• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC, International Watch Company

FranzJaeger

Omega
Pledge Member
2-Faktor
Kommit över en prislista från september 1996 som kanske kan skänka tråden nöje - många gobitar’ under den epoken:

IMG_0414.jpeg

En 3705 för CHF 4,950 till exempel, annat än dagens prisbild:

IMG_0417.jpeg


 

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Hej,
Bekräftade nyheter som kommer i höst/vinter:

Pilot 41mm - full lume:

Pilot 41mm Chron ”Lake Tahoe” dvs en mindre storlek än 44,5 som är originalet.

Pilot 41mm Chron ”Mojave Desert” dvs har tidigare släppts i 43mm och var då limited till 500st.

Pilot 46mm Timezoner i keramik och woodland grön.

Ett antal AMG modeller, bla en limiterad G-klass klocka. Baserat på Big Pilot.
 
Senast ändrad:

DrDre

Patek
Hej,
Bekräftade nyheter som kommer i höst/vinter:

Pilot 41mm - full lume:

Pilot 41mm Chron ”Lake Tahoe” dvs en mindre storlek än 44,5 som är originalet.

Pilot 41mm Chron ”Mojave Desert” dvs har tidigare släppts i 43mm och var då limited till 500st.

Pilot 46mm Timezoner i keramik och woodland grön.

Ett antal AMG modeller, bla en limiterad G-klass klocka. Baserat på Big Pilot.

Vem vet, vissa av dem visas kanske redan nästa vecka?
B45A71EA-4F0D-4830-AFF8-88F8CAF16B28.jpeg
 

viggonon

Breitling
Kortade länken på min Aquatimer 3536 häromdagen. Märkte efter någon dag att ett stift var på väg ut, och upptäcker till min fasa att något hänt (se bild på näst översta länkbiten).

Vet någon vad som har hänt, och hur man fixar det?

340CBEB7-7D28-4201-B4CB-1CEC23AB7A55.jpeg
 

DrDre

Patek
Kortade länken på min Aquatimer 3536 häromdagen. Märkte efter någon dag att ett stift var på väg ut, och upptäcker till min fasa att något hänt (se bild på näst översta länkbiten).

Vet någon vad som har hänt, och hur man fixar det?

340CBEB7-7D28-4201-B4CB-1CEC23AB7A55.jpeg

Det är lite svårt att se på bilden, men den funkar så att man trycker ner delen i mitten med t.ex. en spetsig tandpetare, och sedan kan man trycka ut sprinten. (Jag har en 3536). Det som väl kan ha hänt (vilket är svårt att se) är att 1) pga smuts så har piggen fastnat i nedtryckt läge och då borde en enklare rengöring lösa det eller 2) så har piggen lossnat och fallit bort. Den lates sätt att lösa det är väl att byta ut den trasiga länken mot en extralänk om man inte använder alla som tillverkaren skickat med.
 

viggonon

Breitling
Det är lite svårt att se på bilden, men den funkar så att man trycker ner delen i mitten med t.ex. en spetsig tandpetare, och sedan kan man trycka ut sprinten. (Jag har en 3536). Det som väl kan ha hänt (vilket är svårt att se) är att 1) pga smuts så har piggen fastnat i nedtryckt läge och då borde en enklare rengöring lösa det eller 2) så har piggen lossnat och fallit bort. Den lates sätt att lösa det är väl att byta ut den trasiga länken mot en extralänk om man inte använder alla som tillverkaren skickat med.

Var helt säker på att det var nummer 2. Dock, efter att flera försök igår att få upp den, så släppte den på första försöket idag- tack!

Framför allt, bär inte länken sådär för då kan du tappa klockan.

Var påväg ut genom dörren när jag märkte det, så hann vända om. Måste dock ha varit såhär i flera dagar när jag använt den, då det var ett tag sedan jag fixade länken. Tur i oturen att den aldrig trillade av.
 

RobHK

Cartier
Kommit över en prislista från september 1996 som kanske kan skänka tråden nöje - många gobitar’ under den epoken:

IMG_0414.jpeg
Med tanke på att CHF gått ifrån 5 till 12 SEK under denna tidsperiod så blir ju inte priserna så uppseendeväckande låga till dagens kronkurs. Om man istället säger att den 3705 kosta 25 000 SEK blir det ju mer galet :)
 

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Inte så dum. Undrar varför man inte gjorde som Squale och körde med svarta visare. Det borde öka läsbarheten både i dagsljus och mörker.
AD02E78A-758A-43DA-AC5D-B4192B44E34C.jpeg

Bra poäng. Och den är väldigt mycket billigare. Tror dock att IWC visare är bra ändå. Formen och att de är svarta runt om gör mycket. Jmf med Mark18 tex där de syns bra.

Edit.1: Lyssnade på IWC sändning, visarna har ingen lume, enbart målade, så de kommer upplevas som svarta i mörker.

Edit 2: ingen av de andra presenterades. Antydan att fler skulle presenterad senare i Las Vegas. Där ligger Mojaveöknen…

Edit 3: och attans vad dyrt det blir 82 000 och mer där till för det som komma skall.
 
Senast ändrad:

Heinz

Cartier
Hejsan!

Kanske nybörjar fråga men får man fråga vad servicen kostade och hur ofta du servar den?

Är väldigt sugen på att köpa min första IWC (troligtvis begagnad) men är novis och vet inte riktigt vad saker kostar😔
Spännande! Vad gäller servicekostnader tror jag att det finns andra här på forumet som kan ge bättre svar än jag på den frågan. Jag gjorde det genom en handlare och inte från Sverige.
 

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Hejsan!

Kanske nybörjar fråga men får man fråga vad servicen kostade och hur ofta du servar den?

Är väldigt sugen på att köpa min första IWC (troligtvis begagnad) men är novis och vet inte riktigt vad saker kostar😔

Beror på modell och skick. Testa kalkylator ovan för en modell du fastnar för.

Pris 30 000 -40 000 är en rimlig nivå för många äldre IWC. Sök här på KS annonserna så får du en uppfattning. KS brukar ligga i underkant, om du jämför med handlare.

Nyare IWC tenderar att ligga på 40 000 - 65 000kr. Nypriset har stigit rejält senaste 2åren.

Är service genomförd få med pappret på det, annars är det inte verifierbart.

Klockor från 2018 bör ha 8års garanti, värt att dubbelkolla då garantin måste aktiveras under de första två åren.
 

Pinsam

Cartier
2-Faktor
Jag tycker mig se att Spitfire Chrono-modellerna tycks gå för mindre än motsvarande (läs: ordinarie) Chrono-modeller. Stämmer detta, eller har jag fått det hela om bakfoten? Visst, de har oftast inte glas på boettlocket och tycks finnas en viss skillnad på urverket, men är ju i övrigt väldigt same-same.
 

Leiflicious

Cartier
Jag tycker mig se att Spitfire Chrono-modellerna tycks gå för mindre än motsvarande (läs: ordinarie) Chrono-modeller. Stämmer detta, eller har jag fått det hela om bakfoten? Visst, de har oftast inte glas på boettlocket och tycks finnas en viss skillnad på urverket, men är ju i övrigt väldigt same-same.
Den har ju funnits några år nu, de andra är väldigt nya. Blå har väl funnits ett år och svart kom nu i år. Så fler och äldre objekt ute på marknaden. Spitfiren är f.ö. rätt trist på bild men fruktansvärt bra i verkligheten tycker jag. Föredrar icke-spitfire på bild alla dagar i veckan men när jag testade dem på armen insåg jag hur gruvligt bra spitfiren är.
 

bjorn.d

Breitling

Beror på modell och skick. Testa kalkylator ovan för en modell du fastnar för.

Pris 30 000 -40 000 är en rimlig nivå för många äldre IWC. Sök här på KS annonserna så får du en uppfattning. KS brukar ligga i underkant, om du jämför med handlare.

Nyare IWC tenderar att ligga på 40 000 - 65 000kr. Nypriset har stigit rejält senaste 2åren.

Är service genomförd få med pappret på det, annars är det inte verifierbart.

Klockor från 2018 bör ha 8års garanti, värt att dubbelkolla då garantin måste aktiveras under de första två åren.
Tack för bra svar och goda råd! Följer den här tråden och luskar lite på egen hand.

Är som sagt väldigt sugen på en klocka och det kommer att bli en begagnad. Som nybörjare är man dock alltid orolig för att bli lurad. Tur att klocksnack finns!
 

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Jag tycker mig se att Spitfire Chrono-modellerna tycks gå för mindre än motsvarande (läs: ordinarie) Chrono-modeller. Stämmer detta, eller har jag fått det hela om bakfoten? Visst, de har oftast inte glas på boettlocket och tycks finnas en viss skillnad på urverket, men är ju i övrigt väldigt same-same.
Skillnad på 60m vs 100m vattentryck. Nya modellerna har oftast men inte alltid 100m. Mycket förvirrande.
 

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Tack för bra svar och goda råd! Följer den här tråden och luskar lite på egen hand.

Är som sagt väldigt sugen på en klocka och det kommer att bli en begagnad. Som nybörjare är man dock alltid orolig för att bli lurad. Tur att klocksnack finns!
Köp en klocka med bra historik och en seriös och intresserad säljare. Då är chansen låg att bli lurad. Iwc är förskonade från det värsta. Men visst finns det ”Made in China” kopior även på detta märke.
 

KimmoA

Breitling

Beror på modell och skick. Testa kalkylator ovan för en modell du fastnar för.

Pris 30 000 -40 000 är en rimlig nivå för många äldre IWC. Sök här på KS annonserna så får du en uppfattning. KS brukar ligga i underkant, om du jämför med handlare.

Nyare IWC tenderar att ligga på 40 000 - 65 000kr. Nypriset har stigit rejält senaste 2åren.

Är service genomförd få med pappret på det, annars är det inte verifierbart.

Klockor från 2018 bör ha 8års garanti, värt att dubbelkolla då garantin måste aktiveras under de första två åren.

serv.JPG
 
Senast ändrad:
Topp