansvåg.

Hitta en Bergeon 2802 i väldigt fint skick bortsett från att en av rubinknivarna saknades, vilket gjorde att jag fick den till en skälig peng.
IMG_8711.jpeg

IMG_8713.jpeg



Ett nytt par rubiner till dessa går lös på ca 3,5k från CousinsUK så är nöjd att jag hade en påse med ett gäng liggande hemma. 😊

IMG_8714.jpeg


Började med att skruva av hållaren till den trasiga rubinkniven. Och sen bytte ut den mot en ny. Problemet är att när man byter dessa så gäller det att noggrant justera in så båda är parallella och på exakt samma höjd för att inte få problem med gravitationen när balanserna skall vägas in.

För att kolla så åkte en extra vattenpass bubbla upp på knivarna för att exakt synka in dem mot verktygets inbyggda vattenpass.
Efter några justeringar blev det perfekt.
IMG_8715.jpeg


Så nu är det bara att ta fram och köra när det behövs.

IMG_8716.jpeg

IMG_8717.jpeg
 
Senast ändrad:

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Var ett tag sedan jag la upp något om verktyg nu. Därför passade jag på att dokumentera lite när jag fixa till en balansvåg.

Hitta en Bergeon 2802 i väldigt fint skick bortsett från att en av rubinknivarna saknades, som jag då fick till en skälig peng.
IMG_8711.jpeg

IMG_8713.jpeg



Ett nytt par rubiner till dessa går lös på ca 3,5k från CousinsUK så är nöjd att jag hade en påse med ett gäng liggande hemma. 😊

IMG_8714.jpeg


Började med att skruva av hållaren till den trasiga rubinkniven. Och sen bytte ut den mot en ny. Problemet är att när man byter dessa så gäller det att noggrant justera in så båda är parallella och på exakt samma höjd för att inte få problem med gravitationen när balanserna skall vägas in.

För att kolla så åkte en extra vattenpass bubbla upp på knivarna för att exakt synka in dem mot verktygets inbyggda vattenpass.
Efter några justeringar blev det perfekt.
IMG_8715.jpeg


Så nu är det bara att ta fram och köra när det behövs.

IMG_8716.jpeg

IMG_8717.jpeg
Grymt bra! Och väldigt användbart verktyg när man byter balansaxel. 👍
Hur väger man in balansvåg som saknar inbyggt vattenpass? Tänker att ditt externa vattenpass borde fungera fint? Då man inte använder dessa så ofta kan man orka med att pilla lite.

Här är min:
IMG_1074.jpeg
IMG_1075.jpeg
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Grymt bra! Och väldigt användbart verktyg när man byter balansaxel. 👍
Hur väger man in balansvåg som saknar inbyggt vattenpass? Tänker att ditt externa vattenpass borde fungera fint? Då man inte använder dessa så ofta kan man orka med att pilla lite.

Här är min:
IMG_1074.jpeg
IMG_1075.jpeg
Det funkar utmärkt att köpa en sån här och lägga ovanpå knivarna när man ställer in den.

IMG_8728.jpeg


Man skall ta isär käftarna så långt det går och den skall ligga helt stumt utan att vicka ovanpå eggen där balanstapparna rullar.

Vill man fästa en sån ”bubbla” på verktyget permanent måste man ha två stycken så man kan synka knivarna med basen av verktyget så som jag gjort ovan.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Det funkar utmärkt att köpa en sån här och lägga ovanpå knivarna när man ställer in den.

IMG_8728.jpeg


Man skall ta isär käftarna så långt det går och den skall ligga helt stumt utan att vicka ovanpå eggen där balanstapparna rullar.

Vill man fästa en sån ”bubbla” på verktyget permanent måste man ha två stycken så man kan synka knivarna med basen av verktyget så som jag gjort ovan.
Coolt! Då blir balansvågen helt plötsligt väldigt användbar, tack! 👍
 
Topp