• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Identifieringstråden

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Någon som vet vad det är för Fortis modell på bilden?
Skärmavbild 2023-10-24 kl. 08.34.42.png



Hittade den, Stratoliner S-41 heter modellen

Edit: Fel avdelning ser jag nu.
 
Senast ändrad:

Vostok1

Cartier
Tjena.
Plockade upp en Certina quartz på loppis och back är den märkt/tryckt GSP 1982.
Innanför bakstycket står CH 2540 Grenchen.
Har någon info ang. vad Grenchen menas med? Eller något ang. dessa märkningar.
Tyvärr finns ingen bild då jag har knapptelefon. Jag har sökt på detta men får mest upp generel info ang Certina.
Eller så kan det vara att så fort jag sätter mig och googlar så slutar det med liveklipp på Sepultura från -89.....

Tacksam för svar// Johannes
 
Halloj gruppen. Behöver lite klokskap. Plockade upp denna på loppis igår. Ser att den försöker sig på nån sorts Reverso funktion, men blir inte klok på hur. Nån som vet något om den?
IMG_2209.jpeg


Den har spår i bakboetten och fjädrade stålkulor som tyder på att de ska interagera. Men hur? Sitter med varsin skruv som ni ser på bilden ovan.

IMG_2204.jpeg

IMG_2205.jpeg

IMG_2210.jpeg

IMG_2206.jpeg
 

Bilagor

  • IMG_2207.jpeg
    IMG_2207.jpeg
    664.9 KB · Visningar: 6
  • IMG_2203.jpeg
    IMG_2203.jpeg
    716.3 KB · Visningar: 6

pemlock

Panerai
2-Faktor
Tjena.
Plockade upp en Certina quartz på loppis och back är den märkt/tryckt GSP 1982.
Innanför bakstycket står CH 2540 Grenchen.
Har någon info ang. vad Grenchen menas med? Eller något ang. dessa märkningar.
Tyvärr finns ingen bild då jag har knapptelefon. Jag har sökt på detta men får mest upp generel info ang Certina.
Eller så kan det vara att så fort jag sätter mig och googlar så slutar det med liveklipp på Sepultura från -89.....

Tacksam för svar// Johannes

CH 2540 Grenchen är postnummer och en ort i Schweiz där det ligger en del klockrelaterade företag.
Vad "GSP 1982" betyder vet jag inte, det kan vara någon personlig märkning, initialer och årtal t.ex.
 

acue

Cartier
Halloj gruppen. Behöver lite klokskap. Plockade upp denna på loppis igår. Ser att den försöker sig på nån sorts Reverso funktion, men blir inte klok på hur. Nån som vet något om den?
IMG_2209.jpeg


Den har spår i bakboetten och fjädrade stålkulor som tyder på att de ska interagera. Men hur? Sitter med varsin skruv som ni ser på bilden ovan.

IMG_2204.jpeg

IMG_2205.jpeg

IMG_2210.jpeg

IMG_2206.jpeg
29088 är åtminstone ett patentnummer -"Anordning för dämpning av kompression och drageffekter med hjälp av fjäderringar med friktionsytor"


Om man klickar sig vidare får man bild på någon slags anordning, men det ser inte ut som bilderna visar just den "reverso"-funktionen. Kanske går att forska vidare kring patentet..
 

Skuggan

Omega
Halloj gruppen. Behöver lite klokskap. Plockade upp denna på loppis igår. Ser att den försöker sig på nån sorts Reverso funktion, men blir inte klok på hur. Nån som vet något om den?
IMG_2209.jpeg


Den har spår i bakboetten och fjädrade stålkulor som tyder på att de ska interagera. Men hur? Sitter med varsin skruv som ni ser på bilden ovan.

IMG_2204.jpeg

IMG_2205.jpeg

IMG_2210.jpeg

IMG_2206.jpeg
Ralco är ett systermärke till Movado. Är inte helt säker på hur kopplingen var. Trevlig kväll!
 

Jonss0n

Breitling
Halloj! Hittade denna klocka hemma hos min mor. Undrar om det är någon som vet vad det är för modell och uppskattningsvis vad den kan vara värd? Tacksam för alla svar! 😊
 

Bilagor

  • FDC761D9-4B59-4B4F-BE67-0D41739467AB.jpeg
    FDC761D9-4B59-4B4F-BE67-0D41739467AB.jpeg
    324.8 KB · Visningar: 10
  • C30E630A-E626-4A49-BB88-628078F3ADBA.jpeg
    C30E630A-E626-4A49-BB88-628078F3ADBA.jpeg
    560.6 KB · Visningar: 9

PRJ

Breitling
Hej... det här är mitt första inlägg på detta fantastiska forum. Jag fick den här Tissot-klockan i en liten mängd klockor. Jag har inte sett den här typen av klockboett tidigare, troligen ett så kallat "steppet case". Jag vågar inte öppna klockboetten, då jag har svårt att se var den öppnas.

Har någon sett modellen tidigare? Troligen från 40-talet, mäter 32,5 mm utan krona.
20231128_155924.jpg

20231128_155901.jpg

Tack på förhand... /Peter
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Hej... det här är mitt första inlägg på detta fantastiska forum. Jag fick den här Tissot-klockan i en liten mängd klockor. Jag har inte sett den här typen av klockboett tidigare, troligen ett så kallat "steppet case". Jag vågar inte öppna klockboetten, då jag har svårt att se var den öppnas.

Har någon sett modellen tidigare? Troligen från 40-talet, mäter 32,5 mm utan krona.
20231128_155924.jpg

20231128_155901.jpg

Tack på förhand... /Peter
Trodde jag sett en likadan tills jag såg sidan på boetten. "Stepped case" brukar syfta på något annat än det där men den är ju inte mindre trevlig för det! Visst saknar den ursprungsmärkning på tavlan eller luras jag av bilderna?
 

PRJ

Breitling
Trodde jag sett en likadan tills jag såg sidan på boetten. "Stepped case" brukar syfta på något annat än det där men den är ju inte mindre trevlig för det! Visst saknar den ursprungsmärkning på tavlan eller luras jag av bilderna?

Ja, du har rätt, stepped case är nog inte den korrekta termen, men det som ligger närmast att beskriva klockboetten. Jag antar att skivan är original och orörd, men den är inte märkt swiss made. Kunne väre kul om jeg kunne komme til värket...
 
Topp