Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hur "löser" man en avbruten bom?

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av Minuteman, 2 december 2015.

1. Minuteman
    Trådstartare

Minuteman Friends of KS

Under en service av en forummedlems Omega sprang jag på ett intressant problem med kronan.

Bomen hade gått av, och det precis i höjd med infästningen i kronan. Dvs det fanns ingenting att greppa för att skruva ur bomen ur kronan, så att kronan skulle kunna återanvändas.

Vad göra?
    Jag kom att tänka på en tråd som @McGyver skapat om aluns förmåga att oxidera bort järn:
    http://klocksnack.se/threads/avbruten-skruv-katastrof-elller-inte.16203/

Principen borde vara samma så jag testade. In med kronan i ett alunbad :)
    IMG_20151202_221324.JPG
    Tittar man noga så ser man en liiiten ström av bubblor som visar att oxideringen pågår.

Jag var lite fundersam om alunen skulle reagera med järnet i själva kronan, men eftersom den är i rostfritt så var det ingen fara.

Eftersom det är förhållandevis mycket material i bomstumpen och liten yta dom utsätts för alunet så tar det ganska lång tid, men efter ca tre dygn var processen klar och kronan färdig att återanvända med en ny bom :)

Strindberg, Wettex, Maro och 10 andra gillar detta.
  2. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Snyggt jobbat! När jag hade läst dem två första styckena i ditt inlägg tänkte jag på mcgyvers tråd. Kul att det fungerade! :)

Var kan man köpa alun?

Minuteman gillar detta.
  3. Minuteman
    Trådstartare

Minuteman Friends of KS

Jo, det var kul att det funkade, var som sagt lite osäker på om kronan skulle skadas :)

Jag köpte det på apoteket.

McGyver och eriksson850 gillar detta.
  4. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Ja det gäller nog att vara försiktig och veta vad det år för material.

Haha ok, då ska jag köpa direkt. Skönt att slippa beställa något brunt pulver från eBay. :)

Minuteman gillar detta.
  5. Echo Delta

Echo Delta Präst

Från:
    Storbritannien
    Borra ur den, slå i ett fyrkantigt blåstål i hålet och gänga sedan ur!
    Kräver dock en precisionsborr, men detta är det säkraste sättet att utföra detta.

Jag skulle undvika att använda kemikalier som nämnts ovan i risk att skada kronan eller den invändiga gängan!

6. Minuteman
    Trådstartare

Minuteman Friends of KS

Med tanke på att jag saknar precisionsborr så skulle risken att skada den invändiga gängan vara betydligt större med den metoden.
    Alun löste jobbet fint, och kronan eller gängan skadades inte överhuvudtaget.

Dock kan ju kronor av andra material skadas, så det finns ju en anledning att vara försiktig om man inte vet vad kronan är gjord av.

McGyver och eriksson850 gillar detta.