• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur ofta blir folk "blåsta"?

Klasvegas

Omega
Sitter och skummar igenom tradera och kan ibland inte låta bli att förundras över vissa annonser. Just idag var det det nedanstående annons jag reagerade på, vet inte om den har avhandlats på forumet tidigare?

http://www.tradera.com/item/190118/...um-restaurerad-urtavla-obs-sista-sanktn-30-6-

Just denna hoppas jag verkligen förblir osåld, men om man kollar säljaren så har han ju gjort en del affärer på tradera genom tiderna, och denna säljare är väl inget unikum på något vis.

Så för att komma till frågeställningen så funderar jag över hur ofta folk faktiskt köper såna här klockor, eller liknande till alldeles för höga priser i tro om att dom har gjort världens klipp? Såg tidigare en vintage-Rolex på ett av dom större svenska auktionsverken som hade en referens som inte fanns någon annanstans på hela Google, och den sprang ändå iväg och gick för runt 14-15tkr.

Och för er som har lite mer koll - Vad ger ni för råd till oss som är ganska nya i vintage-svängen och inte har någon större lust att göra den där riktigt "dåliga affären? :)
 

plattfot

Rolex
- Hej där och roligt att du blivit intresserad av gamla ur. Tyvärr är som du noterat skojeriet utbrett nu när "vintage" har blivit så väldigt inne. Mitt viktigaste råd är att du handlar av säljare som tar ansvar för vad de säljer och erbjuder full returrätt och köparskydd. Seriösa handlare och privata säljare gör det.

Håller med och vill lägga till "ha tålamod och verkligen plugga på innan de dyrare inköpen görs"
Även en rutinerad Tradera-säljare kan missa att tavla/verk sitter i fel boett, visare är utbytta eller att tavlan är ommålad, något som uppdagas långt efter att returrätten gått ut.
 
Topp