Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

I behov av KS samlade expertis!

Diskussion i 'Diskussion' startad av Roxen, 21 april 2013.

1. Roxen
    Trådstartare

Roxen Stadsbo

Från:
    Danderyd
    Bästa KS´are!

Mottog för några dagar sedan min "nya" Rolex GMT 16753 -79 från Silverminken som jag ropade hem här på forumet. Är i stort sett mycket nöjd med klockan, däremot, döm om min förvåning när jag tar upp den ur emballaget och skakar igång den när sekundvisaren för ett ögonblick går bakåt(!) varpå den strax därpå går framåt som vanligt.

Nu ber jag allra ödmjukast om er breda kunskap då detta gjorde mig smått fundersam. Är det något groteskt fel? I sammanhanget viktigt är att den åker på omedelbar service imorgon.

MVH, Benjamin.

2. ZQT

ZQT The Banker

Har du någon servicehistorik?

3. Davvan

Davvan My Kung Fu is stronger than yours!

Från:
    Fettefleur......
    Inget ovanligt på 15xx verk....om det nu sitter ett sådant i....men är du orolig....in på service....

4. plattfot

plattfot Friends of KS

Från:
    Norrort Sthlm
    Min amatöranalys:
    Så länge drivfjädern inte är uppdragen och laddad och därmed inte belastar "the escape wheel (svenska?) och ankaret så är det inte så konstigt om sekundvisaren går baklänges några steg. Jag hade inte oroat mig.

5. Roxen
    Trådstartare

Roxen Stadsbo

Från:
    Danderyd
    Tack för snabba svar! Servicehistorik har jag ingen, plus att trycktesten igår visade på undermålig vattentäthet så imorrn åker den in hos Nymans för storservice! Dock håller den tiden väl, drar runt 10 sek/dygnet och datumet slår troget över vid 24.00 så det får väl anses OK för en klocka av denna ålder. Vet heller inte vilket verk som sitter i, men hoppas inte att det är några större problem vid service... :) Dock tacksam för desto mer input!

daviden gillar detta.
  6. ZQT

ZQT The Banker

Ska man tro forumet och mina egna referenser så skulle jag föredra RobE

John R gillar detta.
  7. max

max Dancing Queen

Från:
    Kungsholmen
    Ja för fanken, åk inte till nymans. De har inga urmakare i huset utan skickar iväg det, dessutom är både bemötande, service och pris bättre på rob!
    Tror inte heller det är någon fara men om vattentätheten är undermålig och du inte vet någon historik så känns det ju som att det är dags, då slipper du ju oroa dig också vilket är värt mycket.

Aquaracer2 gillar detta.
  8. China

China Guest

Är verket i gott skick skall den hålla sig inom COSC, -10 sek/dygn är ingen bra tidshållning utan ett tecken på servicebehov. Är klockan dessutom otät så kan det finnas andra problem, du gör rätt i att få den servad.

9. Roxen
    Trådstartare

Roxen Stadsbo

Från:
    Danderyd
    Då blir det fasiken Rob Engström! Har enbart varit inne på Nymans en handfull gånger, men samtliga har de trott att man enbart är en drömmare med plagiat på armen. Har haft både en GMT och en SUB där för genomgång under förra året, men bemötandet är som sagt inte det allra ödmjukaste...

ZQT, yonsson, jabla och 3 andra gillar detta.
  10. ZQT

ZQT The Banker

Då kommer du definitivt bli positivt överraskad!

Mårtenssons ur Brookfield