• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur viktigt är det med original?

Camo00

Patek
Vilken djungel det är där ute!! Ju mer jag läser om vintage, desto mer orolig blir jag för att köpa på mig "fel" klockor.

Hur noga är det med att allt är original på, säg, en gammal Seamaster? Är ommålad tavla förbjudet, så att man får skäll här? Eller är det ok om man vet om det? Är en möglig, defekt original värd mer än en superfräsch nyrenoverad? En del säljare är ju iaf ärliga med tex redials, medan vissa hävdar att allt är NOS. Hur ska man veta?

Som vanligt vet jag att raka svar är svårt, men snälla ge mig Er syn på detta snåriga ämne?!
 
Allt är okej bara man spelar med öppna kort tycker jag iallafall och tror att hardcore klocknördar allra oftast vill ha slitet original hellre än uppfrachade varianter medans 'vanligt folk' (LÄS alla dom som inte hänger på klockforum hela dagarna) hellre vill att en klocka ska se så ny ut som möjligt....

Så länge man vet vad man betalar för ar det okej i min bok, men det är ju det som är kruxet att man sällan vet ;-)...
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
För klockor som inte kostar mer än nån tusenlapp så gör det för mig personligen inte så mycket om klockan har renoverats lite, är säljaren öppen så bör du inte oroa dig. Gillar du klockan så slå till! När det gäller Seamaster så finns det ju ett gäng olika modeller och de flesta är inte så dyra. Men sen kommer vi till Seamaster 300 där det kan bli dyrt, där finns även ganska många klockor ihop plockade av NOS delar av Watchco och det kan man ju tycka en hel del om.

För dyrare klockor så blir det lite annat då man i vissa fall genom renovering eller rena blåsningar försöker få ett betydligt högre pris än vad klockan egentligen är värd och det är väl här det blir ganska svårt, att veta vad som är rätt och fel med t.ex. en vintage Rolex kan ofta vara riktigt knepigt och det är lätt att åka på en blåsning om man inte kan sin sak.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
aleksi skrev:
vad är det för blåsningar man kan åka på vintage rolex?

Nu finns det många på forumet som kan detta betydligt bättre än mig men frankenklockor, after market delar, "opolerade" klockor som är polerade, re-dails för att nämna några.

Finns ju fall där säljaren faktiskt är ärlig med detta men skulle säga att det tillhör ovanligheterna i det dyrare segmentet.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag gillar om det är original...det coolaste är ju om det är samma delar på klockan nu som när den tillverkades. Föredrar när det är petat så lite som möjligt i klockan (undantaget kanske urverket där delar behöver bytas i sambands med service).

Det känns också okej med klockor där även exteriöra delar är bytta (typ krona etc) så länge det är bytta till originaldelar av samma typ som det ska vara på klockan.

Generellt gäller att jag vill veta VAD det är jag köper. Jag gillar INTE att köpa klockor där säljaren mörkar eller ibland tom ljugit om vad som gjorts/inte gjorts på en klocka. Ex: om jag köper en Rolex så vill jag veta om tavla, visare etc är bytta.

Jag vill också veta om den har blivit polerad (eller i vart fall få en hint om på vilken grund säljaren menar att en klocka verkar vara opolerad etc). Såna saker vill jag veta om jag köper/säljer klockor i entusiastkretsar, inte nödvändigtvis för att det är en dealbreaker, utan mer för att jag föredrar ett transparent sälj.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Öppna kort räcker långt, sen är ju frågan om vad du gillar och känner inför begreppen äkta/oförfalskad och original/orörd i dessa sammanhang. Personigen föredrar jag mögliga, orörda original framför klockor som har originaldelar kvar men som renoverats för att se nya ut.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Som sagt; öppna kort!
Blir allergisk när folk hittar på eller gissar vad som ör original på/i en klocka, vilket kan leda till dyra utlägg för köparen.

När det gäller vintage, måste msn tyvärr vara väldigt insatt om hur man ser om exempelvis en urtavla är original eller inte. Google brukar kunna leda till bra guider.

Som exempel kan jag ta Seiko (som vanligt) 6309-7040. En med utbytta delar är värd ca 1200kr, medan en i originalutförande i bra och servat skick kan kosta 3000kr. Då vill man ju gärna veta vad man köper, vilket ibland kan vara svårt. Med Rolex blir självklart pengaskillnaden ännu större
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Håller med KS-gänget! Så länge man vet vad man köper spelar det inte så stor roll om uret är tillsnyggat eller ej. Vi här är klart nördigare än gemene man.

Men på ett enklare ur är det klart värt att lägga lite tid på att hitta rätt exemplar då prisskillnaden är så liten. Tänk lite äldre Seikodykare eller gamla Seamasters.

Det som är lite kul att nörda in på är dinkor som inte är inne i nördkretsarna. Tex. vintage Seamasters (ickedykare) där man kan hitta riktiga opolerade pärlor med feta bandhorn och bevels av första generationen för samma eller mindre pengar som de mycket enklare 80-talarna kostar.
 

David

Bödeln
tradden skrev:
Känns som rena djungeln med Rolex speciellt. Det har jag märkt nu när jag letat efter en Datejust.

Finns ett intressant perspektiv från någon som kan betydligt mer i ämnet än de flesta här:
http://nickhacko.blogspot.se/2012/05/to ... rs-of.html

För den som inte vill läsa hela är det mest intressanta påstående följande:

Bottom line: the vintage Rolex market has been polluted to such a level that telling fake from real is now almost impossible for even advance collectors. As a consequence, prices of vintage Rolex watches will drop significantly. It is no longer safe to buy any exotic Rolex model without thorough inspection which basically means pulling the entire watch apart and checking every individual casing / dial component. Something only a watchmaker can do.

I have never bought a vintage Rolex watch from eBay - as a watchmaker, I know too well that most likely I will end up with either a frankenstein watch or an original that's a worn out piece in need of expensive restoration.

But thanks to current developments, I am now not even interested in privately owned vintage Rolex stock which was traded in the past 20 years. Which means if you have bought a vintage Submariner 5 years ago and you wish to sell it, I am not your man. Take it to your supplier, or put it back on eBay. I don't want it.
 

David

Bödeln
Spencer66 skrev:
Han är mycket trovärdig den gode Nick.. kolla hur han polerar en Explorer II..
http://nickhacko.blogspot.se/search?upd ... date=false

Det råder väldigt delade meningar om honom, han är ju lite speciell och har en tendens att irritera livet ur dem som inte klarar hans personlighet. Själv har jag träffat honom vid tre olika tillfällen och tycker att han är värd besväret om man bara kan acceptera att alla inte tycker lika om allt.

Hans priser är generellt något höga, men klockorna är alltid nyservade. Lite sugen är jag på den här:
http://www.clockmaker.com.au/w/k3197.html
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Hur viktigt är det med original?

Stort tack för alla svar!! Visste inte om jag vågade snegla åt "ärliga" re-dials. Är lite sugen på en fräscht renoverad Omega som kostymare, istället för en ny av billigare märke.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Aurum skrev:
Blir så arg varje gång jag ser den. Hur kan man vara så okänslig och dum att man tror sig kunna rekommendera detta tillvägagångssätt till urmakare och samlare? :cry:

Så har jag gjort med flera länkar och det har funkat kanon. Använde däremot inte så grovt papper, men vill man verkligen bli av med djupa spår, så måste man ju göra på det sättet. Sen är det ju självklart misshandel och ska endast användas i nödfall och om man förstår konsekvenserna.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Att lära sig om hur saker ska se ut är inte så omöjligt som folk vill ge sken av. Det tar tid att lära sig men ibland vill folk få det att låta märkvärdigare än det är. Antingen för de vill visa sig duktig eller för att de inte lagt ner den tid som krävs på research. Med internet så är den mesta infon ganska så lättillgänglig och det är inte direkt rocket science att lära sig vad man ska titta efter. :)

Gällande din Omega så tycker jag att du fått bra råd. Är inte pengen blodig så tycker jag att du ska göra det dom känns bäst. En fint renoverad klocka kan skänka mer glädje än en skitrisig orginal.
 

David

Bödeln
Per skrev:
Antingen för de vill visa sig duktig eller för att de inte lagt ner den tid som krävs på research.

Jag har fått klämma på kinesiska kopior av klockor som jag burit dagligen under ganska lång tid som jag tvivlar på att jag hade kunnat skilja från originalet i ett blindtest. Alla anmärkningar jag hade, t.ex. typsnitt, kerning och färger var dessutom sådant som skiljer sig mellan olika modeller av den äkta varan, ibland till och med exemplar som sålts samma år. Byggkvalitet och utseende på boett, vridring, länk, etc var perfekt.

Om det är så svårt att se skillnad på de synliga delarna borde det rimligtvis vara så gott som omöjligt att veta om delar har blivit utbytta invändigt. (För att inte tala om fullständigt omöjligt t.ex. i fallet då köpare tyckt att det funnits ett mervärde i en 16710 med 3186-verk och betalat därefter, med kruxet att säljaren kan ha bytt ut 3185-verket mot ett verk från en Explorer II. Alla delar är fortfarande autentiska, men klockan är absolut inte att betraktas som original.)
 
Topp