• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC Big Ingenieur

Gibson

Breitling
Modellnamn: IWC Big Ingenieur
Tillverkare: IWC
Referens: IW500501
Årsmodell: 2010
Urverk: 51113
Allmän beskrivning:
En klocka som klart "sticker ut" inte bara genom sina dimensioner utan även då den är ganska ovanlig. Mycket gedigen, välbyggd och med hög kvalitetskänsla samt med ett fantastiskt glas vars antireflex behandling nästan tvingar en att känna efter om glaset verkligen sitter kvar!

222744f8.jpg


Vänder man på den väntar ett underbart urverk som man inte kan undgå att beundra oavsett man är klock nörd eller ej.

821ae130.jpg


Läder remmen är relativt styv och gör inte klockan till den bekvämaste i klassen vilket jag dock lätt står ut med.En klar fördel då man har flera klockor att skifta med är 7 dagars energi reserven vilket gör att den kan ligga stilla i lådan en hel arbetsvecka och därefter användas på helgerna utan att man behöver ställa om den.

7b9596f5.jpg


Nackdelen dock nogrannheten , min går plus 5-10s/dygn , dock aldrig minus ( = IWC ).

Mitt val:
Jag hade sedan tidigare som första "riktiga klocka" en Omega PO XL. Säkert känner ni igen er i att det snart lockade med fler och tankarna gick bl.a till Rolex. Dock kändes de lite för vanliga ( förlåt om jag svär i kyrkan) och lyckades inte riktigt tilltala mig. Nästa fokus blev så IWC där jag först var inne på en Portugese men efter POn så kändes den allt för "klen" även om den är fantastiskt snygg. Så dök då Ingenieuren upp och efter att ha provat den var jag helsåld (nu kändes för övrigt POn klen..)

a34fcf8d1a514edafb94925da532d6ca.jpg

9e1131e4f71092160458f33f949df62d.jpg


Mina intryck:
"Engineered for men" När det gäller den här klockan så är det nog bara att hålla med . Med sina 45,5 x 15 mm fyller den ut de flesta handleder. Dock är det ganska svårt att dölja/skydda den under skjortmanchetten då den helt enkelt inte får plats (kanske för små skjortor) Dimensionerna gör även att det är ganska lätt att stöta i något med den och därmed har mitt ex efter c.a ett år redan en del små repor mm, men klockor skall enligt min uppfattning användas.

aa0193b5.jpg


Som summering en underbar klocka trots sin storlek, dock lockar såväl Rolex som Portugese fortfarande... eller kanske en Panerai eller en ..... ja ni vet.

Gibson
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tung öppningspost Gibson! :)

Välkommen till Klocksnack och tack för en grym recension! :)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Bra recension och fina bilder! Lite förstor för min smak dock.. Vad sitter för verk i? Imponerande första post må jag säga, keep em coming!
 
Grattis till en sagolik klocka och välkommen till Klocksnack ! Måste vara bekvämt med sju dagars kraftreserv, man behöver ingen winder i första taget. :)
 

Gibson

Breitling
Tack undersköterskan

Har läst dina poster och recensioner sedan flera år när jag hamnade på TTT för första gången (troligen 2007 då POn inhandlades). Vill passa på att uttrycka min beundran för din skrivkonst,kunskap och generositet !

Mvh
Gibson
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
En av de där klockorna som "got away".

Grym förstapost. Tack för att du bidrar. :)

Välkommen!
 

Ricrob

Patek
Underbar klocka som lämnade ett gigantiskt habegär hos mig sedan jag testade den på Nymans för några månader sedan! Stor, fet och "manlig" men ändå så sofistikerad och som du skrev, vänder man på den och beskådar verket så kan man nästan falla i trans!

Tack för fin rec. och grattis till en tiopoängare!
 

DrDre

Patek
Bra recension och fina bilder! Lite förstor för min smak dock.. Vad sitter för verk i? Imponerande första post må jag säga, keep em coming!

Urverket är lite speciellt i många avseenden. Det kommer från IWC's 5000 familj som släptes för ca 10 år sedan och som sedan uppdaterades till 5100. Det är fickursstorlek och är långsamt (frekvens 18 000, vet inte om man speedat upp den i 5100 varianten). Det har Pelaton mekanism och väldigt lång power reserve (ca 7 dagar). Tror också att jag läst att det har haft lite problem med gångavvikelse, om man nu tycker att det är ngt problem. Man hittar samma grundvariant i Big Pilot och den stora Portugisen.
 

Ryttaren

Rolex
Observera att det är en gammal review, tyckte bara att den var för fin för att ligga längst bak bland recensionerna! :D

Bara så ni vet...
 

DrDre

Patek
Jag har haft lite funderingar på en 7 dagars Portuguese, och när jag kollade servicepriset för ett tag sedan så var det inte helt vansinnigt i alla fall. Kommer inte ihåg exakt men vill minnas runt 6-7000 kr utan polering.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Riktigt fin klocka!

Vet du om man fortfarande kan köpa IWC Ingenieur ny med helt "räfflad" tavla med inhouse verk? Jag har tittat på den ett tag men blir inte klok på vilka modeller som är aktuella.

Tack på förhand
 
Topp