Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

IWC Big Ingenieur

Diskussion i 'Recensioner & Köpguider' startad av Gibson, 4 oktober 2012.

1. Gibson
    Trådstartare

Gibson Torpare

Modellnamn: IWC Big Ingenieur
    Tillverkare: IWC
    Referens: IW500501
    Årsmodell: 2010
    Urverk: 51113
    Allmän beskrivning:
    En klocka som klart "sticker ut" inte bara genom sina dimensioner utan även då den är ganska ovanlig. Mycket gedigen, välbyggd och med hög kvalitetskänsla samt med ett fantastiskt glas vars antireflex behandling nästan tvingar en att känna efter om glaset verkligen sitter kvar!

Vänder man på den väntar ett underbart urverk som man inte kan undgå att beundra oavsett man är klock nörd eller ej.

Läder remmen är relativt styv och gör inte klockan till den bekvämaste i klassen vilket jag dock lätt står ut med.En klar fördel då man har flera klockor att skifta med är 7 dagars energi reserven vilket gör att den kan ligga stilla i lådan en hel arbetsvecka och därefter användas på helgerna utan att man behöver ställa om den.

Nackdelen dock nogrannheten , min går plus 5-10s/dygn , dock aldrig minus ( = IWC ).

Mitt val:
    Jag hade sedan tidigare som första "riktiga klocka" en Omega PO XL. Säkert känner ni igen er i att det snart lockade med fler och tankarna gick bl.a till Rolex. Dock kändes de lite för vanliga ( förlåt om jag svär i kyrkan) och lyckades inte riktigt tilltala mig. Nästa fokus blev så IWC där jag först var inne på en Portugese men efter POn så kändes den allt för "klen" även om den är fantastiskt snygg. Så dök då Ingenieuren upp och efter att ha provat den var jag helsåld (nu kändes för övrigt POn klen..)

Mina intryck:
    "Engineered for men" När det gäller den här klockan så är det nog bara att hålla med . Med sina 45,5 x 15 mm fyller den ut de flesta handleder. Dock är det ganska svårt att dölja/skydda den under skjortmanchetten då den helt enkelt inte får plats (kanske för små skjortor) Dimensionerna gör även att det är ganska lätt att stöta i något med den och därmed har mitt ex efter c.a ett år redan en del små repor mm, men klockor skall enligt min uppfattning användas.

Som summering en underbar klocka trots sin storlek, dock lockar såväl Rolex som Portugese fortfarande... eller kanske en Panerai eller en ..... ja ni vet.

Gibson

Maverick, 903lew, The lord och 19 andra gillar detta.
  2. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Tung öppningspost Gibson! :)

Välkommen till Klocksnack och tack för en grym recension! :)

3. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Bra recension och fina bilder! Lite förstor för min smak dock.. Vad sitter för verk i? Imponerande första post må jag säga, keep em coming!

4. vekktah

vekktah Borgare

Nice !!! En Inge vill jag ha nån gång.

5. Undersköterskan

Undersköterskan Präst

Från:
    Växjö
    Grattis till en sagolik klocka och välkommen till Klocksnack ! Måste vara bekvämt med sju dagars kraftreserv, man behöver ingen winder i första taget. :)

6. Gibson
    Trådstartare

Gibson Torpare

Tack undersköterskan

Har läst dina poster och recensioner sedan flera år när jag hamnade på TTT för första gången (troligen 2007 då POn inhandlades). Vill passa på att uttrycka min beundran för din skrivkonst,kunskap och generositet !

Mvh
    Gibson

Shadyboy gillar detta.
  7. daviden

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
    En av de där klockorna som "got away".

Grym förstapost. Tack för att du bidrar. :)

Välkommen!

8. Ricrob

Ricrob Friherre

Underbar klocka som lämnade ett gigantiskt habegär hos mig sedan jag testade den på Nymans för några månader sedan! Stor, fet och "manlig" men ändå så sofistikerad och som du skrev, vänder man på den och beskådar verket så kan man nästan falla i trans!

Tack för fin rec. och grattis till en tiopoängare!

9. _jonte

_jonte Friends of KS

Grym klocka, stort grattis och tack för att du visar den!

10. Wollen

Wollen Barfly

Grym klocka, "Must have" känslan har väckts inom mig!

11. Fred72

Fred72 Friends of KS

Ser väldigt trevlig ut, vet dock inte om jag gillar hålen i bezeln?
    //Freddan

12. Ryttaren

Ryttaren Friends of KS

Från:
    Västerås
    En grym klocka som är värd att bumpas så fler får upp ögonen för den ;)

13. tim ur länk

tim ur länk Friends of KS

Nice! Ser fram emot att bära en så småningom. Hur ser det ut med service och kostnader?

14. DrDre

DrDre Friends of KS

Trevlig review av en lite ovanlig klocka. Tack

15. DrDre

DrDre Friends of KS

Urverket är lite speciellt i många avseenden. Det kommer från IWC's 5000 familj som släptes för ca 10 år sedan och som sedan uppdaterades till 5100. Det är fickursstorlek och är långsamt (frekvens 18 000, vet inte om man speedat upp den i 5100 varianten). Det har Pelaton mekanism och väldigt lång power reserve (ca 7 dagar). Tror också att jag läst att det har haft lite problem med gångavvikelse, om man nu tycker att det är ngt problem. Man hittar samma grundvariant i Big Pilot och den stora Portugisen.

tim ur länk och Spencer gillar detta.
  16. Ryttaren

Ryttaren Friends of KS

Från:
    Västerås
    Observera att det är en gammal review, tyckte bara att den var för fin för att ligga längst bak bland recensionerna! :D

Bara så ni vet...

17. DrDre

DrDre Friends of KS

Jag har haft lite funderingar på en 7 dagars Portuguese, och när jag kollade servicepriset för ett tag sedan så var det inte helt vansinnigt i alla fall. Kommer inte ihåg exakt men vill minnas runt 6-7000 kr utan polering.

18. Chrisse

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    Kul läsningen, gillat Big Ingy länge.

Hoppas det fler bilder framöver

19. Riktigt fin dinka, men som sagt en stor rackare!

20. Mangbang

Mangbang Bonde

Riktigt fina! Inte min favorit-IWC men helt klart maffig

21. Chuck

Chuck Friends of KS

Riktigt fin klocka!

Vet du om man fortfarande kan köpa IWC Ingenieur ny med helt "räfflad" tavla med inhouse verk? Jag har tittat på den ett tag men blir inte klok på vilka modeller som är aktuella.

Tack på förhand

22. farlig

farlig Torpare

Otroligt fin, detta kan nog bli min nya graal. Tack för recensionen!

23. Medstil

Medstil Bonde

Galet snygg !! Missat den måste kolla upp genast.

24. Ohlleeson

Ohlleeson Bonde

Ruskigt fet!

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

25. mr ekblom

mr ekblom Torpare

Från:
    Umeå
    kung! grymma bilder

26. Stomatologen

Stomatologen Friends of KS

Intressant och givande. Inte förtjust i IWC men denna var fin :)

27. Petta

Petta Bonde

Här snackar vi en riktig tungviktare:)

Tuff är den i alla fall:)

28. Bergarn

Bergarn Torpare

Riktigt snygg klocka. Bra recension!

29. Steffe79

Steffe79 Torpare

Riktigt fin!

30. David Eriksson

David Eriksson Biskop

Från:
    Stockholm
    Sjudagarsreserv är inte att leka med, Big up!