• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Instruktion: -Så gör du ett klockarmband

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det finns lite olika sätt och jag är ingen expert, men såhär gör jag:

Vanlig klockarmband i skinn/läder:
1: Gör en skiss i hövvet eller i Photoshop
strap1-1.jpg


2: Limma ihop lädret enligt följande. Det är bra att ha tandpetare där band-pinnarna ska sitta, så inte lädret limmas ihop där. Jag brukar smeta in tandpetarna i tvål så inte limmet fastnar på tandpetarna. Limmet jag använder heter klöverix (?) och är utvecklat för läder/skinn. Tejpen är för att jag inte hittade något tungt nog att pressa med under limningen.
bild1.jpg


3: Skär lädret till rätt bredd. Detta gör jag efter limningen för att få en jämn kant som OFTAST inte behöver avslutas med färg.

4: Håla med hjälp av en sil, tunn spik eller dylikt rakt igenom.

5: Sy med valfri tråd, men gärna med björntråd eller vaxad tråd som tål vatten. Dessa är även mer stryktåliga. Använd gärna en eller två nålar som är trubbiga, så nålen inte skär av tråden när du syr. Avsluta genom att antingen sy dubbelt i slutet, eller genom att knyta tråden på undersidan.
bild2.jpg


6: Stämpla hål för spännet. Notera att dessa hål måste vara centrerade, annars blir det som på bilden under (spännet sitter snett i hålen).
DSC_0046.jpg


7: Montera och njut.

DSC_0043.jpg


Så gör du ett nato-band i läder/skinn
Det absolut enklaste att göra är skinn-nato. Fattar inte att folk betalar multum för sådana, då det tar 20min att göra ett eget. Du strippar helt enkelt ett gammalt slitet tyg-nato och använder lagom tjockt läder/skinn som du skär, syr och hålar på samma ställe som originalet.

DSC_0045-2.jpg


Bonus:
Nyckelring:
Keyringstrap.jpg


Glöm inte att övning ger färdighet! Mitt första band såg ut så här:
strap2.jpg


Jaha, om jag vill börja då? -Var hittar jag alla grejer?
Verktyg hittas enklast på ebay eller i skinnbutik. Nål, tråd och lim köps enklast i en tyg eller skinnbutik. Där går det även att köpa läder, men det är mycket billigare att köpa en "tjock" skinnjacka second hand och strippa den från skinn.

Kör på!
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Grymma trådar, yonsson!
Är verkligen imponerad ...och inspirerad. Ska ge mig på ett läderarmband till min Sub.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tackar! Har suttit och skrivit på en D-uppsats i eftermiddag och fick lust att skriva om lite roligare saker. :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hehe. Utgår ifrån att du skämtar, men ger ett seriöst svar ändå. -Inte direkt, då min så kallade fritid är något begränsad just nu. -Dessutom är jag inte så bra att jag kan stå för resultatet. Å andra sidan är ju allt till salu för rätt pris som farsgubben brukade säga. "Jürgenpris" (överpris) x 2 kanske vore något. :D

Lycka till med slöjdandet!
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Ursäkta kladdandet, men var får man tag i den coola vridringen du har på Seikon i bildserien?

Uppskattad tråd!
 

Maro

Audemars
Har nu efter läst detta inlägg stulit en handväska av sambon och börjat strippa ner i lagom bitar!! Här ska testas!

Härligt att du delar med dig av dessa pyssel! Tack!
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Mina egna alster...

De var riktigt snygga! Det är kul när man får fnula och pula själv och det blir snyggare ju mer man håller på.

Jag har också sysslat med lite hemslöjd, här kommer några axplock:


IMG_2296.jpg


IMG_2287.jpg


023de6bd.jpg


ae50772c.jpg


229e97b4.jpg
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Ja :) jag märkte även att lädret blev för tjockt vid bandhornen så ska göra om och göra rätt. Nu vet jag lite vad det handlar om iaf ;)
 

rharrysson

Breitling
Nu blev man ju riktigt sugen att prova detta också. Riktigt snygg jobbat!

Hur ska man ha tid att prova på alla tusentals balla grejer man ser folk göra hela tiden?! :banghead:

Måste nog gå ner i tid på jobbet :D
 

Krellh

Breitling
Läderpyssel är ju skoj, så det får nog bli nåt litet projekt snart.
Men, är det någon som har koll på var jag kan få tag på spännen till armband?
 
N

nn75

Guest
Det finns lite olika sätt och jag är ingen expert, men såhär gör jag:

Vanlig klockarmband i skinn/läder:
1: Gör en skiss i hövvet eller i Photoshop
strap1-1.jpg


2: Limma ihop lädret enligt följande. Det är bra att ha tandpetare där band-pinnarna ska sitta, så inte lädret limmas ihop där. Jag brukar smeta in tandpetarna i tvål så inte limmet fastnar på tandpetarna. Limmet jag använder heter klöverix (?) och är utvecklat för läder/skinn. Tejpen är för att jag inte hittade något tungt nog att pressa med under limningen.
bild1.jpg


3: Skär lädret till rätt bredd. Detta gör jag efter limningen för att få en jämn kant som OFTAST inte behöver avslutas med färg.

4: Håla med hjälp av en sil, tunn spik eller dylikt rakt igenom.

5: Sy med valfri tråd, men gärna med björntråd eller vaxad tråd som tål vatten. Dessa är även mer stryktåliga. Använd gärna en eller två nålar som är trubbiga, så nålen inte skär av tråden när du syr. Avsluta genom att antingen sy dubbelt i slutet, eller genom att knyta tråden på undersidan.
bild2.jpg


6: Stämpla hål för spännet. Notera att dessa hål måste vara centrerade, annars blir det som på bilden under (spännet sitter snett i hålen).
DSC_0046.jpg


7: Montera och njut.

DSC_0043.jpg


Så gör du ett nato-band i läder/skinn
Det absolut enklaste att göra är skinn-nato. Fattar inte att folk betalar multum för sådana, då det tar 20min att göra ett eget. Du strippar helt enkelt ett gammalt slitet tyg-nato och använder lagom tjockt läder/skinn som du skär, syr och hålar på samma ställe som originalet.

DSC_0045-2.jpg


Bonus:
Nyckelring:
Keyringstrap.jpg


Glöm inte att övning ger färdighet! Mitt första band såg ut så här:
strap2.jpg


Jaha, om jag vill börja då? -Var hittar jag alla grejer?
Verktyg hittas enklast på ebay eller i skinnbutik. Nål, tråd och lim köps enklast i en tyg eller skinnbutik. Där går det även att köpa läder, men det är mycket billigare att köpa en "tjock" skinnjacka second hand och strippa den från skinn.

Kör på!
gillar verkligen nyckelringen
 

Subsec

Rolex
2-Faktor
Nu blev man rejält sugen på att försöka själv. Gäller bara att hitta en bra läderbutik :) Tack för inspirationen!
 

Krillan

Omega
Blir en sväng inom kort (eller ja.. ett par veckor) för lite inköp av prylar och läder, något skall man väl ha att göra ute i solen i sommar? Gjort några fler sedan trådens start? :)
 

ivdal

Breitling
Kanonfint! Detta ska jag också prova mig på. Mågon som bor I Goteborg som kan rekommendera bra butik för läder, verktyg etc?
 

BoEtt

Rolex
Kanonfint! Detta ska jag också prova mig på. Mågon som bor I Goteborg som kan rekommendera bra butik för läder, verktyg etc?
För att hitta läder eller skinn, leta på second hand eller loppisar efter damväskor, skinnjackor osv. Bra pris för mkt material. Rätt manligt o stå vid kassan o betala för 3 damhandväskor! :cigar:
Verktyg, knivar osv finns på Clas Ohlson eller nätet.
 
Topp