• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köksknivar

ante_77

Cartier
2-Faktor
Min upplevelse är att det är till största delen en vanesak och att man ganska snabbt får in samma precision (väldig få knivjobb i köket är ju finlir i kärlkirurgi-klassen trots allt) med lång spetsig gyuto som med en kort santoku eller petty. Men det är ju också en smaksak om man är typen som har en uppsättning olika storlekar och typer och gillar att välja kniv efter uppgift eller om man är en en-kniv-till-alla-jobb typ. Själv är jag det senare, i princip klarar jag mig med en lång kockkniv och en liten skalkniv för uppgifter i handen där man inte skär ner mot skärbrädan. (Sen har jag fler varianter och använder dem, mest för att det är kul och jag är nördig men det är en annan sak :) )

Egentligen vill jag mest att de som kanske inte spenderar stora pengar på en massa dyra knivar (dvs de allra flesta) utan kanske sträcker sig till att investera i en riktigt bra bas-kockkniv inte låser sig alldeles för mycket i en oro för för stora knivar. Det är en lite obefogad oro som mycket sitter i huvudet och oftast går över om man bara vågar testa. Jag tror att lite för många som klurar och internet-spanar länge för att köpa "DEN!" kniven låser sig vid t.ex. en santoku, som ju känns som en förståndig allkniv, blir lite besvikna och inte riktigt får ut så mycket av sitt stora knivköp som de hade förväntat sig. Och det behöver inte vara för att de fick tag i en dålig santoku utan för att det är en lite begränsad kniv.

Skulle jag bara äga en kniv så hade jag kört på minst en 24cm kockkniv, helt klart. Helst en 27cm så man har grymt bra trancerkniv.
Det är enkelt att skära lök med en liten kniv, men ett helvete att tranchera en picanha med en petty.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Om man gillar designen, så hade jag nog valt en G2 i den prisklassen. Hade den i många år & var nöjd!

G2 är ganska utskällda. Det enda felet jag tycker att G2 har är handtaget. Själva stålet är helt ok.
Global var väl överhajpade och därför har nog folk blivit så anti-global. Och man betalade säkert någon krona för designen och märket, men idag hör det inte till någon dyrare prisklass utan ganska bra prissatta.



Gillar man ergonomin så är det ett bra köp
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Beror väl på vad du är ute efter.
Victorinox som @zippan föreslår är väldigt mycket prestanda för pengarna. Där betalas inget för design, utan det är ett arbetsredskap, och ett som faktiskt används flitigt av riktiga kockar. Däremot skulle jag välja en med högre blad än den Zippan länkade, men det är väl en smaksak.
1000008963.jpg

90% av allt jag skurit senaste 20 åren har gjorts med den i mitten. Vänstra mycket mindre främst pga bladhöjd.

Global är väl helt ok även om jag som många inte gillar ergonomin på handtag och den vassa ryggen mot pekfingret med pinch grip.
Man betalar väldigt mycket för den moderna designen som inte jag känner är så modern längre...

Nästa steg är väl de massproducerade japanarna som tex Miyabi eller Yaxell. Lite dyrare än den du länkade.
Det är en bra bit från handtillverkade säkerligen, men fortfarande stort steg upp från Victorinox tycker jag.

Den du länkade är väl nånstans där emellan gissar jag. Precis som med min Miyabi eller Global betalar man rätt mycket för design, men ibland är det ju det man vill ha.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
G2 är ganska utskällda. Det enda felet jag tycker att G2 har är handtaget. Själva stålet är helt ok.
Global var väl överhajpade och därför har nog folk blivit så anti-global. Och man betalade säkert någon krona för designen och märket, men idag hör det inte till någon dyrare prisklass utan ganska bra prissatta.



Gillar man ergonomin så är det ett bra köp
Jag håller med. Jag lät mig först påverkas av anti-Global-trenden och stretade emot när jag skulle köpa ny kniv, men efter att ha letat upp riktiga recensioner (inte såna där reklam-fejk-recensioner som bara försöker leda en till en webbutik), så kom man inte ifrån det faktum att det trots "designen" är en bra kniv. Kanske inte för "listpris", men man hittar dem i princip alltid för priset som tidigare nämnts. Så det blev en G2 ändå till slut, och är helt nöjd med den.

Men som sagt, handtaget är gjort för "nypgreppet" och är kanske inte så bekvämt för andra sätt att håla kniven. (Vilket antagligen är en anledning till att en del inte alls gillar dem.) Hur man håller är en fråga om personlig smak, så föredrar man mer ett "hammargrepp" så är det kanske inte kniven för dig.
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Observation: Det är många frågor om knivar här och ganska få om slipstenar. Jag vill bara informera er pryltokar (annars hänger man väl inte på ett klockforum) om att slipstenar också är skoj. OK, i verkligheten för att få en kniv vass handlar det till 90% om tekniken man använder och bara 10% om stenen men det hindrar ju inte att man nördar stenar också. Se upp för det djupa samlarhålet med naturstenar bara. Det är ... dyrt och svårt.

Grundkursen är att om du har en vettig kniv (japansk eller nåt liknande) köpa en 1000-grit-sten och sen lära dig gnida. Det räcker med en 1000-gritsten för att komma igång, möjligen kan du behöva något grövre om du ska på en riktigt billig kniv ur morsans kökslåda. Om du inte kan få det vasst med 1000 grit hjälper det inte med finare stenar. Som avslutning på sessionen kör man gärna strigling - här använder många en fin läderstrigel men det räcker faktiskt ofta med en dagstidning, en kartongbit eller ett gammalt bälte av läder. En stenplanare kan också vara bra om du inte har nåt annat sätt att plana stenen.

Går man till svenska butiker så är Shapton ett vanligt märke i några olika varianter. Det är riktigt bra stenar. Märket King har många billiga och bra stenar också, köper man en nånstans mellan 800 och 1200 grit så har man en bra start. Kingstenarna är ganska mjuka och sprider lite lera omkring sig och behöver planas oftare. Shaptons Glass-stenar (läs det på engelska, det är inte mjölkprodukter) är stenhårda och klarar sig längre utan planing. Tänk på att en större sten är lättare att hantera så snåla inte genom att köpa en minivariant.



Det finns massor med tutorials därute för hur man lär sig slipa, men en bra start är @Korvid s lilla film här:


Om man vill ha mer är ett par tips här:

Spellista från Jon på JKI:

Eller varför inte Vincent från Korin:

Man behöver inte sitta i japansk pyjamas med benen i kors, men det blir säkert mycket vassare så. :)
 
Senast ändrad:

Pontus.L

Omega
2-Faktor
Tack för alla tips. Känslan säger att jag skulle behöva en Shiro kamo ryuga 21cm. Men förnuft och plånka säger Yaxell zen eller ran.

Tänkte passa på att fråga vad den faktiska skillnaden mellan en dyr och en billig slipsten när det kommer till resultat?
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Tänkte passa på att fråga vad den faktiska skillnaden mellan en dyr och en billig slipsten när det kommer till resultat?

Om du menar hur vass kniven kan bli? Ingen skillnad i skärpa mellan olika prisnivåer för stenar som i övrigt är jämförbara i kornstorlek (grit). I början av slipkarriären är det definitivt du som sätter gränsen, inte stenen. Det är 90% din slipteknik och 10% utrustningen som ger resultatet. Övning ger träning. Träning ger träningsvärk.

Visst, om du letar bland riktig budget i nån skum näthandel kanske du kan hitta nåt som verkligen inte funkar men alla normala märken funkar bra av vad jag provat och läst. Det är mer en fråga om tycke och smak. T.ex. stenarna från King är billiga men uppskattas av många. Men även om Shapton som ju är vanliga hos seriösa butiker är lite dyrare än King så kostar de ju under tusenlappen och håller i en livstid om du inte tappar dem i backen eller spräcker dem med annan misshandel. De som finns på t.ex. Cervera med samma namn som knivarna de säljer har jag ingen info om. Jag antar att det helt enkelt är knivfirmorna som köpt in nån sten från en mer etablerad tillverkare och sen satt sitt namn på. De funkar säkert också utmärkt.

Ger man sig ut på det riktigt grova (grit 100-300) så verkar vissa stenar funka dåligt med vissa stålsorter enligt vad jag läst men det handlar mer om specifika kombinationer, inte prisnivå.
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Tre snabba till om slipning:

1. Det tar lite tid att lära sig. Svårast är att hålla rätt vinkel i varje drag. Öva. Kör långsamt. Låt det ta tid.

2. Du kommer göra misstag. Vacklar du till kan du antingen sabba eggen du håller på med eller kanske göra lite repor på knivens sida. Det tillhör sporten. I första fallet får du helt enkelt börja om. I andra fallet har du lite "battle scars". :)

3. Om du börjar öva med nån gammal fulkniv du fått över från studentkorridoren, bli inte förskräckt om det tar tid att nå resultat.. Bra knivar med lite hårdhet i stålet är faktiskt lättare att slipa än sega mjuka sunkknivar. Ofta börjar man i ett bättre tillstånd på finknivarna med, så du inte behöver kämpa lika länge på stenarna för att få en råegg ("burr" för den som kollar engelska videos).

Tja. Det var väl det.
 
Hej
Jag är sugen på att skaffa en lite bättre kniv än det lågpris junk som jag har.
Vill ha något med västerländsk handtag men är ev sugen på kolstål. Vill ha en Kockkniv ca 22-24 cm och en Santoku. på ca 18cm

Har titta lite på dessa,

Är det någon som har nån av dessa som kan komma med input eller som har andra förslag?
Jag ska åka förbi CQ vid tillfälle men jag tänker att det är bra att undersöka lite innan.

mvh Niclas
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Hej
Jag är sugen på att skaffa en lite bättre kniv än det lågpris junk som jag har.
Vill ha något med västerländsk handtag men är ev sugen på kolstål. Vill ha en Kockkniv ca 22-24 cm och en Santoku. på ca 18cm

Har titta lite på dessa,

Är det någon som har nån av dessa som kan komma med input eller som har andra förslag?
Jag ska åka förbi CQ vid tillfälle men jag tänker att det är bra att undersöka lite innan.

mvh Niclas

Jag har inte provat just de där, men den första du länkade ser ju riktigt lik ut den här jag köpte en gång:


(notera att 240mm är billigare än 210mm, men båda är märkbart dyrare än för ett år sedan).-

Jag vet inte om de är från samma fabrik men de delar nog mer än en egenskap. Trevlig men inte lika tunn bakom eggen som de där jag normalt suktar efter. Lite mjukare stål med (vilket ju har både för- och nackdelar). (Stryker det där om stålet, kan minnas fel) Den var ganska reaktiv så den fick snabbt fin färg efter att ha skivat nystekta kycklingfiléer. Andra som köpt har noterat att deras exemplar inte var så välslipade från fabrik men det är ju snabbt åtgärdat.

Edit: Jag vet ju inte om det är så lika som jag tror. Jag bara gissar.

Jag skulle rekommendera de från CC trots prisskillnaden, det är ju bättre att prova i butik om du gillar det än att kladda med Amazon-returer. De kan ju också se till att du får ett välslipat exemplar. Kombinationen kolstål och västerländskt handtag har jag annars ganska lite erfarenhet av. Om jag skulle snubbla över en klassisk Sabatier eller liknande i den kombinationen skulle jag nog dock köpa. :)
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
*ska tillägga att det inte kommer bli några fler knivköp via Cleancut.
Jag fick en kniv med trasig egg skickad till mig. Inte roligt, men den mänskliga faktorn är vad den är och efter kontakt där jag mailat bilder och samtalat på telefon erbjöds både lösningen pengar tillbaka, annan kniv eller ny egg efter bedömning att det är tillfredställande. Gott så.
Jag valde att ta mig till butiken för en bedömning på plats, smidigast om jag skulle vilja byta till en annan kniv tänkte jag. Tyvärr blev jag på plats anklagat för att vara den som förstört eggen, antagligen genom att ”dragit den i brädan”, eftersom det var helt omöjligt att dom skulle ha kunnat skicka en kniv i det skicket min var. Nu lämnade jag ju butiken med kniven, men jag ångrar nästan att jag inte bara tog pengarna tillbaka.
 

EPL89

Cartier
Paneristi
2-Faktor
*ska tillägga att det inte kommer bli några fler knivköp via Cleancut.
Jag fick en kniv med trasig egg skickad till mig. Inte roligt, men den mänskliga faktorn är vad den är och efter kontakt där jag mailat bilder och samtalat på telefon erbjöds både lösningen pengar tillbaka, annan kniv eller ny egg efter bedömning att det är tillfredställande. Gott så.
Jag valde att ta mig till butiken för en bedömning på plats, smidigast om jag skulle vilja byta till en annan kniv tänkte jag. Tyvärr blev jag på plats anklagat för att vara den som förstört eggen, antagligen genom att ”dragit den i brädan”, eftersom det var helt omöjligt att dom skulle ha kunnat skicka en kniv i det skicket min var. Nu lämnade jag ju butiken med kniven, men jag ångrar nästan att jag inte bara tog pengarna tillbaka.
Rent krasst har du 14-dagars ångerrätt via distansköpslagen, så du kan fortfarande returnera den.

Låter som riktigt tråkigt beteende att direkt påstå att du har skadat kniven!
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Rent krasst har du 14-dagars ångerrätt via distansköpslagen, så du kan fortfarande returnera den.

Låter som riktigt tråkigt beteende att direkt påstå att du har skadat kniven!
Nu har jag hunnit använda kniven, så jag behåller den. Jag mailade VD och berättade om besöket. Han beklagade och gav en viss förklaring på bemötandet. ”Många kunder som är ovana vid tunna Japanska knivar kommer in med avbrutna spetsar och hack i eggen samtidigt som dom bedyrar sin oskuld, tyvärr gav XX dig ett något tondövt bemötande, det är inte butikens officiella hållning”.
Med tanke på att jag kontaktade butiken direkt jag öppnat paketet, och att jag skickade tillbaka den med vändande post, och att jag bifogade bilder tagna innan den ens tagits ur förpackningen tycker jag anklagelsen blir lite korkad. Ursäkten godtas, men jag kommer inte återkomma som kund.
Det är den 4:e kniven jag köpt av dom, och tidigare har det varit problemfritt. Men, det är ju som bekant då något inte går som det ska man ser vilken säljare man har att göra med…
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Nu har jag hunnit använda kniven, så jag behåller den. Jag mailade VD och berättade om besöket. Han beklagade och gav en viss förklaring på bemötandet. ”Många kunder som är ovana vid tunna Japanska knivar kommer in med avbrutna spetsar och hack i eggen samtidigt som dom bedyrar sin oskuld, tyvärr gav XX dig ett något tondövt bemötande, det är inte butikens officiella hållning”.
Med tanke på att jag kontaktade butiken direkt jag öppnat paketet, och att jag skickade tillbaka den med vändande post, och att jag bifogade bilder tagna innan den ens tagits ur förpackningen tycker jag anklagelsen blir lite korkad. Ursäkten godtas, men jag kommer inte återkomma som kund.
Det är den 4:e kniven jag köpt av dom, och tidigare har det varit problemfritt. Men, det är ju som bekant då något inte går som det ska man ser vilken säljare man har att göra med…
Tråkigt ivf, men bra att kniven går till någon som kan fixa den och känna sig trygg med det.

Jag kan se att cleancut antagligen får in endel skador från ovana. Jag har bara handlat en handfull gånger av dem men blivit behandlad bra. Köpte ett gäng daovua från deras tidiga leveranser och dem skickade jag tillbaka efter att ha använt dem då geometrin var helskum. Men inga klagomål från dem.

Dock hade jag en diskussion med dem när de startade butiken och den var inte så imponerande. Mitt i utbytet skickade jag en bild på mina högar med knivkartonger (typ 150 vid den tidpunkten) eftersom de vägrade tro att jag hade erfarenhet nog att diskutera geometri och önskemål med dem.

Det är lätt att sätta sig på höga hästar ibland om man är tam i ett nischområde. Som säljaren i detta fallet.

Hoppas du blir nöjd med din kniv till slut.
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Hej
Jag är sugen på att skaffa en lite bättre kniv än det lågpris junk som jag har.
Vill ha något med västerländsk handtag men är ev sugen på kolstål. Vill ha en Kockkniv ca 22-24 cm och en Santoku. på ca 18cm

Har titta lite på dessa,

Är det någon som har nån av dessa som kan komma med input eller som har andra förslag?
Jag ska åka förbi CQ vid tillfälle men jag tänker att det är bra att undersöka lite innan.

mvh Niclas
Kockkniven 24cm ser ut som en absolut idealisk inträdeskniv om man vill prova kolstål (och vill ha västerländsk).
 

Ccris

Omega
Den här frågan har säkert ställts tidigare, men ni som har koll på detta….vilken santoku ska man ha?
Har en tsunehisa gyoto på väg från en smed, men vill gärna ha något nice att byta av med.
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Den här frågan har säkert ställts tidigare, men ni som har koll på detta….vilken santoku ska man ha?
Har en tsunehisa gyoto på väg från en smed, men vill gärna ha något nice att byta av med.

Lite svårt veta vad du söker med bara den beskrivningen.. men tre förslag

Fancy;


Grovhugget:


Båda i kolstål. Vill du ha rostfritt? Takamura R2 är ju en klassisk serie:


Det är ganska olika egenskaper på dessa. Shiro kamin är lättare och tunnare än munetoshin som har tjockare rygg och mer tyngd. Takamuran väger visserligen lika mycket som munetoshin men jag tror att hyggliga delar av viktskillnaden där är i bolster och handtag - bladet är tunt och smäckert.
 

Ccris

Omega
Precis ett sånt svar jag va ute efter! Schysst!
Aldrig använt kolstål utan bara kört rostfritt tidigare. Så får se vad det blir ☺️

Lite svårt veta vad du söker med bara den beskrivningen.. men tre förslag

Fancy;


Grovhugget:


Båda i kolstål. Vill du ha rostfritt? Takamura R2 är ju en klassisk serie:


Det är ganska olika egenskaper på dessa. Shiro kamin är lättare och tunnare än munetoshin som har tjockare rygg och mer tyngd. Takamuran väger visserligen lika mycket som munetoshin men jag tror att hyggliga delar av viktskillnaden där är i bolster och handtag - bladet är tunt och smäckert.
 
Topp