Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Identifiera en Omega Seamaster från mitten på 80-talet

Diskussion i 'Vintage' startad av Tobias Svensk, 27 maj 2013.

1. Tobias Svensk
    Trådstartare

Tobias Svensk Bonde

Från:
    Bjuråker / Hudiksvall
    Hej! Min första post här.

Har börjat intressera mig lite smått för klockor och kom på att farsan fick en "guldklocka" av jobbet 1986 så jag ringde och bad om en bild på den.

Det påstods då (1986) att den var värd 4-6000:- tror jag han sa, och 2011 när han hade haft den till en urmakare så hade denna påstått att den var värd 15000:-

Låter ju som lite optimistiska priser det här på denna enkla modell men jag bifogar en bild för att se om någon kan identifiera exakt vilken modell det är, gärna årtal/verk osv om det går.

Länken är nått billigt skräp då orginalet i läder var för kort för han.

Med vänlig hälsning
    Tobbe

2. Ruskprick

Ruskprick Friends of KS

3. Tobias Svensk
    Trådstartare

Tobias Svensk Bonde

Från:
    Bjuråker / Hudiksvall
    Tjena och tack för svar.
    Jag frågade farsan nu och han säger att den går på batteri så jag antar quartz då? :)

4. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    välkommen! Är armbandet 18k guld kanske den kan vara värd 15000:-.

5. Tobias Svensk
    Trådstartare

Tobias Svensk Bonde

Från:
    Bjuråker / Hudiksvall
    Hej och tack LongCon!

Nej den chansen är nog obefintlig men jag ska inte svära. Det som irriterar mig är att han tror att original läderbandet slängdes.

Men googlar jag på Omega klockor i samma storlek och stil och om det är solitt guld så verkar väl snarare priset ligga omkring 3-5000 kanske om man har tur. Det som gjorde mig intresserad var väl att en urmakare sa 15k.. som om det vore nån speciell modell, men den ser ju snarare ut att vara så basic det bara kan bli så att säga.

6. Ruskprick

Ruskprick Friends of KS

Trist med originalbandet, det satt antagligen ett omega-spänne (i guld) på det.

Åk förbi någon handlare/urmakare och be dom öppna upp så har du lite siffror att referera till, och då är det inga problem med att plocka fram rätt information om klockan.

7. Reize

Reize Bonde

Från:
    Göteborg, Växjö
    Låter högst osannolikt att en "vanlig" Seamaster skulle kunna gå för 15 000.Känner igen det där med att urmakare gärna värderar klockor lite i överkant. Kan det bero på att de vill att kunden skall tycka att det är värt att investera i en service av klockan?

Ariste gillar detta.
  8. Jokkmokkswe

Jokkmokkswe Lappskojsaren

Från:
    Sthlm
    Går du in till en AD kanske nyvärdet är 15 k på en guldklocka liknande den du visar bild på men en quartz från mitten av 80 talet är nog värd 2 k och om den är i bra skick kanske nån stolle betalar 3 k för den på tratten. Men det är ingen efterfråga modell direkt, och eventuell gravering gör den dock iskall.
    Urverket, en 0 jewels 1342 tippar jag på.

Ariste gillar detta.
  9. Jakob B

Jakob B Bonde

Från:
    Kalmar
  10. Tobias Svensk
    Trådstartare

Tobias Svensk Bonde

Från:
    Bjuråker / Hudiksvall
    ! Nämen titta, det är ju den utan tvekan :) F*n vad bra grävt Jakob, tack!
    /Tobbe

11. Jakob B

Jakob B Bonde

Från:
    Kalmar
    Glad att jag kan hjälpa till! Tycker de är roligt att leta runt bland Omegas vintage sektion :)

Väldigt klocka f.ö toppskick!