• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur "löser" man en avbruten bom?

Minuteman

Rolex
Under en service av en forummedlems Omega sprang jag på ett intressant problem med kronan.

Bomen hade gått av, och det precis i höjd med infästningen i kronan. Dvs det fanns ingenting att greppa för att skruva ur bomen ur kronan, så att kronan skulle kunna återanvändas.

Vad göra?
Jag kom att tänka på en tråd som @McGyver skapat om aluns förmåga att oxidera bort järn:
https://klocksnack.se/threads/avbruten-skruv-katastrof-elller-inte.16203/

Principen borde vara samma så jag testade. In med kronan i ett alunbad :)
IMG_20151202_221324.JPG

Tittar man noga så ser man en liiiten ström av bubblor som visar att oxideringen pågår.

Jag var lite fundersam om alunen skulle reagera med järnet i själva kronan, men eftersom den är i rostfritt så var det ingen fara.

Eftersom det är förhållandevis mycket material i bomstumpen och liten yta dom utsätts för alunet så tar det ganska lång tid, men efter ca tre dygn var processen klar och kronan färdig att återanvända med en ny bom :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Snyggt jobbat! När jag hade läst dem två första styckena i ditt inlägg tänkte jag på mcgyvers tråd. Kul att det fungerade! :)

Var kan man köpa alun?
 
Borra ur den, slå i ett fyrkantigt blåstål i hålet och gänga sedan ur!
Kräver dock en precisionsborr, men detta är det säkraste sättet att utföra detta.

Jag skulle undvika att använda kemikalier som nämnts ovan i risk att skada kronan eller den invändiga gängan!
 

Minuteman

Rolex
Borra ur den, slå i ett fyrkantigt blåstål i hålet och gänga sedan ur!
Kräver dock en precisionsborr, men detta är det säkraste sättet att utföra detta.

Jag skulle undvika att använda kemikalier som nämnts ovan i risk att skada kronan eller den invändiga gängan!
Med tanke på att jag saknar precisionsborr så skulle risken att skada den invändiga gängan vara betydligt större med den metoden.
Alun löste jobbet fint, och kronan eller gängan skadades inte överhuvudtaget.

Dock kan ju kronor av andra material skadas, så det finns ju en anledning att vara försiktig om man inte vet vad kronan är gjord av.
 
Topp