• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

I behov av KS samlade expertis!

Roxen

Cartier
Bästa KS´are!

Mottog för några dagar sedan min "nya" Rolex GMT 16753 -79 från Silverminken som jag ropade hem här på forumet. Är i stort sett mycket nöjd med klockan, däremot, döm om min förvåning när jag tar upp den ur emballaget och skakar igång den när sekundvisaren för ett ögonblick går bakåt(!) varpå den strax därpå går framåt som vanligt.

Nu ber jag allra ödmjukast om er breda kunskap då detta gjorde mig smått fundersam. Är det något groteskt fel? I sammanhanget viktigt är att den åker på omedelbar service imorgon.

MVH, Benjamin.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Inget ovanligt på 15xx verk....om det nu sitter ett sådant i....men är du orolig....in på service....
 

plattfot

Rolex
Min amatöranalys:
Så länge drivfjädern inte är uppdragen och laddad och därmed inte belastar "the escape wheel (svenska?) och ankaret så är det inte så konstigt om sekundvisaren går baklänges några steg. Jag hade inte oroat mig.
 

Roxen

Cartier
Tack för snabba svar! Servicehistorik har jag ingen, plus att trycktesten igår visade på undermålig vattentäthet så imorrn åker den in hos Nymans för storservice! Dock håller den tiden väl, drar runt 10 sek/dygnet och datumet slår troget över vid 24.00 så det får väl anses OK för en klocka av denna ålder. Vet heller inte vilket verk som sitter i, men hoppas inte att det är några större problem vid service... :) Dock tacksam för desto mer input!
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Tack för snabba svar! Servicehistorik har jag ingen, plus att trycktesten igår visade på undermålig vattentäthet så imorrn åker den in hos Nymans för storservice! Dock håller den tiden väl, drar runt 10 sek/dygnet och datumet slår troget över vid 24.00 så det får väl anses OK för en klocka av denna ålder. Vet heller inte vilket verk som sitter i, men hoppas inte att det är några större problem vid service... :) Dock tacksam för desto mer input!

Ska man tro forumet och mina egna referenser så skulle jag föredra RobE
 

max

Dancing Queen
Ja för fanken, åk inte till nymans. De har inga urmakare i huset utan skickar iväg det, dessutom är både bemötande, service och pris bättre på rob!
Tror inte heller det är någon fara men om vattentätheten är undermålig och du inte vet någon historik så känns det ju som att det är dags, då slipper du ju oroa dig också vilket är värt mycket.
 
C

China

Guest
Tack för snabba svar! Servicehistorik har jag ingen, plus att trycktesten igår visade på undermålig vattentäthet så imorrn åker den in hos Nymans för storservice! Dock håller den tiden väl, drar runt 10 sek/dygnet och datumet slår troget över vid 24.00 så det får väl anses OK för en klocka av denna ålder. Vet heller inte vilket verk som sitter i, men hoppas inte att det är några större problem vid service... :) Dock tacksam för desto mer input!

Är verket i gott skick skall den hålla sig inom COSC, -10 sek/dygn är ingen bra tidshållning utan ett tecken på servicebehov. Är klockan dessutom otät så kan det finnas andra problem, du gör rätt i att få den servad.
 

Roxen

Cartier
Då blir det fasiken Rob Engström! Har enbart varit inne på Nymans en handfull gånger, men samtliga har de trott att man enbart är en drömmare med plagiat på armen. Har haft både en GMT och en SUB där för genomgång under förra året, men bemötandet är som sagt inte det allra ödmjukaste...
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Då blir det fasiken Rob Engström! Har enbart varit inne på Nymans en handfull gånger, men samtliga har de trott att man enbart är en drömmare med plagiat på armen. Har haft både en GMT och en SUB där för genomgång under förra året, men bemötandet är som sagt inte det allra ödmjukaste...

Då kommer du definitivt bli positivt överraskad!
 
Topp