• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur får man ut urverket? Certina Jubile -64

Greenroad

Breitling
Har börjat hobbymecka och försöker att få ut urverket ur en Certina Jubile -64 (23-30).
Någon som vet? Sitter som berget.
20240121_100502.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du behöver ju ta ut ställaxeln innan du börjar demontera verket. Verket hålls på plats så länge ställaxeln är på plats. Det brukar vara antingen en knapp eller en spak som man ska trycka på. Om det är en spak så flyttar den sig när du drar ut/in ställaxeln så du kan se den. Håller du inne den så är ställaxeln inte fastlåst längre. Den brukar sitta nära ställaxeln och du vet väl vilka hål du själv redan skapat så dessa kan du eliminera.

Om urverket är fram-monterat så finns den under glasringen.

Du behöver inte starta nya trådar varje gång du har en fråga om samma klocka. Det räcker med en tråd.
 
Senast ändrad:

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Axeln är ute redan tror jag. Ännu bättre än en egen tråd är nog att fråga i en relevant befintlig tråd. Då är chansen större att någon som vet svarar.
 

Greenroad

Breitling
Absolut, ställaxeln är borta sedan tidigt skede när jag började pilla. Den är rätt strippad nu, det mesta av delarna är borta. Men det som är kvar sitter som berget.

Ja, det blev en miss att det blev dubbeltråd.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Absolut, ställaxeln är borta sedan tidigt skede när jag började pilla. Den är rätt strippad nu, det mesta av delarna är borta. Men det som är kvar sitter som berget.

Ja, det blev en miss att det blev dubbeltråd.
Du får inte loss centrumhjulet för på tavelsidan sitter Canon pinion med tajt friktion och håller det fast. Därför brukar man normalt sett alltid ta ut verket ur boetten, ta av visare och tavla och timhjul samt Canon pinion innan man vänder på verket och börjar montera ner verksidan. Jag skulle tippa att ditt verk kommer ut på andra sidan alltså genom glaset som skall monteras av först. Lite svårt att avgöra med en bild bara.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Posta nån bild från framsidan av klockan och från sidan. Finns det nån ”skåra” någonstans på glasringen? Kan vara rätt subtil.
 

Greenroad

Breitling
Såhär ser framsidan ut (bild från nätet), tittat med lupp för att leta delning, ser inte ut som om det finns någon som helst springa att sätta en kniv i.
 

Bilagor

  • Certina jubile.jpg
    Certina jubile.jpg
    29.4 KB · Visningar: 2

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Spontant tycker jag det ser ut som att tavlan är bredare än verket, då ska den ut genom glasets sida. Finns det inte en glasring att ta av behöver man lyfta ut glaset med en glasklo eller liknande.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Får väl svara i den här tråden också...

Titta närmare på baksidan. Det kan vara en ring som ser ut att vara en del av boetten men som ska tas ut först.
 
Topp