• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur hanterar ni, mentalt, gångavvikelser?

Jonas74

Omega
OBS! Om du direkt känner att detta bara är trams och långsökt så surfa vidare, gott om andra bra trådar på det här forumet :)

Korta versionen:
Hur tänker du runt att din klocka inte helt och hållet visar (exakt) korrekt tid?

Långa versionen:
Hallå!

Heter Jonas och har ojämna återfall i klocknördandet. Har inte varit aktiv här på ett tag och har i dagsläget två klockor kvar men är i praktiken OWG med en G-Shock. Båda dessa klockor är radio-synkade och med extra hjälp av en antennförstärkare synkar dom hyfsat ofta (dom flesta dagar i veckan).

Utmaningen är "hyfsat ofta". Jag bor någorlunda centralt i Stockholm och har märkt att tex på natten mellan fredag och lördag samt följande natt mellan lördag och söndag synkar G-Shock:en typ aldrig. Killgissar på att det beror på att det är mer störningar senare på natten när radiosignalen ska färdas upp från Tyskland.

Och det är här det blir hjärnspöken för mig. Varje morgon som jag plockar upp klockan är det första jag gör att kontrollera om symbolen för lyckad synkning syns eller inte. Och syns den inte tänker jag, på fullt allvar: "jaha, då går den inte rätt idag alltså".

IMG_4807.JPG


Jag inser ju hur fånigt det här är. Den är specad till +/-15 sekunder per månad så exakt hur fel kan den börja gå på 48 timmar? Ja jo en sekund (baserat på worst case och 30 dagar). En sekund! Vad i mitt liv står och faller pga detta!? Det är alltså helt och hållet ett hjärnspöke i min skalle. Och ett spöke som helt ärligt börjar sabba hela upplevelsen för mig. Jag måste bryta besattheten av exakt tid. Jag lyckades liksom stoppa mig själv när jag började fundera på hur jag kunde ta reda på hur stor fördröjning det är i radiosignalen från masten i Tyskland...

Så, hur tänker ni? Hur klarar ni av att vara helt avslappnade när er klocka, som alla klockor, har någon form av avvikelse?
 
Asså…. Jag kan relatera. Typ.
Du verkar ju har problem men jag är nog inte långt efter.
Öppna dörren till de mekaniska klockorna så får du känna på lite KBT.
Jag köpte en vintage Grand Seiko och nu vill man ju att den ska gå inom spec, vilket den inte gör.
Jag VET ju att jag kommer att lägga för mycket pengar på att få den att gå som den ska.

Är det vettigt? Kanske.
Är din nivå vettig? Nej! Men jag älskar det.
 

loevhagen

Patek
2-Faktor
Noen sekunder for fort per døgn er OK. Noen sekunder for sakte...not OK.

Så har man GS Spring Drive og 9F quartz (5-10 sekunder per ÅR) som gjør at man ikke tenker på tidsavvik egentlig.
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Jag har mest stört mig på att text-tv klockan och tidsangivelsen jag ser vid kanalsökningen inte synkar 😂.
Så bestämt mig för att synka mot klockan på mobilen - mår bättre nu och kunnat dra ner på terapeutbesöken till en gång månad!
 

Jonas74

Omega
Asså…. Jag kan relatera. Typ.
Du verkar ju har problem men jag är nog inte långt efter.
Öppna dörren till de mekaniska klockorna så får du känna på lite KBT.
Haha, ja jo jag har helt klart problem. Som du säger kanske jag bara ska kasta mig i på djupa sidan och skaffa mekaniskt, det skulle verkligen bli terapi :D

Min gräns går nog nånstans vid +- 1 minut per dygn. Men så har jag mest vintageklockor också.
Känns helt realistiskt och är ju så avslappnad jag skulle vilja vara. Antar att första steget är att avlägsna möjligheten att synka öht.

Noen sekunder for fort per døgn er OK. Noen sekunder for sakte...not OK.

Så har man GS Spring Drive og 9F quartz (5-10 sekunder per ÅR) som gjør at man ikke tenker på tidsavvik egentlig.
Ja en HAQ är ju vad jag började med och den var verkligen mer än "good enough" på alla sätt.
 

Jonas74

Omega
Jag har mest stört mig på att text-tv klockan och tidsangivelsen jag ser vid kanalsökningen inte synkar 😂.
Så bestämt mig för att synka mot klockan på mobilen - mår bättre nu och kunnat dra ner på terapeutbesöken till en gång månad!
Jag skulle aldrig erkänna det högt men en känsla av stor seger kan ha varit den där enda gången det var en (liten liten) diff mellan klockan på armen och den på datorn. Och datorn hade fel. Men så har jag inte kunnat dra ner på terapibesöken heller... 🙈 😆
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Jag kan totalt relatera då jag i grunden är/var likadan. Antar att du inte ägd en mekanisk klocka? Jag fann att tjusningen och känslan med ett fint mekaniskt urverk gjorde att jag faktiskt kunde överse med att klockan synbart diffade från en dag till nästa. Men det finns ju gränser, den får ändå hålla sig inom COSC. Vintage eller en billig Seiko som diffar 20 sek från en dag till nästa grejar jag bara inte. Tyvärr är ju mekaniska klockor som håller tiden riktigt bra för det mesta väldigt dyra.
 

Jonas74

Omega
Jag kan totalt relatera då jag i grunden är/var likadan. Antar att du inte ägd en mekanisk klocka? Jag fann att tjusningen och känslan med ett fint mekaniskt urverk gjorde att jag faktiskt kunde överse med att klockan synbart diffade från en dag till nästa. Men det finns ju gränser, den får ändå hålla sig inom COSC. Vintage eller en billig Seiko som diffar 20 sek från en dag till nästa grejar jag bara inte. Tyvärr är ju mekaniska klockor som håller tiden riktigt bra för det mesta väldigt dyra.
Är ju med inställningen att det finns en tjusning i fina mekaniska urverk jag började min resa. Men när pengar skulle spenderas insåg jag att jag hade råd att nörda precision men inte hantverket så att säga. Jag har testat mekaniskt men det var i sub 5K-klassen så jag blev stressad och sålde vidare. Den höll sig inom specificerad avvikelse men som du säger kan den vara ganska stor där. Men samtidigt funkar dom ju för en stor majoritet så tänker att det är mer hjärnspöke hos mig.

Tänker högt här och försöker väl komma till någon slag sjukdomsinsikt men vill försöka vrida bort mitt fokus från precision (och är det ens äkta precision när det är synk?). Fascinationen över ett fint mekaniskt urverk är ju definitivt något som kan vara i fokus istället :D
 

Pippis pappa

Rolex
2-Faktor
Jag förstår och känner med dig - jag undrar om inte de i tråden som föreslagit en mekanisk klocka som kbt är något på spåren. Kanske satsa på en billig mekanisk klocka som är lätt att rucka och sedan sikta på att få den att gå så exakt som möjligt? Företaget är ju givetvis dödsdömt redan från start men jag tänker att det borde kunna skänka en viss tillfredställelse och perspektiv på det här med tid och exakthet att pilla till ett verk med luftiga avvikelsetoleranser så att det börjar hålla tiden någorlunda - därefter kan man ju börja experimentera med vilopositioner för att kompensera för den avvikelse som ändå återstår.

Eller så är det ett dumt förslag som bara gör allt värre; men jag blev själv lite sugen på att testa 😅
 

Jonas74

Omega
Eller så är det ett dumt förslag som bara gör allt värre; men jag blev själv lite sugen på att testa 😅
Jag tror inte alls det är en dum idé och börjar också bli sugen på det. Oklart om jag skulle ge mig på att öppna klockan till en början men bara testa och, förhoppningsvis, inse att världen inte rasar är kanske den upplevelsen jag behöver :D
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Såhär ... ;)

Notera Omegan. :cigar:
Gångavvikelse 2023-06-04.jpg
Imponerande! Både Omegans gångavvikelse men framför allt din sjukliga disciplin att ha ett strikt rullande schema för klockbyten. Jag själv hade blivit galen. Mina klockval är väldigt spontana och känslostyrda. Oftast Speedy på tisdagar men det är den enda systematiken.

Finns det något som hade fått dig att bryta dutt inrutade mönster?
 

Laplander

Rolex
När CERN-labratoriet i Schweiz ringer upp och frågar om tiden när deras atomklocka har stannat, då vet man att man har en exakt klocka 😁
 

UNO

Panerai
en billig Seiko som diffar 20 sek från en dag till nästa grejar jag bara inte
Hoppar in i tråden via Stefans inlägg, jag störs kraftigt av klockor som inte håller tiden men det är ju väldigt relaterat att miljö och livssituation. I en sommarstuga utan uppkoppling räcker morgon-lunch-kväll, hemma i stan i ett liv utan förpliktelser lika så medan i arbetslivet när Teamsmötena avlöser varandra är precision en förutsättning.
 

Jonas74

Omega
Såhär ... ;)

Notera Omegan. :cigar:
Gångavvikelse 2023-06-04.jpg
Håller med @StarMan, otroligt imponerande! Vilken disciplin! Här har man ju att lära. Och den där Omegan är ju "äkta" precision tillskillnad från att ta genvägar. Grymt!

Tänker att det kanske går att kombinera er två, även om jag håller mig kvar på quartz-sidan. Mäta och föra protokoll för att tillgodose mitt OCD-behov men samtidigt sätta någon regel i stil med att jag får inte ställa om klockan förens den går en minut fel (för att skaffa mig en mer avslappnad inställning överlag osv).
 

Jonas74

Omega
...medan i arbetslivet när Teamsmötena avlöser varandra är precision en förutsättning.
Alltså det där har ju blivit nästan absurt kan jag känna med alla Teams-möten och hur på sekunden det är. 09:59 ingen där. 10:00 alla ansluter. 10:01 "hej och ursäkta att jag är sen". Jag vill ha en exakt klocka men inte behöva passa tider SÅ exakt tydligen haha :D
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Hoppar in i tråden via Stefans inlägg, jag störs kraftigt av klockor som inte håller tiden men det är ju väldigt relaterat att miljö och livssituation. I en sommarstuga utan uppkoppling räcker morgon-lunch-kväll, hemma i stan i ett liv utan förpliktelser lika så medan i arbetslivet när Teamsmötena avlöser varandra är precision en förutsättning.
Det är inte att jag behöver det där precisionen utan jag och TS är lite som vi är. Går tillbaka till någonstans 1980 när jag fick mitt första quartz-ur. Innan dess körde jag en manuell Enicar som förstås inte var något under av precision, den gick som billigare mekaniska klockor gick på 70-talet och man såg väl till att den höll tiden någorlunda. Quartz var rätt nytt, fint och skulle gå EXAKT ! Blev lite besatt av att den skulle gå på sekunden och kollade typ så ofta jag kunde, referens på den tiden var att ringa Fröken Ur eller klockan som dök upp i TV mellan eller efter programmen.
 

UNO

Panerai
Det är inte att jag behöver det där precisionen utan jag och TS är lite som vi är. Går tillbaka till någonstans 1980 när jag fick mitt första quartz-ur. Innan dess körde jag en manuell Enicar som förstås inte var något under av precision, den gick som billigare mekaniska klockor gick på 70-talet och man såg väl till att den höll tiden någorlunda. Quartz var rätt nytt, fint och skulle gå EXAKT ! Blev lite besatt av att den skulle gå på sekunden och kollade typ så ofta jag kunde, referens på den tiden var att ringa Fröken Ur eller klockan som dök upp i TV mellan eller efter programmen.
Precis, jag har en satellituppkopplad MT G och överväger en Astron med GPS-uppkoppling..
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Välkommen tillbaka till galenskapen @Jonas74 :)
Jag har väldigt svårt för avvikelse på klockan jag ska bära för dagen (övriga i lådan får göra som dom vill). Jag brukar göra en snabb koll mot någon pålitlig synk, typ Astron GPS nysynkad eller G-shock med RC, och sedan korrigera om den avviker.
Det här med G-shock och RC är du inte ensam om att skaffat OCD kring. Även nivån på laddningen gör många ängsliga 🤪
Jag har 2 tips.
Nr1. Skaffa någon av G-shockmodellerna med RC+BT (GW-B5600 xx) Den kommer synka mot appen i mobilen och RC. Har den inte synkat mot den ena så har den mot den andra. Funkar i princip felfritt så länge du har appen aktiv på luren.
Nr2. Skaffa en app, typ clock wave, och synka själv de gånger den missat.
Jag minns att du frågade om Seiko Astron förut, och att du fick en del kritiska synpunkter, men, den synkar i princip alltid felfritt och går i tid. Speciellt om den bärs dagligen (den synkar nämligen fler gånger under dagen).
 

Jonas74

Omega
Välkommen tillbaka till galenskapen @Jonas74 :)
Jag har väldigt svårt för avvikelse på klockan jag ska bära för dagen (övriga i lådan får göra som dom vill). Jag brukar göra en snabb koll mot någon pålitlig synk, typ Astron GPS nysynkad eller G-shock med RC, och sedan korrigera om den avviker.
Det här med G-shock och RC är du inte ensam om att skaffat OCD kring. Även nivån på laddningen gör många ängsliga 🤪
Jag har 2 tips.
Nr1. Skaffa någon av G-shockmodellerna med RC+BT (GW-B5600 xx) Den kommer synka mot appen i mobilen och RC. Har den inte synkat mot den ena så har den mot den andra. Funkar i princip felfritt så länge du har appen aktiv på luren.
Nr2. Skaffa en app, typ clock wave, och synka själv de gånger den missat.
Jag minns att du frågade om Seiko Astron förut, och att du fick en del kritiska synpunkter, men, den synkar i princip alltid felfritt och går i tid. Speciellt om den bärs dagligen (den synkar nämligen fler gånger under dagen).
Hallå! Du har börjat vänja dig vid att jag dyker upp vid ojämna tillfällen och härjar haha ;) Tack för dina svar och ja jag var ju supersugen på en Astron där ett tag (liiite över min budget men kan gå). Frågan nu är bara om jag vill trilla djupare ner i hålet eller ta mig upp hur det om liknelsen tillåts. Kanske köra lite KBT som vissa föreslagit och ha en klocka utan synk öht? Skulle nog bli en quartz men ändå liksom. Eller omfamna min "störning" och go all in? :D

Däremot har jag aldrig lyckats få det att funka med appar, det har bara skapat frustration utan resultat. Men får kanske testa igen.

Cartier är så inte min stil men trots det är en av mina "om jag vann på Lotto"-klockor definitivt en Cartier Santos. Och ni är ju något på spåren @JohanHLM och @Kojan på så sätt att det nog är er avslappnade attityd jag är avundsjuk på.
 

UNO

Panerai
Den här tråden lämnar inte mig oberörd, tidshållning borde vara högre på agendan när man pratar klockor rent generellt.
Orsaken till att den inte är det kan man ju spekulera om.
 

Railmaster.

Breitling
Har alltid kunnat leva med att klockan går upp till 30 sek för fort per dygn, men tappar den mer än 3 sek per dygn så känns det verkligen inte bra!

Vet inte varför!
 
Topp