• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC Ingenieur - åsikter och tankar, finns det något speciellt att tänka på?

pulpen

Cartier
2-Faktor
IWC brukar väl ha skapligt dyra kompletta länkar vad jag vill minnas, så risken är väl att även länkbitar kostar.

Stämmer att länkarna är dyra (men också av mycket hög kvalitet). Försök därför gärna hitta en med tillräckligt lång länk från början. Extra bitar löst hos AD är dyrt, har för mig ca 1200 kr/st när jag frågade för något år sedan.
 

berg35

Omega
De flesta skriver att den upplevs som tung eller topptung. Vad jämför ni med då? Rolex Sub, Rolex DJ, Panerai 112, Breitling Super Avenger? Jämfört med en plastswatch är ju det mesta topptungt. ;)
 

Ricrob

Patek
Jag har alltid gillat Inge och förutom min personliga favorit "Big" med 7-dagars verk (46mm) så är det 3227-01 som gäller! Prisvärd, klassisk, inhouse, 42 mm, stål på stål.. Ja, grym helt enkelt! Borde dock ha fått kronskydd men det går att leva med. Var nära att köpa en själv en gång men hoppade pga sönderpolerad glasring.

Enda råden är köp och skippa LE modeller som AMG och Zidane m.fl.!
 

pulpen

Cartier
2-Faktor
De flesta skriver att den upplevs som tung eller topptung. Vad jämför ni med då?

Ja, den är tung jämfört med det mesta. Den är i solit stål och ovanligt tjock/stor både länk och klocka. Osäker på exakt vikt men det går förståss att googla. Jag upplever tyngden som något positivt, men det är förståss personligt. Jag upplever den inte som topptung på länk, bara på läder/textil.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
De flesta skriver att den upplevs som tung eller topptung. Vad jämför ni med då? Rolex Sub, Rolex DJ, Panerai 112, Breitling Super Avenger? Jämfört med en plastswatch är ju det mesta topptungt. ;)
Om man jämför med en "vanlig" sportklocka i stål i spannet 40-42mm. Ingenieuren har ju dessutom en blyinslutning för att göra den säker för magnetisk strålning, så det bygger ju på vikten utöver den feta länken och boetten

Sen kanske jag är en klenis som fördrar klockor i spannet 36-40mm :angel:
 

cheepo63

Läderjesus
2-Faktor
Har för mig den vägde runt 215 g. Grym klocka om man kan bära den. Tavlan är grym, man kan sitta och stirra på den i timmar och fascineras av alla detaljer. Saknar dig Inge, kom tillbaka allt är förlåtet. :arghh:
 

Oddset

Cartier
Har haft en 3227 och framförallt tavlas utseende och länkens kvalité var världsklass. Tyvärr kom jag inte överens med länken då den hela tiden blev lite för stor eller lite för liten hur jag än flyttade runt länkbitar (som för övrigt är sjukt smidigt). Därför blev det att jag hade den på kevlarbandet, vilket I sig var bekvämt, men då blev klockan väldigt topptung då det är tjockis på höjden. Ska noteras att jag har tunna handleder.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Gillar Ingenieur skarpt. Big är nog drömmodellen.
Då pratar vi gris de luxe

Spider_PIG_by_Q_RANDOC.jpg
 

TomasBc

Dirty rotten scoundrel
2-Faktor
Tack igen för input och hjälp, allihopa! Vikten på klockan är ca 205 gram med full länk. Jag har tidigare sportat en PloProf 1200 (250gram) vilken jag fann vara väldigt bekväm trots sin tyngd och jag använde den som "varje-dag-klocka". Det jag är orolig för är det topptunga som många nämner.

Jag kommer få hjälp här i Stockholm med att prova modellen innan jag köper. Eftersom jag har tänkt att använda den varje dag så är komforten ganska viktig.

Tack igen alla och speciellt Pulpen som ställer upp och låter mig klämma!

Återkommer och uppdaterar tråden när allt är klart :)
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Snygg modell och lite ovanlig faktiskt. Andrahandsvärde något lägre än pilotmodellerna.
Har du kollat den med Big Ingenieur 7-dagarsverk?
Också riktigt fin.

Mvh
Michael
 

demondave

Rolex
Usch, nu blir jag sugen! :)

Gillar dykarna, ingenjörerna och piloterna från IWC skarpt. Ruskigt välgjorda, snygga klockor som är gjorda för att användas. Skön no-nonsens attityd, som i annonsen ovan.
 

Gulliver

Cartier
2-Faktor
Det är nästan så att jag vill släppa min 3717 för en sån här. Lite orolig för tjockleken dock!
 

TomasBc

Dirty rotten scoundrel
2-Faktor
TomasBc, nu när du har ute en 3227 på K&S så har du uppenbarligen ägt en, vad tycker du? Jämfört med Ploppen?


Den är grymt fin och otroligt detaljrik, den måste upplevas faktiskt. Tavlan, länkens följsamhet och boettens linjer är helt outstanding :)

Tyvärr så har jag annat på ingång så denna slussas tyvärr bara in och ut och klockan ägs av Magren som jag hjälper.

Det är svårt att jämföra med ploppen då de är två helt olika klockor, med liknande tyngd. Det är det enda som är likt tycker jag :)
Den sitter faktiskt mer välbalanserat än jag trodde tack vare länken som smiter runt fint.

Du sitter på en Headwind va? Kan tänka mig att du skulle gilla denna också :)
 

Ryttaren

Rolex
Jag har varit väldigt sugen på en 3227 men jag misstänker att den tyvärr lite stor för mina sugrörshandleder. Således har jag börjat snegla på nya 40mm 3239 men inte sett den live ännu. Finns det nån på KS som har lite mer synpunkter och kanske lite trevliga bilder också?

På den nya saknar jag dock den underbara tavlan. Den nya ser ialla fall lite tråkigare ut på bild.
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Jag har varit väldigt sugen på en 3227 men jag misstänker att den tyvärr lite stor för mina sugrörshandleder. Således har jag börjat snegla på nya 40mm 3239 men inte sett den live ännu. Finns det nån på KS som har lite mer synpunkter och kanske lite trevliga bilder också?

På den nya saknar jag dock den underbara tavlan. Den nya ser ialla fall lite tråkigare ut på bild.

Jag var inne på Nymans för några veckor sedan och provade 40mm'arn, den gör sig inte rättvis på bild! Du måste uppleva den live. Tavlan (speciellt den vita) är grymt snygg, och den sitter som en smäck med sina 40mm bredd och 10mm höjd.
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Den är grymt fin och otroligt detaljrik, den måste upplevas faktiskt. Tavlan, länkens följsamhet och boettens linjer är helt outstanding :)

Tyvärr så har jag annat på ingång så denna slussas tyvärr bara in och ut och klockan ägs av Magren som jag hjälper.

Det är svårt att jämföra med ploppen då de är två helt olika klockor, med liknande tyngd. Det är det enda som är likt tycker jag :)
Den sitter faktiskt mer välbalanserat än jag trodde tack vare länken som smiter runt fint.

Du sitter på en Headwind va? Kan tänka mig att du skulle gilla denna också :)
Jo jag gillar den som fan, farsan har haft en så jag har allt klämt ordentligt men något för klumpigt för mig sedan jag vant mig vid 40mm och nedåt. Headwinden fick lämna just för att jag tyckte den blev lite väl blaffig på armen.

Ska ta tag i mig själv och klämma på den nya i 40 mm!
 

TomasBc

Dirty rotten scoundrel
2-Faktor
Helt ärligt så tycker jag 40mm varianterna saknar alldeles för mycket av den ursprungliga känslan för att bli godkänd, tyvärr.

Trots att den ser och känns bra så är det för mycket som saknas helt enkelt.. Inte lika mycket "liv" i 40 mm modellerna tycker jag.

Men se till att prova både 3227-01 och 40mm i det verkliga livet om ni är nyfikna :)
 

Ryttaren

Rolex
Helt ärligt så tycker jag 40mm varianterna saknar alldeles för mycket av den ursprungliga känslan för att bli godkänd, tyvärr.

Trots att den ser och känns bra så är det för mycket som saknas helt enkelt.. Inte lika mycket "liv" i 40 mm modellerna tycker jag.

Men se till att prova både 3227-01 och 40mm i det verkliga livet om ni är nyfikna :)



Det ligger nåt i det. Jag kommer inte hugga till innan jag testat och eventuellt uteslutit 3227:an den är fortfarande läckrast!
 

Magren

Breitling
Som ägare av den Ingy som TomasBc har ute på K&S så kan jag säga att jag är har ganska smala handleder. 40mm brukar kännas ok för mig medans en 42mm känns lite för stor. Ingyn däremot upplever jag inte som för stor. Länken är makalöst stabil och trots att klockan är en riktig manchettätare så har jag inte något problem med storleken. La nyss ett snöre runt handleden och mätte upp det till föga imponerande 17,7cm. Skrämmande tunt med andra ord.
 

OBRKV

Cartier
Jag hittade en som är 34mm. Ref 3506. Den skulle jag kunna bära upp! Fått upp ögonen för IWC. Riktigt kul!

Tackar! Letade efter en minde Ingenieur och 3506 är nästan exakt det jag söker. Härligt avskalad.

Något som jag märkte dock är att glasringen sitter olika på de som finns på C24, skuvhålen alltså. Vad beror det på?
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Tackar! Letade efter en minde Ingenieur och 3506 är nästan exakt det jag söker. Härligt avskalad.

Något som jag märkte dock är att glasringen sitter olika på de som finns på C24, skuvhålen alltså. Vad beror det på?

Har sett samma sak, har dessvärre inte sökt på varför det är så. Mailade en AD och de visste inte ens vad det var för modell så jag skippade den klockan...
 
Topp