• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC, International Watch Company

Stefan S

Patek
2-Faktor
Hej!

Är ute efter en Portuguese!
Har försökt googla mig fram till skillnaderna, om det finns några mellan dom olika referensnumren.
Uppfattar det som att det blev ett inhouse verk 2020. Några fler olikheter mellan dom lite äldre och dom lite nyare?

Tacksam för svar.
Förutom förstås annat urverk så är det glasbaksida på dom nyare 3716. Dom äldre 3714 har täckt baksida. Du kan läsa om alla skillnader här
https://watchesbysjx.com/2020/07/iwc-portugieser-chronograph-3716-review.html

Egentligen lite för dressad för mig som helst har klockor på länk eller gummi och tycker att visare skall ha lume, men tycker att det är en av dom vackraste kronograferna som någonsin gjorts ! Har svårt att släppa att jag någon gång skulle vilja ha en.

1702294940468.jpeg
 

CeDDan

Omega
2-Faktor
Förutom förstås annat urverk så är det glasbaksida på dom nyare 3716. Dom äldre 3714 har täckt baksida. Du kan läsa om alla skillnader här
https://watchesbysjx.com/2020/07/iwc-portugieser-chronograph-3716-review.html

Egentligen lite för dressad för mig som helst har klockor på länk eller gummi och tycker att visare skall ha lume, men tycker att det är en av dom vackraste kronograferna som någonsin gjorts ! Har svårt att släppa att jag någon gång skulle vilja ha en.

1702294940468.jpeg

Stort tack för ditt svar!

Håller till fullo med dig, otroligt vacker dinka. Checkar många boxar hos mig!

Om det är någon som går i säljtankar får ni gärna dra ett PM 😍

Må väl
 
Senast ändrad:

Datapata

Omega
2-Faktor
Gummi på Portugieser känns ju egentligen fel men satan vad bra denna var

IMG_0928.jpeg
Kände spontant samma sak när jag såg det första gången men det såg så "cleant" ut på bilderna, så jag köpte ett off-brand för att testa och jag gillar det skarpt.
Kör det på sommaren för lite sportigare utseende och det är riktigt snyggt.

Fingrar på om jag skall köpa ett original.
Upplever du passform mot huset och bandhornen bra/tight?
 

pnt

Rolex
2-Faktor
Kände spontant samma sak när jag såg det första gången men det såg så "cleant" ut på bilderna, så jag köpte ett off-brand för att testa och jag gillar det skarpt.
Kör det på sommaren för lite sportigare utseende och det är riktigt snyggt.

Fingrar på om jag skall köpa ett original.
Upplever du passform mot huset och bandhornen bra/tight?

Släng gärna upp bilder! Jag provade vara klockan hos IWC i Amsterdam så hann inte göra någon rejäl recension men det kändes rejält och bra.
 

Datapata

Omega
2-Faktor
Vi pratade gummiarmband för ett tag sedan och jag har vart sugen på de "nya" till Portugieser men priset har gjort mig avvaktande att slå till trots rekommendationerna på att gå original härirån.
Men så släppte Wristbuddysett snyggt premium curved och slog till för att få in känslan....

...hittills så gillar jag det skarpt 👌 . Lite sportigare look för härliga semesterdagar.

IMG_0578.jpg

IMG_0579.jpg

IMG_0571.jpg
IMG_0573.jpg

Släng gärna upp bilder! Jag provade vara klockan hos IWC i Amsterdam så hann inte göra någon rejäl recension men det kändes rejält och bra.
Citerar oblygt mitt eget inlägg med bilderna
Detta sitter riktigt bra mot huset men om du kikar nära bandhornen så är det lite "off" men för en knapp 4:e del av priset så kan jag leva med det. Ffa för att testa hur det ser ut.
 
  • Like
Reactions: pnt

Psykel

Patek
Läderarmbandet på min IWC 3361 börjar bli dåligt. Är det någon som äger samma modell och har lyckats få tag på ett armband som passar med originalsspännet/låset. Det är ju en lite annorlunda konstruktion, dvs det behövs två likadana ändar som ska passar in i spännet.

0BEF3B75-E2C1-466F-B6B0-71838CE9CA87.png
FCE9EF39-4FAA-4AFB-9B2A-90A20AF29CFD.jpeg
Nån lädersmed här på forumet borde säkert kunna fixa ett customband åt dig.
 

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Hej!

Är ute efter en Portuguese!
Har försökt googla mig fram till skillnaderna, om det finns några mellan dom olika referensnumren.
Uppfattar det som att det blev ett inhouse verk 2020. Några fler olikheter mellan dom lite äldre och dom lite nyare?

Tacksam för svar.
Hej,

Det är fortfarande samma klocka men lätt uppdaterad.

- nytt urverk, inte så stor skillnad i prestanda.

- glasbaksida dvs det nya urverket är synligt.

- går att få med länk eller nya gummit som slutet om klockan.

- bättre garantier, alla borde ha 8år.

- oklart om vattentätheten är högre. Gamla har 30m.

Edit: nya viklåset är mindre och smidigare. Klar förbättring

 
Senast ändrad:

CeDDan

Omega
2-Faktor
Hej,

Det är fortfarande samma klocka men lätt uppdaterad.

- nytt urverk, inte så stor skillnad i prestanda.

- glasbaksida dvs det nya urverket är synligt.

- går att få med länk eller nya gummit som slutet om klockan.

- bättre garantier, alla borde ha 8år.

- oklart om vattentätheten är högre. Gamla har 30m.
Tack för all info!

Stor skillnad på det gamla ETA verket och det nya in-house verket?
Hur ligger prisskillnaden modellerna emellan på den beggade marknaden? KS exempelvis?

Är på jakt efter en Portugis men det verkar inte komma ut många på forumet.
Är redo att slå till när den dyker upp 😍

Mvh
 

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Tack för all info!

Stor skillnad på det gamla ETA verket och det nya in-house verket?
Hur ligger prisskillnaden modellerna emellan på den beggade marknaden? KS exempelvis?

Är på jakt efter en Portugis men det verkar inte komma ut många på forumet.
Är redo att slå till när den dyker upp 😍

Mvh
Hej,

Den här sidan går igenom skillnaden i detalj. I min lista glömde jag viklåset. Det är betydligt bättre i nya modellen. Mindre och smidigare.

 

Scipio

Patek
2-Faktor
Flera IWC-modeller har Le petit Prince graverat på bakboetten. Tavlorna är alltid blå. 1943 kom Lille prinsen ut och blev kanske litteraturhistoriens mest älskade barnbok, skriven av Antoine de Saint-Exupéry. Vuxna läser den också. Man behöver bara läsa den med barns ögon. Boken är översatt på många språk och bara Bibeln slår den.

Kanske någon vill veta mer om bakgrunden till Le Petit Prince?
 
Senast ändrad:

JohnHarrison

KS Explorers Club
Flera IWC-modeller har Le petit Prince graverat på bakoboetten. Tavlorna är alltid blå. 1943 kom Lille prinsen ut och blev kanske litteraturhistoriens mest älskade barnbok, skriven av Antoine de Saint-Exupéry. Vuxna läser den också. Man behöver bara läsa den med barns ögon. Boken är översatt på många språk och bara Bibeln slår den.

Kanske någon vill veta mer om bakgrunden till Le Petit Prince?
IMG_0128.jpeg
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Tack!
Och tack för bra länk till SVT-dokumentären.
IMG_2553.jpeg
Jag fick boken av en flickvän i födelsedagspresent för 15 år sedan, för den betydde mycket för henne. Det blev min första kontakt med författaren/tecknaren. Kul att du uppskattade filmen. Jag började men blev sen avbruten. Jag ser klart den senare ikväll. IWC har ofta haft andra flyg på sina klockor men Le petit Prince är något helt annat.
 
Senast ändrad:

CeDDan

Omega
2-Faktor
Citerar oblygt mitt eget inlägg med bilderna
Detta sitter riktigt bra mot huset men om du kikar nära bandhornen så är det lite "off" men för en knapp 4:e del av priset så kan jag leva med det. Ffa för att testa hur det ser ut.
Riktigt fint!

Vet du vilket band du köpte på Whristbuddys som passade till portugisern? Är det 3716 eller 3714 bandet sitter på?

Mvh
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Köpte ett clasp och band till min IWC, nu när jag fick hem det så väcks det misstanke om eventuellt fejk..

Jag köpte det via en utländsk handlade på Tradera.

Kan något hjälpa mig se om detta är fejk?
IMG_0786.jpeg
IMG_0784.jpeg
IMG_0785.jpeg
IMG_0787.jpeg
Jävligt sent svar, men ändå. Jag har ett likadant spänne som kom med min Big Pilot. Det ser inte likadant ut. Min logo fyller upp bättre på utsidan av spännet. Det behöver däremot inte betyda något, de kan ju ändå detaljer genom åren.
 
Topp