• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur lagar jag "keepern" på mitt gamla Z22-gummi?

Subsec

Rolex
2-Faktor
Hej!
Såg till mitt stora förtret att keepern på mitt gamla Z22 gummi gått av eller ja en del har gått av. Någon som har ett bra tips på hur man kan laga det?

Vill helst inte köpa nytt gummi då gummit (eller ja den är jäkligt hård numera) tillhör min Seiko 7548-700B "Desert Storm" från 78.

IMG_20170103_233507.jpg

IMG_20170103_233640.jpg


Tacksam för alla tips!
 

rogart-63

Patek
Tveksamt om det går att laga . Men kanske finns nån som har ett men trasig band? Har aldrig testat men tror det går att svälta ihop? Och tillföra lite nytt material l från ett annat svart gummiband? Typ vulka
 

rogart-63

Patek
Superlim kan kanske funka oxå men kan bli fult och lite hårt? Men riktigt rengjort så jag det säkert oxå funka.
 

Nilecity

Breitling
Jag skulle testa med ett gummilim, finns att köpa lite varstans (Google is your friend). Innan du limmar så skär till kanterna på bandet så att de är raka, gärna lite snett om det går då det ger större tvärsnittsarea=större kontakt yta. Alltså inte skära bort mycket utan bara så att du får en jämn yta.

Jag vet dock inte om det finns olika typer av gummilim för olika typer av hårdhet på gummi, så det kan behöva kollas upp.

Om inte detta går så föreslår jag att du smälter ihop det (kan dock bli fult/ojämnt?)
 

dnill

Cartier
2-Faktor
Jag har lyckats limma ihop en spricka med Liquisole från Casco, gummilagning för stövlar o skosulor.
 

Subsec

Rolex
2-Faktor
Tyvärr var det slut. Körde lite med tändaren över gummit och satte ihop det igen :) Vi får se hur länge det håller.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bara en tidsfråga innan hela gummit spricker? Använd det inte till någon dyr klocka. :)
 
Topp