• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köp av klocka chrono24.se hjälp!

Hej

Jag håller på att leta mig en klocka och jag behöver en del hjälp..

Jag vill som dom flesta få så mycket för pengarna som möjligt, jag har kollat lite på Breitling och Oris som märken och står om väljer mellan dessa :

ORIS
http://www.chrono24.se/oris/artelie...is/index.htm&watchCategories=301&watchTypes=U

BREITLING
http://www.chrono24.se/breitling/br...ath=/breitling/index-2.htm&manufacturerIds=32

Jag är mest sugen på Breitlingen men är orolig över dyra kostnader för service av urverket eftersom klockan är begagnad. Jag är även orolig att köpa en klocka från en utländs försäljare för att inte bli lurad att klockan inte är äkta, eller i dåligt skick. Eller att jag blir blåst på betalningen eller inte får med rätt papper osv.

Frågor:
Vilka erfarenheter har ni av köp på chrono24, vad bör jag tänkta på?
Om jag köper någon av dessa klockor, vad är fördelar, nackdelar samt vad bör jag tänka på? Expelvis, vad kostar en service, hur ofta behöver den göras på ett ungefär etc... Hur kontrollerar jag urverkets skick vid köp av en begagnad klocka, exempelvis Breitlingen

Tacksam för hjälp

Robert
 

Khaleesi

Omega
Utan att veta alltför mycket om Breitlingen känns ju Orisen som det säkra kortet.
Sen verkar det här forumet något emot att handla från Italien :) Den där säljaren hade ju iallafall någon "Trusted Seller"-märkning och det måste ju vara värt något.

Edit: Dock är väl Breitlingen det roligare valet, om man vågar.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Utan att veta alltför mycket om Breitlingen känns ju Orisen som det säkra kortet.
Sen verkar det här forumet något emot att handla från Italien :) Den där säljaren hade ju iallafall någon "Trusted Seller"-märkning och det måste ju vara värt något.

Edit: Dock är väl Breitlingen det roligare valet, om man vågar.

Det är inte värt något.
 

KalleKnuda

Cartier
Tänk dig chrono24 som tradera eller blocket. Du måste köpa säljaren. Det är en samlingsplats för olika gråhandlare. Det finns dem som är reko och dem som kanske tänjer lite på sanningen. Mitt råd är att ta kontakt med säljarna och ta det de säger ang. service med en nypa salt
 

Jens

Greedo
Nu ska jag inte lägga mig i din smak, men Breitlingen är ju ett riktigt sömnpiller...
Orisen är ju inte särskilt kul heller.
Surfa runt mer och håll koll på köp&sälj på det här forumet ist så ska du säkert hitta nåt i din smak inom kort.


J
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Köp säljaren, d v s kolla upp referenser!
De större handlarna som varit med ett tag har ofta sålt till t e x Sverige förut. Be att få referenser och kolla upp hur tidigare köpares upplevelse av handlaren varit.
Kolla här på KS om någon handlat där tidigare.

Service ca vart 5:e år.
Vill du kontrollera klockan efter köp, så kontakta en Svensk urmakare (AD) för respektive märke och betala för att de skall kontrollera äkthet och skick.

Till sist: Det är alltid en större risk att handla via internet än att gå till lokal butik.
Valet är ditt.
Lycka till!:)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Är du inte van att köpa klockor så börja med att handla hör på köp och säljavdelningen. Sverige är en förhållandevis liten marknad, så begagnatpriserna är oftast bra.

1: Sök på watchrecon.com och här på forumet efter referenspriser
2: Kolla säljarens referenstråd här på forumet.
3: Utgå ifrån att gamla klockor behöver service.
4: Köp aldrig utifrån dåliga bilder eller dålig beskrivning av skicket.

Lycka till!
 
Blev lite ändrade planer är inställd på att köpa en omega Seamaster eller speedmaster. Funderar på denna vad tror ni?

http://www.tradera.com/omega-speedmaster-automat-auktion_190118_200099090

Vad är rimligt att bjuda? Tror ni att den är äkta,? Enligt säljaren ska klockan vara i bra skick och diametern är 42 mm och 45 mm med krona. När jag söker på modellen 35133000 får jag endast upp träffar på 39mm men den kanske finns i olika storlekar?
 

hollow123

Rolex
Blev lite ändrade planer är inställd på att köpa en omega Seamaster eller speedmaster. Funderar på denna vad tror ni?

http://www.tradera.com/omega-speedmaster-automat-auktion_190118_200099090

Vad är rimligt att bjuda? Tror ni att den är äkta,? Enligt säljaren ska klockan vara i bra skick och diametern är 42 mm och 45 mm med krona. När jag söker på modellen 35133000 får jag endast upp träffar på 39mm men den kanske finns i olika storlekar?

Säljaren skriver inget om tidshållning, klockan är 10 år gammal... Kanske snart dags för service? Tycker du bör fråga honom om det. Har service gjorts och finns det papper på det?
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Jag undrar rent spontant om han har inköpskvittot på klockan.
Certet ser inte ut att vara daterat och det är oklart om det finns någon stämpel.
 
Jag har mailat säljaren och frågat om stämpel och kvitto. Vad betyder det att certet inte är stämplat? Har du något tipps på vad Ni erfarna skulle göra vid köp av en begagnad klocka, exempelvis denna? För att förhindra att man köper kopior eller en klocka i dåligt skick eller med dålda fel.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Att de är trusted betyder som tidigare sagt, NADA!
Chrono24 äga av diverse klockhandlare och är ett forum som fokuserar på säljarna tyvärr och inte speciellt mkt på köparna.

Det finns många bra säljare där och priserna förmånliga, räkna dock alltid med en service, ÄVEN OM DET STÅR NYSERVAT! Så slipper du bli överraskad.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Jag har mailat säljaren och frågat om stämpel och kvitto. Vad betyder det att certet inte är stämplat? Har du något tipps på vad Ni erfarna skulle göra vid köp av en begagnad klocka, exempelvis denna? För att förhindra att man köper kopior eller en klocka i dåligt skick eller med dålda fel.

Känner du dig osäker på begagnatköp skulle jag rekommendera dig att hålla utkik på köp och sälj-delen på detta forum. Vill du ha mer trygghet än så får du nog köpa nytt hos AD. Begagnatköp är alltid en risk, men risken att någon medvetet lurar dig här på KS är nog försumbar. Du har ju dessutom en hel avdelning med referenser:)
 
Jo det förstår jag ;) Jag har i alla fall kontaktat säljaren igen och han verkar seriös. Han har tyvärr inget inköpskvitto kvar men däremot är certet stämplat bara det att det inte syns. Jag kommer ändå skicka en bekant att hämta klockan så det kan kollas på plats innan betalning. Vad kostar en service av denna typ av klocka och vart gör man det billigast?
 

hollow123

Rolex
Jo det förstår jag ;) Jag har i alla fall kontaktat säljaren igen och han verkar seriös. Han har tyvärr inget inköpskvitto kvar men däremot är certet stämplat bara det att det inte syns. Jag kommer ändå skicka en bekant att hämta klockan så det kan kollas på plats innan betalning. Vad kostar en service av denna typ av klocka och vart gör man det billigast?

Jag har en Omega Seamaster 2254.50 som behöver service, snackade med en urmakare för någon vecka sedan. Utan att öppna klockan så gissade han på 5k. Detta var dock inkl. polering.
Men räkna med iaf 3k
 
Topp