• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Import från USA

Paneraiman82

Cartier
2-Faktor
Tjena!
Jag har en fråga till er. Jag vill köpa en klocka i från Usa. Behöver man vara orolig för tillläggskostnader tull moms etc etc?
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
I de flesta fall så har det o göra med hur dem skickar det och hur varan deklareras. Deklareras det under 50usd så slipper du tull osv.. Deklareras det för över så blir det moms och tull och det är 32% totalt. I de flesta fall så brukar dem deklarera lägre, annars är det bara att du frågar.

Jag har handlat ett par hundra klockor de senaste åren från bland annat USA och jag har åkt på moms och tull vid ett tiotal tillfällen, men aldrig mer än en 500kr.

Lycka till :)
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Hur är det med försäkringen på försändelsen om de skriver 50 usd istället för det riktiga värdet på kanske 5000 usd?
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Hur är det med försäkringen på försändelsen om de skriver 50 usd istället för det riktiga värdet på kanske 5000 usd?
Helt och hållet upp till den som skickar paketet att avgöra om dem vill ta den risken. Kommer paketet inte fram så är det säljaren som ska bedriva skadestånd mot transportbolaget och inte du. Du har fortf. rätten på din sida.

Jag har som sagt köpt flera hundra klockor genom åren från bl.a. USA och just den punkten har aldrig varit ett problem.

Satsa istället på att välja ett fraksätt som är dyrare. Välj FedEx express för en 3-400kr istället. Har aldrig förlorat ett paket, men däremot har klockor varit trasiga vid leverans. Då har det ordnat sig med säljaren utan problem.

Edit: Vill poängtera att det inte varit fraktbolagets fel att klockan varit trasig utan snarare dålig paketering eller liknande :)
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
fortf mina pengar som flyter runt i cyberspace medan man sitter med en trasig klocka samtidigt som säljaren ska vara kompetent nog att kunna bedriva fallet mot transportbolaget på ett smidigt sätt
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
fortf mina pengar som flyter runt i cyberspace medan man sitter med en trasig klocka samtidigt som säljaren ska vara kompetent nog att kunna bedriva fallet mot transportbolaget på ett smidigt sätt

Generellt så tar säljaren det, återbetalar kunden och bedriver därefter det hela mot transportbolaget. Har som sagt aldrig varit ett problem för mig, men, det kan ju säkert hända någon annan :)
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
jag åkte på det på ett vintage urverk jag fick idag.
 
Topp