• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur mycket tjänar du?

Vad är din bruttomånadslön från förvärvsarbete?

  • 0-9 999 kr

    Röster: 58 7.1%
  • 10 000-19 999 kr

    Röster: 25 3.0%
  • 20 000-29 999 kr

    Röster: 115 14.0%
  • 30 000-39 999 kr

    Röster: 259 31.6%
  • 40 000-49 999 kr

    Röster: 159 19.4%
  • 50 000-69 999 kr

    Röster: 112 13.7%
  • 70 000-99 999 kr

    Röster: 42 5.1%
  • 100 000-199 999 kr

    Röster: 25 3.0%
  • > 200 000 kr

    Röster: 25 3.0%

  • Totala väljare
    820
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Jockinho

Patek
2-Faktor
Inget personligt men lärare är nog bland de gnälligaste yrkesgrupperna i min bekantskapskrets. De tjänar så lite och jobbar så mycket. Jo, tjena.
Ledigt stup i kvarten. Är det inte påsklov, sportlov, jullov eller höstlov är det 8 veckor på sommaren.
"- Men vi rättar faktiskt prov och förbereder lektioner på fritiden." Oj, en hel timmes jobb på kvällen någon dag i veckan.

Om en polis tjänar 25 i månaden borde en lärare max tjäna 20.

Du tror väll inte på riktigt att de jobbar en timma extra om dagen för att få ihop alla lov?o_O

Min mor är lärare i mellanstadiets äldre årskurser, hon jobbar i princip 7-18/19 varje dag utom fredag, rättar prov gör de även på lov då alla lov inte är helt lediga och även planeringstid ingår där. Det är inget lätt yrke och de kompenta (med utbildning) ska inte ha 20k i månaden. Eller tror du det är en enkel uppgift att ha hand om 30st elever i klassen, press att alla ska hänga med och allt är för många lärarens fel om eleven inte är motiverad/skiter i det?

För mig är lärare och poliser lika viktiga, en bra skolgång från förskola-gymnasie med mkt lärande och bra förebilder kan ge effekt senare. Båda är underbetalda tycker jag.

Har du erfarenhet av arbete inom skolan? Jag är utbildad förskollärare och för grundskolans tidigare år (årskurs 1-4) och det är ett roligt och givande yrke men enkelt är det inte. Jag jobbar inom förskolan och kan tycka att sett till det jobb jag gör borde vara värd mer i lön men löneutvecklingen går iaf framåt vilket är positivt.
 
Senast ändrad:

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Du tror väll inte på riktigt att de jobbar en timma extra om dagen för att få ihop alla lov? Min mor är lärare i mellanstadiets äldre årskurser, hon jobbar i princip 7-18 varje dag utom fredag, rättar prov gör de även på lov då alla lov inte är helt lediga. Det är inget lätt yrke och de kompenta (med utbildning) ska inte ha 20k i månaden. Eller är det enkelt ha hand om 30st elever i klassen, press att alla ska hänga med (allt är lärarens fel om eleven inte är motiverad/skiter i det).

För mig är lärare och poliser lika viktiga, en bra skolgång med mkt lärande och bra förebilder kan ge effekt senare. Båda är underbetalda.

Har du erfarenhet av arbete inom skolan? Jag är utbildad förskollärare och för grundskolans tidigare år (årskurs 1-4) och det är ett roligt och givande yrke men enkelt är det inte.
Nej, det tror jag inte. Jag tror de får sina lov oavsett vad de gör på sin fritid.

Skrev "Om en polis tjänar 25...". Tycker att poliser ska tjäna mer än grundskolelärare.

Nej, har ingen egen erfarenhet av arbete inom skolan men avundas mina vänner som är lediga stup i kvarten och åker till Thailand på sportlovet och tillbringar +50 dagar i sommarhuset. Så jäkla illa är det tydligen inte att vara lärare men det gnälls mycket.
 
  • Like
Reactions: PJZ

Jockinho

Patek
2-Faktor
Nej, det tror jag inte. Jag tror de får sina lov oavsett vad de gör på sin fritid.

Skrev "Om en polis tjänar 25...". Tycker att poliser ska tjäna mer än grundskolelärare.

Nej, har ingen egen erfarenhet av arbete inom skolan men avundas mina vänner som är lediga stup i kvarten och åker till Thailand på sportlovet och tillbringar +50 dagar i sommarhuset. Så jäkla illa är det tydligen inte att vara lärare men det gnälls mycket.

Byt jobb och se, det tror jag vore bra så får du se att det ska göras mkt och att arbetet i sig kräver mkt och rätt kompetens (dvs lång utbildning). Fast det är lättare att tycka utan erfarenhet såklart.

Och ja poliser är underbetalda, det anser jag med. Där behövs det göras mkt likaså kring deras rättigheter att få försvara sig.

Edit: men visst det finns säkert de som har det så som du säger, frågan är dock om deras arbetsgivare vet om det då de rimligtvis ljuger om sin arbetstid utöver den de har med eleverna. Alternativet är ju slopa loven och jobba mindre, finns säkert något bra i det med.
 
Senast ändrad:

Jockinho

Patek
2-Faktor
Jag skulle nog bli polisanmäld för misshandel innan första lektionen var slut :D

Där ser du! :D
Men för att återgå till det jag sa innan. När jag funderar mer så kan den beskrivning du ger säkerligen passa på en del (förhoppningsvis inte många), och det är beklagligt för då fuskar de med sin arbetstid. Minst sagt. Men för många innebär idag läraryrket en ständig stress och press men som också förhoppningsvis blir mer hanterbar längre fram om klassernas storlek minskar, det avsätts mer pengar för resurser etc. Skolan är idag långtifrån den plats den var när jag gick, både sett till antal elever och respekt gentemot läraren. Vilket i sig kan bero på den brist i kompetens som förekommit senaste åren med personal utan utbildning som i grunden inte är lämpade för sitt jobb.

Nu jobbar jag inom förskolan, och visst barngrupperna är fortfarande stora, även om de börjar minska på många ställen, (dock ej så mkt i min kommun ännu) och besparingarna är ständigt närvarande så är det ett helt fantastiskt jobb. Både roligt, krävande och givande och jag är alltid glad när jag kommer hem då jag trivs bra med mitt arbete :) Det gör att, missförstå mig rätt för min lön är inte dålig sett till yrket och går leva bra på, kan acceptera en lägre lönenivå (kontra den utbildning/kompetens jag har) om den höjs stegvis :)

Men kompetent personal oavsett yrke ska alltid ha en bra lön. Det gäller dock att våga berätta/stå fast vid det med och där ligger läraryrket (inte minst inom förskolan) lågt även om bättring skett.
 
Senast ändrad:

Tapiren

Cartier
Du tror väll inte på riktigt att de jobbar en timma extra om dagen för att få ihop alla lov?o_O

Min mor är lärare i mellanstadiets äldre årskurser, hon jobbar i princip 7-18/19 varje dag utom fredag, rättar prov gör de även på lov då alla lov inte är helt lediga och även planeringstid ingår där. Det är inget lätt yrke och de kompenta (med utbildning) ska inte ha 20k i månaden. Eller tror du det är en enkel uppgift att ha hand om 30st elever i klassen, press att alla ska hänga med och allt är för många lärarens fel om eleven inte är motiverad/skiter i det?

För mig är lärare och poliser lika viktiga, en bra skolgång från förskola-gymnasie med mkt lärande och bra förebilder kan ge effekt senare. Båda är underbetalda tycker jag.

Har du erfarenhet av arbete inom skolan? Jag är utbildad förskollärare och för grundskolans tidigare år (årskurs 1-4) och det är ett roligt och givande yrke men enkelt är det inte. Jag jobbar inom förskolan och kan tycka att sett till det jobb jag gör borde vara värd mer i lön men löneutvecklingen går iaf framåt vilket är positivt.

Jag var tvungen att söka lite snabbt på nätet och i vart fall i storstadsregionerna är ju lönenivåerna ganska hyggliga, i Stockholms stad är medianlönen för grundskollärare är strax under 40.000kr (i Huddinge tjänar tydligen många lärare runt 50.000kr), förskolelärare ligger en bit under med 35.000kr.

Om det är rätt eller fel vet jag inte, men 20.000kr i månaden som antyds ovan är knappast speciellt vanligt längre.
 

Salesmayne

Panerai
Antingen ljuger en och annan eller så har vi ett gäng rika herrar här på forumet. Sedan är ju inte detta så befängt då konsumenter av lyxvaror nog tenderar att tjäna en hel del!

Good for yall'z
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Jag var tvungen att söka lite snabbt på nätet och i vart fall i storstadsregionerna är ju lönenivåerna ganska hyggliga, i Stockholms stad är medianlönen för grundskollärare är strax under 40.000kr (i Huddinge tjänar tydligen många lärare runt 50.000kr), förskolelärare ligger en bit under med 35.000kr.

Om det är rätt eller fel vet jag inte, men 20.000kr i månaden som antyds ovan är knappast speciellt vanligt längre.

Alla bor inte i storstan och lönerna skiljer sig en del i landet men 20k innan skatt tjänar ingen outbildad iaf. Jag säger inte lönerna är dåliga för alla (eller att de är dåliga i avseende alla yrken) bara att en del är värda mer för det jobb och kompetens de har. Men det är min högst subjektiva åsikt. Och eftersom jag själv jobbar inom yrket är den kanske vinklad :rolleyes:

Men alla vill vi väll ha hög lön, mer lön fler klockor :D
 
Senast ändrad:

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Inget personligt men lärare är nog bland de gnälligaste yrkesgrupperna i min bekantskapskrets. De tjänar så lite och jobbar så mycket. Jo, tjena.
Ledigt stup i kvarten. Är det inte påsklov, sportlov, jullov eller höstlov är det 8 veckor på sommaren.
"- Men vi rättar faktiskt prov och förbereder lektioner på fritiden." Oj, en hel timmes jobb på kvällen någon dag i veckan.

Om en polis tjänar 25 i månaden borde en lärare max tjäna 20.
Du har inga barn förstår jag?
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Jag var tvungen att söka lite snabbt på nätet och i vart fall i storstadsregionerna är ju lönenivåerna ganska hyggliga, i Stockholms stad är medianlönen för grundskollärare är strax under 40.000kr (i Huddinge tjänar tydligen många lärare runt 50.000kr), förskolelärare ligger en bit under med 35.000kr.

Om det är rätt eller fel vet jag inte, men 20.000kr i månaden som antyds ovan är knappast speciellt vanligt längre.
Finner det nödvändigt att repetera att jag tog 25 respektive 20 som exempel på den skillnaden jag tycker är befogad mellan en polis och en lärare :)

Här finns lite siffror för den som vill grotta ner sig:
http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Polis-1002
http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Larare-1603
 
D

Deleted member 5780

Guest
Varför skulle folk ljuga?
Det är ju höginkomsttagarna som de finaste klocktillverkarna vänder sig till.
Visst, eller personer med behov av ett tidvisande smycke. Att äga en Rolex idag kräver knappas en hög lön, bara prioriteringar. Att samla på guld-Patek däremot är nog tufft på en knegarlön.
Så allt är ju relativt.

Med detta sagt tror jag det är oerhört meningslöst att fråga anonyma människor i en tråd på ett klockforum vad de tjänar. Lögn eller sanning så är ju svaren fullständigt irrelevanta. Lite som att fråga mupparna på Flashback hur långa k$kar de har. Där är medelpersonen 30 slak och tjänar 90' i månaden. Vid 22 års ålder.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor

Tror han menar att när en har barn vill vi ge dem det bästa. Och kompetent personal kostar. Tro mig, för en som gått utbildningen det finns en drös med "nötter" som kommer in (och i regel misslyckas tack och lov) på Lärarhögskolan som iaf jag inte vill ska få undervisa. Detta då läraryrket inte är tillräckligt attraktivt och kraven vid intag har sänks för att öka den efterfråga som har funnits på utbildad personal. En del av denna minskade attraktion är dock skolan själv boven i anser jag iaf.

Likasom att jag inte vill ha en outbildad polis/militär/brandkår/advokat/revisor vill jag inte heller ha det för mkt i skolan :)

Ska tillägga att det finns såklart bra outbildad personal men de hoppas jag utbildar sig såklart för deras och våra barns skull. Det är aldrig försent att lära sig mer även om det kan vara jobbigt :)
 

Anders W

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Inget personligt men lärare är nog bland de gnälligaste yrkesgrupperna i min bekantskapskrets. De tjänar så lite och jobbar så mycket. Jo, tjena.
Ledigt stup i kvarten. Är det inte påsklov, sportlov, jullov eller höstlov är det 8 veckor på sommaren.
"- Men vi rättar faktiskt prov och förbereder lektioner på fritiden." Oj, en hel timmes jobb på kvällen någon dag i veckan.

Om en polis tjänar 25 i månaden borde en lärare max tjäna 20.
Vill bara presentera fakta; lärare har 45 timmars veckoarbetstiden. De är så de jobbar in ledigheten som loven ger. Nu är det höstlov och min fru jobbar 3 av dessa dagar. Hon är inte ledig fem dagar. Första veckan på sommarlovet jobbar hon liksom sista veckan av sommarlovet. Så är det för lärare i kommunala skolor. Håll dig till fakta!
 

almeyero

Panerai
Inget personligt men lärare är nog bland de gnälligaste yrkesgrupperna i min bekantskapskrets. De tjänar så lite och jobbar så mycket. Jo, tjena.
Ledigt stup i kvarten. Är det inte påsklov, sportlov, jullov eller höstlov är det 8 veckor på sommaren.
"- Men vi rättar faktiskt prov och förbereder lektioner på fritiden." Oj, en hel timmes jobb på kvällen någon dag i veckan.

Om en polis tjänar 25 i månaden borde en lärare max tjäna 20.

Håller med dig delvis men nej inte så mycket rätt där.
 

osverigeo

Panerai
2-Faktor
Tror definitivt vi har några hajar på forumet som tjänar riktigt bra. Några kanske ljuger men några stämmer säkert!
 

Salesmayne

Panerai
Varför skulle folk ljuga?
Det är ju höginkomsttagarna som de finaste klocktillverkarna vänder sig till.

Nej jag tror inte heller att folk ljuger då det vore relativt onödigt och meningslöst och för att just klockor i lyxsegmentet vänder sig till dessa höginkomsttagare och således blir ett medlemskap här på forumet inte så svårt att förstå. Det är likväl rätt imponerande att så många drar in bra stålar...hatten av!
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Vill bara presentera fakta; lärare har 45 timmars veckoarbetstiden. De är så de jobbar in ledigheten som loven ger. Nu är det höstlov och min fru jobbar 3 av dessa dagar. Hon är inte ledig fem dagar. Första veckan på sommarlovet jobbar hon liksom sista veckan av sommarlovet. Så är det för lärare i kommunala skolor. Håll dig till fakta!
Trodde det framgick att jag raljerade lite när det gällde ledigheten men det var bra att du bekräftade åtminstone 42 dagar. Sen tillkommer ett par lov till så 50 dagar är nog inte i överkant.

Finns massor av folk som jobbar en timme extra varje dag utan att få en spänn eller extra semester.

Tycker lärarna verkar ha det bra och är bara så trött på gnället om hur jobbigt de har det på jobbet.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Trodde det framgick att jag raljerade lite när det gällde ledigheten men det var bra att du bekräftade åtminstone 42 dagar. Sen tillkommer ett par lov till så 50 dagar är nog inte i överkant.

Finns massor av folk som jobbar en timme extra varje dag utan att få en spänn eller extra semester.

Tycker lärarna verkar ha det bra och är bara så trött på gnället om hur jobbigt de har det på jobbet.
+1.
Finns som sagt gott om yrken där övertid och stress inte kompenseras med semesterdagar en masse.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Trodde det framgick att jag raljerade lite när det gällde ledigheten men det var bra att du bekräftade åtminstone 42 dagar. Sen tillkommer ett par lov till så 50 dagar är nog inte i överkant.

Finns massor av folk som jobbar en timme extra varje dag utan att få en spänn eller extra semester.

Tycker lärarna verkar ha det bra och är bara så trött på gnället om hur jobbigt de har det på jobbet.
Jobbar själv mkt mer än 40 timmar i veckan...min fru är lärare hon är tvungen att jobba ännu mer för att hinna med förbedelser av lektioner, hantera elever, prata med föräldrar, rätta prov etc . De flesta lärare ägnar mkt mer tid en nån timme extra per dag i övertid. Min fru gnäller inte hon älskar sitt jobb. Ditt inlägg även om du ”rajlerar” som du skrev i nån post är ledsamt att läsa...
 

Kugghjul

Panerai
Fattar faktiskt inte riktigt vad du menar.. Men om du är orolig för att lönerna inom stat, kommun och landsting oproportionerligt ska rusa i höjden så kan du nog luta dig tillbaka och slappna av i några sekel till.. :D
Jag är inte orolig för att lönerna rusar iväg om det är vad marknaden bestämmer av "rätt orsaker", tex för få som väljer utbildningen.

Dock är jag orolig om lönerna rusar iväg för pedagogiska (lärare) och vårdande (sjuksköterska) yrken pga att yrkena "numera och allt mer" innebär risk för hot om våld, våld, hot mot din familj etc.

Jag tror ganska få som valde att läsa till sjuksköterska / barnmorska trodde att deras yrkesliv skulle bli som beskrivs i denna artikeln och i dess kommentarer
https://www.vardfokus.se/webbnyhete...-personal-i-malmo-tvingas-bara-overfallslarm/
 

Kugghjul

Panerai
Jag var tvungen att söka lite snabbt på nätet och i vart fall i storstadsregionerna är ju lönenivåerna ganska hyggliga, i Stockholms stad är medianlönen för grundskollärare är strax under 40.000kr (i Huddinge tjänar tydligen många lärare runt 50.000kr), förskolelärare ligger en bit under med 35.000kr.

Om det är rätt eller fel vet jag inte, men 20.000kr i månaden som antyds ovan är knappast speciellt vanligt längre.

Ingångslön för förskolelärare är runt 34 500 kr/månad, i Stockholmsområdet, slår väl i princip samtliga andra akademiska utbildningar? Vilka andra kan tjäna mer? Läkare? Tittar man specifikt på ingångslön tror jag inte civing, civek eller jurister har så höga ingångslöner. Sedan är ju slutlönen en annan sak.

Jurister ligger 7000 - 9000 under det i ingångslön, med reservation för att det då gäller hela Sverige:
https://www.jusek.se/Lon/Loneforhandling/ingangsloner/

Civing 2000 under detta och ing 4000 under detta
https://www.sverigesingenjorer.se/Loner-avtal-lagar/din-lon/ingangslon/

Ingångslönen för AT-läkare också under denna nivå:
https://www.slf.se/AT-guiden/Jamfor-AT-tjanster/

Det pikanta är ju att dessa förskolelärare kommer in på en lönenivå som ofta ligger högre än de med många år i yrket med samma utbildning, på samma arbetsplats.

Vad gäller lärare, dvs inte för förskolan, så är det ju tydligt att lönen har en stor "oangenämhetsbonus" i Stockholmsområdet. Desto sämre område, desto högre lön. Dvs oangenämhetsbonus har kommit in i yrken där sådant inte borde finnas.

"Stockholms stad söker de bästa lärarna och erbjuder därför mycket konkurrenskraftiga löner. Medellönen för en förskollärare anställd i Stockholm stad är 34 711 kronor. Medellönen för grundskollärare är 38 410 kronor för de tidigare åren och 38 814 kronor för de senare åren. Medellönen för en fritidspedagog är 32 518 kronor. Medellönen för gymnasielärare i allmänna ämnen är 40 290 kronor, gymnasielärare i yrkesämnen 38 770 kronor och gymnasielärare i praktiska/estetiska ämnen 37 173 kronor. Medellönen för rektorer är 63 922 kronor och 51 327 kronor för biträdande rektorer.

Vid internrekrytering ökas månadslönen med 5 000 kronor för anställning som förstelärare och med 10 000 kronor för anställning som lektor.
Medellönen för förvaltningens förstelärare är 46 102 kronor vid heltid och för förvaltningens lektorer är medellönen 53 244 kronor. "


http://pedagog.stockholm.se/jobba-i-stockholm/loner-for-lararjobb-i-stockholms-skolor/

Fråga gärna någon ni känner som jobbar inom svensk industri. Hur högt upp i hierarkin måste man komma för att spräcka 50 000 kr vallen, det är rätt högt. Titta gärna på lönen för rektorer, 63 922 kr, i medeltal. Hur högt upp i hierarkin i industrin tjänar man de pengarna?
 
Senast ändrad:
Ingångslön för förskolelärare är runt 34 500 kr/månad, i Stockholmsområdet, slår väl i princip samtliga andra akademiska utbildningar? Vilka andra kan tjäna mer? Läkare? Tittar man specifikt på ingångslön tror jag inte civing, civek eller jurister har så höga ingångslöner. Sedan är ju slutlönen en annan sak.

Jurister ligger 7000 - 9000 under det i ingångslön, med reservation för att det då gäller hela Sverige:
https://www.jusek.se/Lon/Loneforhandling/ingangsloner/

Civing 2000 under detta och ing 4000 under detta
https://www.sverigesingenjorer.se/Loner-avtal-lagar/din-lon/ingangslon/

Ingångslönen för AT-läkare också under denna nivå:
https://www.slf.se/AT-guiden/Jamfor-AT-tjanster/

Det pikanta är ju att dessa förskolelärare kommer in på en lönenivå som ofta ligger högre än de med många år i yrket med samma utbildning, på samma arbetsplats.

Vad gäller lärare, dvs inte för förskolan, så är det ju tydligt att lönen har en stor "oangenämhetsbonus" i Stockholmsområdet. Desto sämre område, desto högre lön. Dvs oangenämhetsbonus har kommit in i yrken där sådant inte borde finnas.

"Stockholms stad söker de bästa lärarna och erbjuder därför mycket konkurrenskraftiga löner. Medellönen för en förskollärare anställd i Stockholm stad är 34 711 kronor. Medellönen för grundskollärare är 38 410 kronor för de tidigare åren och 38 814 kronor för de senare åren. Medellönen för en fritidspedagog är 32 518 kronor. Medellönen för gymnasielärare i allmänna ämnen är 40 290 kronor, gymnasielärare i yrkesämnen 38 770 kronor och gymnasielärare i praktiska/estetiska ämnen 37 173 kronor. Medellönen för rektorer är 63 922 kronor och 51 327 kronor för biträdande rektorer.

Vid internrekrytering ökas månadslönen med 5 000 kronor för anställning som förstelärare och med 10 000 kronor för anställning som lektor.
Medellönen för förvaltningens förstelärare är 46 102 kronor vid heltid och för förvaltningens lektorer är medellönen 53 244 kronor. "


http://pedagog.stockholm.se/jobba-i-stockholm/loner-for-lararjobb-i-stockholms-skolor/

Fråga gärna någon ni känner som jobbar inom svensk industri. Hur högt upp i hierarkin måste man komma för att spräcka 50 000 kr vallen, det är rätt högt. Titta gärna på lönen för rektorer, 63 922 kr, i medeltal. Hur högt upp i hierarkin i industrin tjänar man de pengarna?

Chef ca 2 nivåer över de kollektivanställda ungefär(mellanchef)

Så det är fan inte så illa.
 

Kugghjul

Panerai
Chef ca 2 nivåer över de kollektivanställda ungefär(mellanchef)

Så det är fan inte så illa.
Du tänkte på 50 000 gränsen? 63 000 kr skulle jag vilja säga är ännu högre upp i hierarkin.

"Befolkningsökningen" skapar ju ett ordentligt sug efter läkare och vårdpersonal, staten/kommunerna måste ju tillfredställa detta och deras rätt att beskatta företag och individer är ju obegränsad - så kortsiktigt tror jag vi kan se hur lärarlöner och vårdpersonalens löner rusar ännu högre, det finns liksom inget som kommer att stoppa, inget naturligt motstånd.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Ingångslön för förskolelärare är runt 34 500 kr/månad, i Stockholmsområdet, slår väl i princip samtliga andra akademiska utbildningar? Vilka andra kan tjäna mer? Läkare? Tittar man specifikt på ingångslön tror jag inte civing, civek eller jurister har så höga ingångslöner. Sedan är ju slutlönen en annan sak.

Jurister ligger 7000 - 9000 under det i ingångslön, med reservation för att det då gäller hela Sverige:
https://www.jusek.se/Lon/Loneforhandling/ingangsloner/

Civing 2000 under detta och ing 4000 under detta
https://www.sverigesingenjorer.se/Loner-avtal-lagar/din-lon/ingangslon/

Ingångslönen för AT-läkare också under denna nivå:
https://www.slf.se/AT-guiden/Jamfor-AT-tjanster/

Det pikanta är ju att dessa förskolelärare kommer in på en lönenivå som ofta ligger högre än de med många år i yrket med samma utbildning, på samma arbetsplats.

Vad gäller lärare, dvs inte för förskolan, så är det ju tydligt att lönen har en stor "oangenämhetsbonus" i Stockholmsområdet. Desto sämre område, desto högre lön. Dvs oangenämhetsbonus har kommit in i yrken där sådant inte borde finnas.

"Stockholms stad söker de bästa lärarna och erbjuder därför mycket konkurrenskraftiga löner. Medellönen för en förskollärare anställd i Stockholm stad är 34 711 kronor. Medellönen för grundskollärare är 38 410 kronor för de tidigare åren och 38 814 kronor för de senare åren. Medellönen för en fritidspedagog är 32 518 kronor. Medellönen för gymnasielärare i allmänna ämnen är 40 290 kronor, gymnasielärare i yrkesämnen 38 770 kronor och gymnasielärare i praktiska/estetiska ämnen 37 173 kronor. Medellönen för rektorer är 63 922 kronor och 51 327 kronor för biträdande rektorer.

Vid internrekrytering ökas månadslönen med 5 000 kronor för anställning som förstelärare och med 10 000 kronor för anställning som lektor.
Medellönen för förvaltningens förstelärare är 46 102 kronor vid heltid och för förvaltningens lektorer är medellönen 53 244 kronor. "


http://pedagog.stockholm.se/jobba-i-stockholm/loner-for-lararjobb-i-stockholms-skolor/

Fråga gärna någon ni känner som jobbar inom svensk industri. Hur högt upp i hierarkin måste man komma för att spräcka 50 000 kr vallen, det är rätt högt. Titta gärna på lönen för rektorer, 63 922 kr, i medeltal. Hur högt upp i hierarkin i industrin tjänar man de pengarna?

Brist på- och hög efterfrågan på en yrkesgrupp ger högre ingångslön. Enkel matematik. Jag gick in på ~20.000kr för sju år sedan men genom byte av kommun (till en mindre) och visat min kompetens borde jag rimligtvis tjäna vid 30k snart och att den sedan fortsätter öka. Eller det antar jag att jag kommer då det för mig känns rimligt för det jobb jag gör och utbildning jag har. Lärarutbildningen ligger på mellan 4-6 år (osäker hur mkt uppåt) beroende på vald inriktning. I linje med många andra utbildningar, även om det finns längre såklart.

I Sthlm råder det också i en del regioner brist på förskollärare, idag är (och ses) förskolan som en del av skolformen och för att ha en fungerande pedagisk grund krävs också en pedagogisk utbildning. Att förskolan endast erbjuder tillsyn av barnen är förlegat, utan den är tydligt mål- och verksamhetsstyrd vilket också är bra och viktigt då det lärandet ger effekt i grundskolan etc.

:)
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Brist på- och hög efterfrågan på en yrkesgrupp ger högre ingångslön. Enkel matematik. Jag gick in på ~20.000kr för sju år sedan men genom byte av kommun (till en mindre) och visat min kompetens borde jag rimligtvis tjäna vid 30k snart och att den sedan fortsätter öka. Eller det antar jag att jag kommer då det för mig känns rimligt för det jobb jag gör och utbildning jag har. Lärarutbildningen ligger på mellan 4-6 år (osäker hur mkt uppåt) beroende på vald inriktning. I linje med många andra utbildningar, även om det finns längre såklart.
Men du kan väl hålla med om att något är galet när en förskolelärare har högre ingångslön än en AT-läkare?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp