• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC, International Watch Company

The lord

Audemars
329003
IMG_20201109_073655.jpg
 

GusFri

Breitling
Någon som vet var man lättast får tag på ett viklås till IWC portugieser? Verkar inte finnas på IWCs hemsida :(. Eller är det någon som helt enkelt har drällandes i byrålådan till salu?
 

Ukjent

Rolex
2-Faktor
Har blitt lite sugen på en pilot og IWC känns jo som et klart val, men jo mer jeg kollar jo mer osäker blir jeg på hva som er skillnaden på de olika modellene. Vart ska man börja og hvilke modeller ska jag kolla på?
 
Har blitt lite sugen på en pilot og IWC känns jo som et klart val, men jo mer jeg kollar jo mer osäker blir jeg på hva som er skillnaden på de olika modellene. Vart ska man börja og hvilke modeller ska jag kolla på?

Ett väldigt förenklat sätt att se på det:

1. Bestäm hur komplex/stor/dyr modell du vill ha.
Mark-modellerna = enkel men robust och stilren instegsmodell, bäst om du gillar mindre diameter
Pilots chronograph = kronograf med day/date
Big pilot = Design-klassiker med mycket historia och 7 dagars power reserve, dock hela 46mm
Perpetual/Annual Calendar, tourbillon mm om det ska vara extravagant.

2. Bestäm vilket färgtema du gillar bäst.
Classic = Svart
Petit Prince = blå sunburst
Spitfire = militärtema
Antoine de Saint Exupery = brun
Top Gun = keramikboett, oftast helsvart men finns även andra, t ex Miramar


...och så tar du det därifrån.

Själv tycker jag Big Pilot Petit Prince är det ultimata (gammal bild) :
IMG_20190924_172333.jpg
 
Senast ändrad:

Ukjent

Rolex
2-Faktor
Ett väldigt förenklat sätt att se på det:

1. Bestäm hur komplex/stor/dyr modell du vill ha.
Mark-modellerna = enkel men robust och stilren instegsmodell, bäst om du gillar mindre diameter
Pilots chronograph = kronograf med day/date
Big pilot = Design-klassiker med mycket historia och 7 dagars power reserve, dock hela 46mm
Perpetual/Annual Calendar, tourbillon mm om det ska vara extravagant.

2. Bestäm vilket färgtema du gillar bäst.
Classic = Svart
Petit Prince = blå sunburst
Spitfire = militärtema
Antoine de Saint Exupery = brun
Top Gun = keramikboett, oftast helsvart men finns även andra, t ex Miramar


...och så tar du det därifrån.

Själv tycker jag Big Pilot Petit Prince är det ultimata (gammal bild) :
IMG_20190924_172333.jpg
Takk, exakt det svaret jeg behövde :)
 

Leiflicious

Cartier
@Schweizarn du som har bra koll. Hur tror du strategin ser ut med den klassiska serien svart tavla vita visare etc. Man har ju uppenbarligen velat differentiera modellutbudet en del nu genom att top gun får växa sig lite större och Spitfire får vara lite mindre jämfört med den vanliga (tänker då på Mark och Chrono, BP är väl alla samma?). Tror du klassikerna kommer ligga kvar med dagens storlekar när de till slut får in house verken eller är känslan att de kommer justeras åt något håll?
Är svårt sugen på en kronograf i något mindre size än 377709 men diggar inte spitfireserien.
 
@Schweizarn du som har bra koll. Hur tror du strategin ser ut med den klassiska serien svart tavla vita visare etc. Man har ju uppenbarligen velat differentiera modellutbudet en del nu genom att top gun får växa sig lite större och Spitfire får vara lite mindre jämfört med den vanliga (tänker då på Mark och Chrono, BP är väl alla samma?). Tror du klassikerna kommer ligga kvar med dagens storlekar när de till slut får in house verken eller är känslan att de kommer justeras åt något håll?
Är svårt sugen på en kronograf i något mindre size än 377709 men diggar inte spitfireserien.
Det där är svårt att sia om i dagsläget. Strategin är ju såklart redan bestämd, men det har kommunicerats väldigt lite om det.
Anledningen till att spitfire re-launchades först har sannolikt med samarbetet kring the longest flight att göra. Även utan insider info är det väl rimligt att anta att petit prince och classic kommer följa efter relativt snart. Och historiskt sett har ju alla tre oftast haft samma storlek, så... Å andra sidan behöver man inte gå många år tillbaka för att hitta kronografen i alla storlekar från 41 till 45. Allt detta med urverk på 30mm.
Anledningen till att top gun serien tenderar att ha större case är bl a pga keramik-boetterna, som är en sorts dubbelkonstruktion. Ytterboetten är i keramik, men innanför finns en kärna i metall. Har för mig att @Echo Delta postade bilder på det här i tråden för ett tag sedan.
 

Leiflicious

Cartier
Det där är svårt att sia om i dagsläget. Strategin är ju såklart redan bestämd, men det har kommunicerats väldigt lite om det.
Anledningen till att spitfire re-launchades först har sannolikt med samarbetet kring the longest flight att göra. Även utan insider info är det väl rimligt att anta att petit prince och classic kommer följa efter relativt snart. Och historiskt sett har ju alla tre oftast haft samma storlek, så... Å andra sidan behöver man inte gå många år tillbaka för att hitta kronografen i alla storlekar från 41 till 45. Allt detta med urverk på 30mm.
Anledningen till att top gun serien tenderar att ha större case är bl a pga keramik-boetterna, som är en sorts dubbelkonstruktion. Ytterboetten är i keramik, men innanför finns en kärna i metall. Har för mig att @Echo Delta postade bilder på det här i tråden för ett tag sedan.
Låter ju som ett fullt rimligt resonemang. Då är inte drömmen helt död om att en dag få se en lite nättare Pilot's Chrono :)
 
Dagens Spitfire Pilot med fantastiska in-house urverket klär sig i hemmakontoret. Redo för strider på teams
:cool::doctor:
image.jpg

Riktigt fin! Jag har under senaste månaderna fördjupat (eller nördat som de unga säger) in mig på IWC och pilotserien. Särskilt den här modellen är jag sugen på, dels för kornografen, dels dag/datum men kanske framförallt för att det är IWC-manufaktur. Verket är riktigt fint dekorerat tycker jag för att vara i denna prisklass.

Det jag undrar över är, och som jag inte trots mycket sökande kan få svar på, är om verket är C.O.S.C - certifierat och hur gångprecisionen är. Håller den sig inom -2/+6 sek/dygn?

Tacksam för input i denna spännande resa mot ett nytt tillskott i samlingen!

Simon
 

Back

Vacheron
2-Faktor

Tachymeter

Cartier
Jag behöver ett smakråd :nailbiting:.

Jag har skaffat en Mark XV Spitfire med original band och viklås ("single deployant").
Problemet är att bandet är lite långt till mig, vilket blir extra besvärligt i kombination med viklåset.
Nästa "problem" är att jag mest använder svarta skor/livremmar och det finns ju en gammal regel om att kulören skall harmonisera med kulören på klockbandet.

Nu till frågan, vilket/vilka band skall beställas?
Alternativ 1: Lika originalbandet men med rätt mått, d v s brunt med söm i creme/ecru. Strunt i reglerna om matchande kulör på skor, livrem och band :)
Alternativ 2: I svart med söm i creme/ecru (med form på bandet lika originalbandet).
Alternativ 3: I svart med svart söm (med form på bandet lika originalbandet).

Nedan två bilder som visar klockan med originalbandet och en bild med ett svart Nomos Horween Cordovan som sitter på för tillfället, tacksam för synpunkter!

IMG_5023.jpg
IMG_5024.jpg
IMG_5031.jpg
 

herrstilen

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Jag behöver ett smakråd :nailbiting:.

Jag har skaffat en Mark XV Spitfire med original band och viklås ("single deployant").
Problemet är att bandet är lite långt till mig, vilket blir extra besvärligt i kombination med viklåset.
Nästa "problem" är att jag mest använder svarta skor/livremmar och det finns ju en gammal regel om att kulören skall harmonisera med kulören på klockbandet.

Nu till frågan, vilket/vilka band skall beställas?
Alternativ 1: Lika originalbandet men med rätt mått, d v s brunt med söm i creme/ecru. Strunt i reglerna om matchande kulör på skor, livrem och band :)
Alternativ 2: I svart med söm i creme/ecru (med form på bandet lika originalbandet).
Alternativ 3: I svart med svart söm (med form på bandet lika originalbandet).

Nedan två bilder som visar klockan med originalbandet och en bild med ett svart Nomos Horween Cordovan som sitter på för tillfället, tacksam för synpunkter!

IMG_5023.jpg
IMG_5024.jpg
IMG_5031.jpg
Att matcha är ju snyggt, men jag tycker om skor för mycket för att de alltid ska matcha. Tycker det funkar att köra brunt band oavsett färg på skärp och skor! :)
Edit: Bästa är ju att skaffa en massa band så du kan variera ;)
 

BluEd

Omega
Jag behöver ett smakråd :nailbiting:.

Jag har skaffat en Mark XV Spitfire med original band och viklås ("single deployant").
Problemet är att bandet är lite långt till mig, vilket blir extra besvärligt i kombination med viklåset.
Nästa "problem" är att jag mest använder svarta skor/livremmar och det finns ju en gammal regel om att kulören skall harmonisera med kulören på klockbandet.

Nu till frågan, vilket/vilka band skall beställas?
Alternativ 1: Lika originalbandet men med rätt mått, d v s brunt med söm i creme/ecru. Strunt i reglerna om matchande kulör på skor, livrem och band :)
Alternativ 2: I svart med söm i creme/ecru (med form på bandet lika originalbandet).
Alternativ 3: I svart med svart söm (med form på bandet lika originalbandet).

Nedan två bilder som visar klockan med originalbandet och en bild med ett svart Nomos Horween Cordovan som sitter på för tillfället, tacksam för synpunkter!

IMG_5023.jpg
IMG_5024.jpg
IMG_5031.jpg
Tror jag gillar svart bäst så 2 eller 3 eller kanske med nitar om det finns som passar.
0F67FA73-096E-4291-A20F-FD946FECDC3A.jpeg
 

Tachymeter

Cartier
Att matcha är ju snyggt, men jag tycker om skor för mycket för att de alltid ska matcha. Tycker det funkar att köra brunt band oavsett färg på skärp och skor! :)
Edit: Bästa är ju att skaffa en massa band så du kan variera ;)
Att ha många band att variera med är beprövat :D. Tycker dock att det är lite pyssligt att flytta låset varje gång i detta fallet (vad jag vet är det tyvärr bara JLC som har viklås som är riktigt smidiga att flytta när man byter band).
Tror jag gillar svart bäst så 2 eller 3 eller kanske med nitar om det finns som passar.

Tack för era synpunkter! Det blev till slut beställning av ett band i svart Saffiano (get) med söm i ecru, återkommer med bild.
 
Topp