• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Intressant komplikation ifrån Richard Mille

JiiWe

Cartier
Poängen är att den inte visar tiden överhuvudtaget.

Haha, där ser man! Det var något uppenbart jag inte förstått. Märkte nu att jag inte läste ditt förra inlägg så noga. Du skrev att "... förutom att den inte är kopplad till något som faktiskt visar tiden". Hänger med bättre nu,

Den fungerar väl som alla andra tourbilloner, förutom att den inte är kopplad till något som faktiskt visar tiden.
 

Charles_

Rolex
Jag läste på lite grann om Richard Mille RM 63-01 Dizzy Hands och i http://www.watchtime.com/blog/sihh/sihh-2014-richard-mille-rm-63-01-dizzy-hands/ så skrev artikelförfattaren om andra klockor som inte visar tiden på traditionellt vis.

"In years gone by, independent watchmakers Andreas Strehler and Thomas Prescher created wristwatches that told time only on demand – to learn the current time, you had to press a button."​
Är det någon som vet vilka klockor hen pratar om?

Vet inte vilka klockor han syftar på men jag vet att Greubel Forsey har ett liknande koncept i deras Art Piece 1:

Greubel-Forsey-Art-Piece-One-Willard-Wigan-dial-closeup.jpg


När du vill veta vad klockan är öppnas en lucka vid den röda pilen.
 

F-L-P

Panerai
Klockan som du pratade om ikväll och bara visade om det var dag eller natt. Vad hette den?

Hermes gjore en där visarna rörde sig olika fort över varvet. hittar tyvärr inte vad den heter. gick fortare kring 3 och 9 tror jag...
Gillar dock konceptet, skulle vilja ha en sån med enpetare i 24h där 08- till 17 gick med 50% högre hastighet..

/F-L-P
 

JiiWe

Cartier
Vet inte vilka klockor han syftar på men jag vet att Greubel Forsey har ett liknande koncept i deras Art Piece 1:

När du vill veta vad klockan är öppnas en lucka vid den röda pilen.


Läckert! Jag tycker att det är coolt med klockor som är lite speciella. Den där blåa klockan var väl lite för överdesignad kanske, men roligt att se den. Men finns det någon klocka som i princip ser normal ut bara att den har någon särskilt anmärkningsvärd funktion? Som att man behöver trycka på en knapp för att se tiden medan visarna annars snurrar fritt?
 

Charles_

Rolex
Läckert! Jag tycker att det är coolt med klockor som är lite speciella. Den där blåa klockan var väl lite för överdesignad kanske, men roligt att se den. Men finns det någon klocka som i princip ser normal ut bara att den har någon särskilt anmärkningsvärd funktion? Som att man behöver trycka på en knapp för att se tiden medan visarna annars snurrar fritt?

Inget jag kan komma på på rak arm.

Art Piece 1 är extremt cool men kanske mer konstverk än armbandsur. Prislappen på $5,400,000 är lite i högsta laget kanske ;)

Det du ser nedan är en microskulptur och vid kronan sitter ett förstoringsglas som gör att du kan se denna.

Art-Piece-1-Highlight.jpg


The-Greubel-Forsey-Art-Piece-1-Watch-2.jpg



För att få ett hum om hur liten den är; här är en familj i ett nålhuvud gjort av samma person:

Obama_1421905i.jpg
 

JiiWe

Cartier
Inget jag kan komma på på rak arm.

Art Piece 1 är extremt cool men kanske mer konstverk än armbandsur. Prislappen på $5,400,000 är lite i högsta laget kanske ;)

Det du ser nedan är en microskulptur och vid kronan sitter ett förstoringsglas som gör att du kan se denna.

För att få ett hum om hur liten den är; här är en familj i ett nålhuvud gjort av samma person:

Obama_1421905i.jpg


HAHA! Helt otroligt!! Vilket hantverk!

Och ja.... Prislappen var kanske i högsta laget... Tror inte att jag nånsin kommer att ha råd med något av de här speciella uren men det är verkligen roligt att titta på bilder och förundras över funktionerna
 
Topp