• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jakt, får livet värt att leva.

llesurk

Vacheron
2-Faktor
Dagens jakt efter älg och vildsvin gav ingen vidare utdelning. Endast ett vildsvin, en stor galt ville visa upp sig och sprang med hunden bakom sig in i förgårnde såt.
Annars så var det obs på 1 dov. Räv. 26 rådjur...
014122E3-0036-4B65-9505-AD3B4315F9DB.jpeg
 

llesurk

Vacheron
2-Faktor
Är sjukt sugen på en 1895 SBL. Den på WB auktionen drog naturligtvis iväg. Verkar som det får bli en ny.
Jag är riktigt nöjd med min!
Jag har haft den några år nu. Gillar att den är så kort! Lätt att gå med. Bra vid trånga pass. Så är den väldigt rolig att skjuta med!
Jag köper ammunition av en kille som handladdar. Köpammunitionen är gaska dyr och ofta avsedd för de äldre bössorna, alltså dåligt med kraft i.
Lite osäker vad jag kör med för kula men tror det är en 405 grains kula, plattnos. Älgar och vildsvin faller fint med stora ingångshål, men då kulan är långsam så förstör den inte mer än någon annan kula.
Har även skjutit rådjur med den, större ingångshål men anser inte att det blev mer förstört, se bild.
Det blir bara ett hål, inget splitter.
4D63DB00-CA9B-4932-B2D1-88C167859FA0.jpeg
 

JohnDoe

Rolex
Jag är riktigt nöjd med min!
Jag har haft den några år nu. Gillar att den är så kort! Lätt att gå med. Bra vid trånga pass. Så är den väldigt rolig att skjuta med!
Jag köper ammunition av en kille som handladdar. Köpammunitionen är gaska dyr och ofta avsedd för de äldre bössorna, alltså dåligt med kraft i.
Lite osäker vad jag kör med för kula men tror det är en 405 grains kula, plattnos. Älgar och vildsvin faller fint med stora ingångshål, men då kulan är långsam så förstör den inte mer än någon annan kula.
Har även skjutit rådjur med den, större ingångshål men anser inte att det blev mer förstört, se bild.
Det blir bara ett hål, inget splitter.
4D63DB00-CA9B-4932-B2D1-88C167859FA0.jpeg
Jo köpeammon är löjligt dyr här i Sverige. Helt annat pris i USA. Har laddpress redan så räknar med att ammopriset blir acceptabelt :) behöver bara komplettera med 45-70 verktyg.
 

Andsan

Rolex
Det blev annat än orrar i dag. Fick syn på en fin tjädertupp som satt i skogen ca 130 meter bort. Vågade inte smyga närmare och tog ett skott med min Anschuts 22 WMR laddad med hålspets. Det gick bra som ni ser. Brukar skjuta mest orrar men när tjädertupp visar sig får man passa på.

20181124_121803.jpg
20181124_144932.jpg
20181124_121713.jpg
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Var ute häromhelgen (blir inte så många helger, för mycket annat att göra...).
Observerade totalt 3 rådjur och 1 dov. Doven (med fina skovlar) trippade fint över vägen, hade den i siktet hela tiden och inväntade min skjutradie. Tyvärr sprang den in i snår just där, och kom sedan ut perfekt rakt framför mig - men inget kulfång och passkompisen stod i den riktningen. Fick snällt bara betrakta det vackra djuret, och vara nöjd över att jag tagit rätt beslut med att hålla inne skottet.

IMG_7537.jpg
 

kungmikael

KS Explorers Club
2-Faktor
Kanske lägger mig i men prova fukta bomull med väteperoxid och lägg mot ben. Akta hornen...
Det var det jag anade, har bara varit lat i väteperoxid-jakten då de starkare varianterna verkar vara lite terrorstämplat. Något hum om ungefär hur länge det ska ligga med 12%? Jag är lite nojig att förstöra skallen, vore tråkigt. Vill dock göra allt själv så jag lär mig till nästa gång.

Hornen har jag hört en massa varianter på också, allt från kaffesump till kemikalier. Ni som har erfarenhet kanske kan berätta hur ni har gjort? :)
 

Heritage

Omega
Nja..
Jag skulle nog göra det under dagen och bevaka processen. Vilken styrka det är på blekmedel påverkar blekninsprocessen. Blir det för lång tid luckras kraniet upp och blir skört och det kan till och med bli så att det blir helt förstört.
Du har rätt i att det mycket väl kan gå för långt men sannolikt inte med 12%. Jag brukar göra så men om man är extra försiktig så är det aldrig fel med att ha koll på processen ;)
 

Andsan

Rolex
Det blev annat än orrar i dag. Fick syn på en fin tjädertupp som satt i skogen ca 130 meter bort. Vågade inte smyga närmare och tog ett skott med min Anschuts 22 WMR laddad med hålspets. Det gick bra som ni ser. Brukar skjuta mest orrar men när tjädertupp visar sig får man passa på.

20181124_121803.jpg
20181124_144932.jpg
20181124_121713.jpg
Stegade upp dagen efter och då var det 180 meter. Lätt att fel på avstånd. Av utrymmesbrist i frysen får bara filéerna plats. Hade gärna behållit det andra för det ger god smak i grytan.

20181127_143150.jpg
20181127_144333.jpg
 
Topp