Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Instruktion: -Så gör du ett klockarmband

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av yonsson, 5 september 2012.

1. yonsson
    Trådstartare

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Det finns lite olika sätt och jag är ingen expert, men såhär gör jag:

Vanlig klockarmband i skinn/läder:
    1: Gör en skiss i hövvet eller i Photoshop

2: Limma ihop lädret enligt följande. Det är bra att ha tandpetare där band-pinnarna ska sitta, så inte lädret limmas ihop där. Jag brukar smeta in tandpetarna i tvål så inte limmet fastnar på tandpetarna. Limmet jag använder heter klöverix (?) och är utvecklat för läder/skinn. Tejpen är för att jag inte hittade något tungt nog att pressa med under limningen.

3: Skär lädret till rätt bredd. Detta gör jag efter limningen för att få en jämn kant som OFTAST inte behöver avslutas med färg.

4: Håla med hjälp av en sil, tunn spik eller dylikt rakt igenom.

5: Sy med valfri tråd, men gärna med björntråd eller vaxad tråd som tål vatten. Dessa är även mer stryktåliga. Använd gärna en eller två nålar som är trubbiga, så nålen inte skär av tråden när du syr. Avsluta genom att antingen sy dubbelt i slutet, eller genom att knyta tråden på undersidan.

6: Stämpla hål för spännet. Notera att dessa hål måste vara centrerade, annars blir det som på bilden under (spännet sitter snett i hålen).

7: Montera och njut.

Så gör du ett nato-band i läder/skinn
    Det absolut enklaste att göra är skinn-nato. Fattar inte att folk betalar multum för sådana, då det tar 20min att göra ett eget. Du strippar helt enkelt ett gammalt slitet tyg-nato och använder lagom tjockt läder/skinn som du skär, syr och hålar på samma ställe som originalet.

Bonus:
    Nyckelring:

Glöm inte att övning ger färdighet! Mitt första band såg ut så här:

Jaha, om jag vill börja då? -Var hittar jag alla grejer?
    Verktyg hittas enklast på ebay eller i skinnbutik. Nål, tråd och lim köps enklast i en tyg eller skinnbutik. Där går det även att köpa läder, men det är mycket billigare att köpa en "tjock" skinnjacka second hand och strippa den från skinn.

Kör på!

OnePhat, Olleepersson, Kalix och 7 andra gillar detta.
  2. daviden

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
    Grymma trådar, yonsson!
    Är verkligen imponerad ...och inspirerad. Ska ge mig på ett läderarmband till min Sub.

3. yonsson
    Trådstartare

Från:
    GBG
    Tackar! Har suttit och skrivit på en D-uppsats i eftermiddag och fick lust att skriva om lite roligare saker. :)

4. daviden

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
    Om man nu skulle misslyckas med sitt bandprojekt - tar du då beställningar? 20mm? ;)

5. yonsson
    Trådstartare

Från:
    GBG
    Hehe. Utgår ifrån att du skämtar, men ger ett seriöst svar ändå. -Inte direkt, då min så kallade fritid är något begränsad just nu. -Dessutom är jag inte så bra att jag kan stå för resultatet. Å andra sidan är ju allt till salu för rätt pris som farsgubben brukade säga. "Jürgenpris" (överpris) x 2 kanske vore något. :D

Lycka till med slöjdandet!

6. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Ursäkta kladdandet, men var får man tag i den coola vridringen du har på Seikon i bildserien?

Uppskattad tråd!

7. CharlieSocks

CharlieSocks Stadsbo

Tjusigt inlägg!

8. Maro

Maro Friends of KS

Från:
    Varberg
    Har nu efter läst detta inlägg stulit en handväska av sambon och börjat strippa ner i lagom bitar!! Här ska testas!

Härligt att du delar med dig av dessa pyssel! Tack!

9. Rossi

Rossi Präst

10. daviden

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
  11. easy rider

easy rider Dead Man Walking

Mina egna alster...

De var riktigt snygga! Det är kul när man får fnula och pula själv och det blir snyggare ju mer man håller på.

Jag har också sysslat med lite hemslöjd, här kommer några axplock:

12. yonsson
    Trådstartare

Från:
    GBG
    @easy rider
    Snygga! Gillar det lite mer slitna lädret/nubucken.

13. Krostiffer

Krostiffer Borgare

Jag var inte långt ifrån klar med mitt första strap när jag precis insåg att jag gjort hålet för spännet i fel ände :banghead::banghead: heeeeeeelvete.... image.jpeg

-JL-, Arsius11, klocknooben och 10 andra gillar detta.
  14. yonsson
    Trådstartare

Från:
    GBG
    Shit happens. :D

15. Krostiffer

Krostiffer Borgare

Ja :) jag märkte även att lädret blev för tjockt vid bandhornen så ska göra om och göra rätt. Nu vet jag lite vad det handlar om iaf ;)

16. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Kul när det dyker upp trådar som är så gamla att inte gilla fanns som option. :)

Andy McB, Camo00 och eriksson850 gillar detta.
  17. rharrysson

rharrysson Torpare

Nu blev man ju riktigt sugen att prova detta också. Riktigt snygg jobbat!

Hur ska man ha tid att prova på alla tusentals balla grejer man ser folk göra hela tiden?! :banghead:

Måste nog gå ner i tid på jobbet :D

KurtHell gillar detta.
  18. livhusaren

livhusaren Torpare

Blev riktigt sugen på att köra ett band till min speedmaster !

Riktigt kul och intressant ! :)

19. Krellh

Krellh Torpare

Läderpyssel är ju skoj, så det får nog bli nåt litet projekt snart.
    Men, är det någon som har koll på var jag kan få tag på spännen till armband?

20. livhusaren

livhusaren Torpare

Krellh gillar detta.
  21. nn75

nn75 Bonde

gillar verkligen nyckelringen

yonsson gillar detta.
  22. yonsson
    Trådstartare

Från:
    GBG
    Använder den fortfarande, rätt sjukt att den inte gått sönder efter så lång tid i fickan.

23. ross.zachary87

ross.zachary87 Torpare

Smart ide!

24. nicklas_718

nicklas_718 Bonde

Nu blev man rejält sugen på att försöka själv. Gäller bara att hitta en bra läderbutik :) Tack för inspirationen!

yonsson gillar detta.
  25. Krillan

Krillan Bonde

Blir en sväng inom kort (eller ja.. ett par veckor) för lite inköp av prylar och läder, något skall man väl ha att göra ute i solen i sommar? Gjort några fler sedan trådens start? :)

26. ivdal

ivdal Torpare

Kanonfint! Detta ska jag också prova mig på. Mågon som bor I Goteborg som kan rekommendera bra butik för läder, verktyg etc?

27. BoEtt

BoEtt Borgare

Från:
    Örebro
    För att hitta läder eller skinn, leta på second hand eller loppisar efter damväskor, skinnjackor osv. Bra pris för mkt material. Rätt manligt o stå vid kassan o betala för 3 damhandväskor! :cigar:
    Verktyg, knivar osv finns på Clas Ohlson eller nätet.