• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur verifiera äkthet på Rolexlänk?

Johanw

Cartier
Tittar på att skaffa en 93150 länk till min Tudor 79090. Då de inte dyker upp här lokalt jätteofta håller jag även utkik på utländska forum, bl.a VRF. Frågan är nu vad man ska titta på för att se om en länk är äkta?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ingen aning, men borde man inte kunna köpa en aftermarket-länk i bättre kvalisort för en bråkdel av priset av en Rolexlänk? Rolexspänne på en tudor känns väl ändå lite överkurs? -Eller blir man slaktad om man gör det? :bored:
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Tittar på att skaffa en 93150 länk till min Tudor 79090. Då de inte dyker upp här lokalt jätteofta håller jag även utkik på utländska forum, bl.a VRF. Frågan är nu vad man ska titta på för att se om en länk är äkta?
Jahadu. Inte helt enkelt att förklara i ett mail... Men om du handlar av känd handlare på VRF så bör du kunna känna dig hyfsat säker. Annars posta bilder när något dyker upp. Det uppenbara kanske jag kan hjälpa dig med.

93150 är ju ganska dyra även second hand, men se upp för allt för billiga, då de ofta kan vara väldigt slitna. Räkna med sisådär 5000-6000 spänn för en riktigt bra länk.

Om inte låset är viktigt för dig kan du ju med fördel sätta dit den enklare 78360 också - eller Tudors egna referenser 78400 (motsvarar 78360) samt 78500 (motsvarar 93150). Blir billigare då.

A
 
  • Like
Reactions: Per

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Ingen aning, men borde man inte kunna köpa en aftermarket-länk i bättre kvalisort för en bråkdel av priset av en Rolexlänk? Rolexspänne på en tudor känns väl ändå lite överkurs? -Eller blir man slaktad om man gör det? :bored:
Slaktad vet jag inte men att föreslå aftermarketprylar lägger dig nog i ett speciellt fack...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Slaktad vet jag inte men att föreslå aftermarketprylar lägger dig nog i ett speciellt fack...

Tänkte mest på hur svårt det lär vara att få tag på en tudorlänk. Med en rolexlänk blir det ju ändå inte originalsetup och kvalitetsmässigt borde det ju finnas bättre eftermarknadslänkar till en bråkdel av priset för en rolexlänk.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Tänkte mest på hur svårt det lär vara att få tag på en tudorlänk. Med en rolexlänk blir det ju ändå inte originalsetup och kvalitetsmässigt borde det ju finnas bättre eftermarknadslänkar till en bråkdel av priset för en rolexlänk.
Det är inte svårt alls att få tag på Tudor-länkar. En 9315 hittar du dagligen på VRF och vill du ha ett solitt alternativ så är det bara att stega in hos AD och be om en. Att vilja köra en Rolex 93150 är ingen dum idé alls om man inte vill köra en vikt länk. Historiskt sett så satt alltid Tudors på Rolex-länkar. Länkar märkta Tudor är ett påfund från 80-talet.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Per Se där ja. Har bara sett Tudors säljas på antingen tudorlänk eller utan länk.
Edit: Alltså länk med tudorspänne.
 

Johanw

Cartier
Har redan en sladdrig 9315 och är ute efter en solid istället. Vet det finns Tudors solida men väldigt ovanlig medan 93150 finns det 13 på dussinet. Hittat en "renoverad" men kronan ganska nerputsad. 4000:-?




Sent from my iPad using Tapatalk HD
 

Johanw

Cartier
Kunde inte kopiera bildlänkar på iPaden så använder en riktig dator istället. Finns fler bilder om någon behöver se specifik del av länken.
IMG_1305.jpg

IMG_1311.jpg
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Kunde inte kopiera bildlänkar på iPaden så använder en riktig dator istället. Finns fler bilder om någon behöver se specifik del av länken.
De där bilderna hjälper inte att verifiera någon äkthet. Dessvärre. Men det ser så här långt rätt ut. Bilder på insidan av låset behövs...

Du har väl lösa 380B ändlänkar redan?

A
 

Johanw

Cartier
Det är inte svårt alls att få tag på Tudor-länkar. En 9315 hittar du dagligen på VRF och vill du ha ett solitt alternativ så är det bara att stega in hos AD och be om en. Att vilja köra en Rolex 93150 är ingen dum idé alls om man inte vill köra en vikt länk. Historiskt sett så satt alltid Tudors på Rolex-länkar. Länkar märkta Tudor är ett påfund från 80-talet.

Precis min tanke. Att ska man ha en solid länk på en 79090 så är nog 93150 mest rätt tidsmässigt. Ville man ha en solid länk när det begav sig så fick man nog snällt ta en Rolex. Vad jag kan utläsa på tabeller så var det först med 79190 som man kunde få Tudors solida alternativ 78500.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Har 380B som används med min 9315.
IMG_1316.jpg
Bra där med ändlänkarna. De funkar rakt av med alla Oysterlänkar som är aktuella (har själv haft exakt den uppsättningen).

Står det "H" på låsbladet? I så fall är länken ett hopplock av delar från olika tider. "H" = 1983, men det yttre låset (lilla vikdelen) med två paralella streck som följer Oysterlänkens mönster kom inte förrän ett par år senare. Inget fel i det, men givet att länken är orginal Rolex (och jag har som sagt svårt att se - behövs makro egentligen) så är den som sagt sammansatt av delar från flera länkar.

Sedan kan man också se slitage på de yttre delarna av länken på insidan. Inte så vansinnigt mycket, men ändå. Samtidigt ser länken tight ut. Tillsammans med "H"-låset, vill jag därför påstå att du har en renoverad länk, förmodligen med bytta stift (eller ilagda tuber) i. Annars är den inte så tight. Det går att se tuberna, om man har lupp och vet vad man ska leta efter...

Kommer säkert att funka fint i tio - tjugo år till... om du håller den ren...

Prutläge med dessa påståenden kanske?

Om du inte prompt ska ha en dykarlänk, så skulle jag sikta på en 78360 till bättre pris eller kvalitet... Har personligen aldrig använt dykarförlängningen på någon av mina länkar... men så är ju dykning inte min sport heller...

mvh A
 

Johanw

Cartier
Bra där med ändlänkarna. De funkar rakt av med alla Oysterlänkar som är aktuella (har själv haft exakt den uppsättningen).

Sedan kan man också se slitage på de yttre delarna av länken på insidan. Inte så vansinnigt mycket, men ändå. Samtidigt ser länken tight ut. Tillsammans med "H"-låset, vill jag därför påstå att du har en renoverad länk, förmodligen med bytta stift (eller ilagda tuber) i. Annars är den inte så tight. Det går att se tuberna, om man har lupp och vet vad man ska leta efter...


mvh A

Kan pruta ner den bl.a genom att inte ta ändlänkarna då jag kommer använda mina 380B. Glömde säga att den varit hos Young i HK därav att den är så tight för sin ålder. Tack för upptäckten av att delarna inte matchade. Jag är inte purist så det funkar för mig och ger prutläge.
 
Topp