Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Jump hour?

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av Strindberg, 13 februari 2015.

1. Strindberg
    Trådstartare

Strindberg Biskop

Hej panelen!
    I senaste högen dök det in två fantastiska Sandoz jump hour, varav en funkade "typ" och en inte alls. I väntan på service tänkte jag fixa till den som typ funkar.

Problemet är att minuthjulet verkar ha hakat i sekundhjulet, så det snurrar med i sekundtempo. Om man ger klockan en försiktig "duns" nedåt i handen så går den som den ska, men om man vänder klockan upp och ned så hakar det i igen. Jag misstänker därför att minuthjulet lossnat litet, och att det med lite tur är bara att trycka fast i rätt läge.

Input på detta?

2. alexndr

alexndr Borgare

Från:
    Stockholm
    Att sekundvisaren och minutvisaren får samma hastighet låter väldigt märkligt.

Jag har sett flygande sekundvisare och snabba minutvisare om gånghaken lämnar gånghjulet och hjulet får spinna fritt. Det är dock ett fenomen som borde vara väldigt enkelt att observera om verket ät blottat .. /A

3. Strindberg
    Trådstartare

Strindberg Biskop

Tack för input, de symptom du beskriver har jag också sett, men i och med att denna är en "jump hour" med skivor i stället för visare så blir det inte riktigt så.

Ska ge mig på den i morgon, kanske blir en live-tråd!

4. alexndr

alexndr Borgare

Från:
    Stockholm
    Ah, missade den lilla detaljen. Inget konstruktivt att komma med alltså :)

5. Strindberg
    Trådstartare

Strindberg Biskop

image.jpg

Nu kör vi live-mek!

Utgångläge:

Symptom enligt tidigare, den enda som ändrats är att minutskivan verkar ha fastnat på sin plats och går att ställa med kronan. Timmarna "hoppar" doch vid 20, i stället för vid 0/60.

Klockan ska även saneras.

jabla, Camo00, DrSbaitso och 1 annan gillar detta.
  6. Strindberg
    Trådstartare

Strindberg Biskop

image.jpg

Här har vi alltså verket.

Precis som jag misstänkte hänger minutskivan med sekundvisaren, och verkar inte sitta fast på sitt rör. Hm, hur får jag isär det här? Visarborttagare funkar ju inte. Timskivan är låst med en skruvad ring, och verkar i övrigt sitta "löst". Kanske ligger den på ett kantigt rör?

jabla, MrNorrgard, Camo00 och 3 andra gillar detta.
  7. Strindberg
    Trådstartare

Strindberg Biskop

Nu är bortten sanerad, och jag har ett hum om hur jag ska göra med resten. Enda problemet nu är att jag inte hittar spärren för att frigöra fjädern. Nåjag, jag testar att montera en balans i en savonette som någon knyckt balansen ur. AN, om du tjyvläser detta så går du direkt till ny-på-forumet-tråden och reggar dig!!!

Jag kan ju inte alls sådant här, och måste säga att min respekt för et som kan bara ökar. Vilket skit det vara att montera balansfjädern i den bryggan!

image.jpg

MrNorrgard och rogart-63 gillar detta.
  8. Strindberg
    Trådstartare

Strindberg Biskop

image.jpg

Åter till Sandoz!

Man tar loss ringen som låser timringen, då kan man lyfta minut- och timskiva (man kan även sprätta iväg sekundskivan...
    Fjädern ni ser passar i ett hack i timskivan, och då spänningen blir tillräcklig så snäppet den förbi och drar med sig timskivan ett hack. Nu ska timskivan tillbaka, och sedan är tricket att trycka fast minutskivan så att den står på 0 då timskivan klickar fram. Under minutskivan finns en fjäderbricka, som nog är "boven" i dramat då det gäller att peta lös minutskivan vid en stöt. Den är dock såklart mycket viktig för att hålla upp minutskivan ifrån den vilt knäppande timfjädern!

jabla och rogart-63 gillar detta.
  9. Strindberg
    Trådstartare

Strindberg Biskop

Att få minutskivan att hamna på exakt 0 då timmen hopppar var apa-svårt. Man måste ju låta klocka gå då man passar in, eftersom fjädern snäppet annorlunda beroende på om man drar snabbt eller om klockan går i normal takt. Dessutom hoppar fjädern till lättare med klockan i olika lägen, och sedan är nog friktionen lite olika beroende på vad klockan är (olika taggar som griper in i fjädern).

58-0 känns helt ok, jag är nöjd!

jabla och rogart-63 gillar detta.
  10. Strindberg
    Trådstartare

Strindberg Biskop

image.jpg

Så, lovely! Tips på band?

Och AN, pillar vidare på savonetten en annan gång.

Aquastaren, jabla, MrNorrgard och 11 andra gillar detta.
  11. DrSbaitso

DrSbaitso Friends of KS

Från:
    Uppsala

Mesh? Borde funka bra på de dolda luggarna och klockans stil i övrigt

12. MrNorrgard

MrNorrgard Bonde

Från:
    Roslagens famn
    Jag är imponerad!! Fan va du kan. Blir nog bra det där. Snyggt med blå Nato. Däremot får du nog snart problem med min kära fru, du har släppt loss ett monster som inte går att tämja. Man kan säga att mitt intresse har eskalerat. En flygare är beställd, en dykare letas och ett knippe Nato ska införskaffas.... :wtf:o_O jag blir biten av det mesta jag börja med. Men det mindre plats än cyklar iallafall! :banghead::D

Strindberg gillar detta.
  13. Strindberg
    Trådstartare

Strindberg Biskop

Kolla här då!

Mesh var fan bästa förslaget ever!

image.jpg

Aquastaren, Freddie L, jabla och 2 andra gillar detta.
  14. marconimotet

marconimotet Borgare

Från:
    Stockholm
    Passar perfekt!

DrSbaitso gillar detta.
  15. MrNorrgard

MrNorrgard Bonde

Från:
    Roslagens famn
    Mesh är underskattat! Grymt snyggt!

DrSbaitso gillar detta.