• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC, International Watch Company

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Hur har vi det med Portuguiser 40 i tråden? Funderar mycket över blåtavlad stiligare vardagsklocka och denna dyker upp gång på gång i mina sökningar..
Nån som har erfarnehet? Har testat i butik och gillar men tänker mer erfarnhet av att bära till vardags?

1642425513481.png

bildkälla https://cache.mrporter.com/variants/images/33599693056301184/fr/w2000_q80.jpg

1642425546076.png

bildkälla: https://1.bp.blogspot.com/-IFU3gj0x...HQ/s1600/IWC-Portugieser-Automatic-40-003.jpg
 

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Hur har vi det med Portuguiser 40 i tråden? Funderar mycket över blåtavlad stiligare vardagsklocka och denna dyker upp gång på gång i mina sökningar..
Nån som har erfarnehet? Har testat i butik och gillar men tänker mer erfarnhet av att bära till vardags?

1642425513481.png

bildkälla https://cache.mrporter.com/variants/images/33599693056301184/fr/w2000_q80.jpg

1642425546076.png

bildkälla: https://1.bp.blogspot.com/-IFU3gj0x...HQ/s1600/IWC-Portugieser-Automatic-40-003.jpg
Lite bilder på den, vet faktiskt inte om någon äger denna i tråden.
 

eigenvalue

Omega
2-Faktor
Tjena!
Det har blivit dags för service av min 3713. Sist servade jag den via Krons, men nu blir det på Jarl Sandin, eller skicka till IWC. Vad hade ni valt?
image.jpg
Jag har lämnat in klockor både till Jarl och skickat till IWC.
Nu ligger min 3536 i posten till IWC, kanske onödigt med en trehandare, men kändes ändå rätt smidigt. Dessutom håller de koll på servicehistorik så en eventuell nästa ägare kan kolla upp enkelt.
Klockor med mer avancerade komplikationer skickar jag alltid - känns säkrare på något sätt, även om jag har fullt förtroende för Jarl.

Processen med IWC är enkel, om du inte testat innan. Du beställer service på hemsidan, får dagen efter ett paket och förbetalt Porto. Du packar (och fotar) klockan i den lilla lådan och bokar upphämtning. Riktigt smidigt.

Det är för övrigt en grym klocka det där, en sån har jag spanat på ett tag :)
 

Tachymeter

Cartier
Skitsnygg klocka! Banden däremot är jag tveksam till 😎 Men det är alltid svårt med fasta brandstift - man blir nästan låst till Nato

Verkligen fin, jag hade testat ett mörkbrunt läder. Kolla min bronsklockan ovan som exempel om du vill ha flygarkänsla. Annars ett band från Erika?


Även om jag faktiskt gillar natoband tycker jag detta blev riktigt bra – schweiziskt ammoläder från @oddface som kom med posten idag :) .
Nu är det bara det nya spännet som skall börja få lite patina likt klockan.

Vad tycks?

IMG_6028.jpg
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Vad är ett normalt pris för en ~ år 2000 MK XV, Ref. IW325301 exkl. länk? Tittade på bl.a. Ch24 men där ser alla ut att vara med tritium och därför dyrare.
Går det att komplettera med orginallänk (5 links) eller säljs dessa inte längre? Om ja, vet någon vad en länk kostar?
iwc002_im.jpg
 
Senast ändrad:

sillolle

Breitling
Vad är ett normalt pris för en ~ år 2000 MK XV, Ref. IW325301 exkl. länk? Tittade på bl.a. Ch24 men där ser alla ut att vara med tritium och därför dyrare.
Går det att komplettera med orginallänk (5 links) eller säljs dessa inte längre? Om ja, vet någon vad en länk kostar?
iwc002_im.jpg
Runt 30.000:- är min gissning. Sedan beror det givetvis på om du har låda o papper och om/när service är gjord.

Orginallänkar brukar vara ruskigt dyra, typ 10.000 - 15.000:-
 

Tachymeter

Cartier
Vad är ett normalt pris för en ~ år 2000 MK XV, Ref. IW325301 exkl. länk? Tittade på bl.a. Ch24 men där ser alla ut att vara med tritium och därför dyrare.
Går det att komplettera med orginallänk (5 links) eller säljs dessa inte längre? Om ja, vet någon vad en länk kostar?
iwc002_im.jpg

Fin klocka, jag har kollat efter en IW325301 från och till och har en känsla av priserna för dem har stigit på senaste tiden, det är bara att försöka passa på när det dyker upp rätt exemplar till rätt pris :) .

Jag vet inte om länken går att köpa ny längre och vad den i så fall kostar, det kanske @Echo Delta kan svara på.
Länken finns att få tag på begagnad, även om det inte är så stort utbud (jag köpte en till min IW325313), räkna med 9000-10000:-
 

pnt

Rolex
2-Faktor
Är det inte dags för IWC att uppgradera Ingenieuren i år? Vill minnas att den nuvarande (rätt kassa) varianten kom 2017 och det är ju fem år sedan nu. Ta tillbaka estetiken från 3239-modellserien och kanske med inhouseverk.

Bild på min gamla 323904.

2022-01-20 10_19_59-@pntwatches • Instagram photos and videos.png
 

Jglgbg

Cartier
Är det inte dags för IWC att uppgradera Ingenieuren i år? Vill minnas att den nuvarande (rätt kassa) varianten kom 2017 och det är ju fem år sedan nu. Ta tillbaka estetiken från 3239-modellserien och kanske med inhouseverk.

Bild på min gamla 323904.

2022-01-20 10_19_59-@pntwatches • Instagram photos and videos.png
På deras Instagram hittade jag foton och inlägg med övriga modeller, men man får gå långt tillbaka för att hitta en Ingenieur (om jag inte missat någon). Hoppas det är ett tecken på utfasning av nuvarande och att en ny är på ingång! :D
 

pnt

Rolex
2-Faktor
På deras Instagram hittade jag foton och inlägg med övriga modeller, men man får gå långt tillbaka för att hitta en Ingenieur (om jag inte missat någon). Hoppas det är ett tecken på utfasning av nuvarande och att en ny är på ingång! :D

Bra spaning. Hur ofta brukar IWC facelifta sina modeller? Vill minnas vart femte år?
 

Trema

Omega
Jag slog till på Big Pilot 46 till slut!

Skrev en liten text till en mini-review som jag var osäker på skulle vara som en del av denna tråd eller egen tråd. Så jag lägger in en länk för er alla IWC-älskare!

 

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Jag slog till på Big Pilot 46 till slut!

Skrev en liten text till en mini-review som jag var osäker på skulle vara som en del av denna tråd eller egen tråd. Så jag lägger in en länk för er alla IWC-älskare!

Stort grattis till ditt köp, posta gärna fler bilder här framöver
 

PJZ

Cartier
Är det inte dags för IWC att uppgradera Ingenieuren i år? Vill minnas att den nuvarande (rätt kassa) varianten kom 2017 och det är ju fem år sedan nu. Ta tillbaka estetiken från 3239-modellserien och kanske med inhouseverk.

Bild på min gamla 323904.
Helt med dig på det spåret.

Har ett svagt minne av att nån tidigare nämnt att de snackas/ryktas om att de kommer uppgradera/göra nått med Ingenieuren i år... i denna tråd dvs.
 

MasterLink

Cartier
2-Faktor
Tackar, ja precis det är en iw358304. Kan behöva jobba på mina fotografikunskaper ser jag, upplevs inte riktigt så stor i verkligheten som på bilden :)

Har ganska smala armar så jag har tyckt att modellerna med inhouseverk har varit för tjocka och stora, har en Mark XVI Spitfire med ETA så den är väldigt tunn och skön.
Men denna ser ganska smidig ut och såg att den även finns på länk så jag får kanske smita in och prova den i butik någonstans :)
 
Topp