• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köp av privatperson hos AD

Stormgaard

Breitling
Hej,

Sett att flera pratar om att man kan göra upp en affär hos en AD för att kontrollera äktheten osv.

Kostar detta något? Finns det något ställe i Stockholm som ni rekommenderar gällande detta? Ska man ringa butiken och boka in det innan?
 

dauit

Panerai
2-Faktor
Många butiker accepterar inte att man gör dealen inne hos AD, däremot kontrollerar de gladligen äktheten på klockan vid en försäljning,(före eller efter)
 

Stormgaard

Breitling
Många butiker accepterar inte att man gör dealen inne hos AD, däremot kontrollerar de gladligen äktheten på klockan vid en försäljning,(före eller efter)
Ser ingen anledning att man ska behöva sleva fram pengarna inne i butiken. Så för enkelhetens skull kan man be dem kontrollera äktheten på en klocka för att sedan göra klart affären på något fik eller liknande?

Kostar det något att göra en äkthetskoll?
 

Apansson

Torpare
Gör en äkthets/statuskontroll först innan ni gör upp affären på valfritt välbefolkat café i närheten. Betala ad för den tjänst de utför (oftast en kontroll av hur klockan mår, blir ju även en äkthetskontroll),kostar väl runt tusenlappen hos Rob E, sen går ni iväg och gör upp på annan plats!
 
Ser ingen anledning att man ska behöva sleva fram pengarna inne i butiken. Så för enkelhetens skull kan man be dem kontrollera äktheten på en klocka för att sedan göra klart affären på något fik eller liknande?

Kostar det något att göra en äkthetskoll?
Kostade mig 500kr hos Rob E. Var dock en servicekoll, men hade den varit oäkta hade det påpekats. Alltså blir det en äkthetskoll. För mig känns det ovärt att lägga 1000kr extra för att få en pappersbit.
 
Senast ändrad:

JohnDoe

Rolex
Ser ingen anledning att man ska behöva sleva fram pengarna inne i butiken. Så för enkelhetens skull kan man be dem kontrollera äktheten på en klocka för att sedan göra klart affären på något fik eller liknande?

Kostar det något att göra en äkthetskoll?
Självklart kostar det en slant. Buden på vad intygen kostar varierar friskt. Räkna med minst en tusenlapp.
 

dauit

Panerai
2-Faktor
Ser ingen anledning att man ska behöva sleva fram pengarna inne i butiken. Så för enkelhetens skull kan man be dem kontrollera äktheten på en klocka för att sedan göra klart affären på något fik eller liknande?

Kostar det något att göra en äkthetskoll?
Från 0-1500kr kan det kosta. Kan rekommendera att göra affären i en butik som har kameraövervakning av något slag, för bådas skull.
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Finns privatpersonen här på KS? Då kanske det finns en referenstråd som kan göra att du känner dig mer säker
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Senast jag var på Rob E i samband med affär med en klocka för värderings/äkthetsintyg så behöll dom klockan till dagen efter.
Blev till att träffas igen då, jag och köpare.
Sen kan jag väl rekommendera att man känner förtroende för varann (köpare-säljare) så att intyget då kan ställas i ny ägares namn.
/j
 

Stormgaard

Breitling
Någon som vet en omega ad i Stockholm som kan utföra en okulärbesiktning samma dag? Tråkigt att skicka iväg den i 2veckor
 

Camo00

Patek
Kostade mig 500kr hos Rob E. Var dock en servicekoll, men hade den varit oäkta hade det påpekats. Alltså blir det en äkthetskoll. För mig känns det ovärt att lägga 1000kr extra för att få en pappersbit.
Beror nog på...
Bergströms i Malmö sa såhär:
Vi kan inte garantera till 100% att klockan är äkta utan att öppna och kolla igenom den, och det tar en stund om man ska göra det ordentligt!

Låter fullt rimligt? Sugen på att köpa Rolexcase med kinaverk, eller allsköns bytta delar, typ...
 

Stormgaard

Breitling
Beror nog på...
Bergströms i Malmö sa såhär:
Vi kan inte garantera till 100% att klockan är äkta utan att öppna och kolla igenom den, och det tar en stund om man ska göra det ordentligt!

Låter fullt rimligt? Sugen på att köpa Rolexcase med kinaverk, eller allsköns bytta delar, typ...

Förutsätter att man måste garantera till 100% att klockan är äkta ifall de skall skriva ett värdeintyg på den. Men inte i det fallet man endast vill ha en servicekoll?
 

Camo00

Patek
Förutsätter att man måste garantera till 100% att klockan är äkta ifall de skall skriva ett värdeintyg på den. Men inte i det fallet man endast vill ha en servicekoll?
Men i det läget vill förmodligen den presumtive köparen få garanti på att det är en äkta Rolex, och inte bara ev servicebehov, vilket de kollar i TimeGraphern...

Edit: ...och det Bergströms menade var att de aldrig ger ett muntligt äkthetsintyg baserat på okulärbesiktning av utsidan...
 
Beror nog på...
Bergströms i Malmö sa såhär:
Vi kan inte garantera till 100% att klockan är äkta utan att öppna och kolla igenom den, och det tar en stund om man ska göra det ordentligt!

Låter fullt rimligt? Sugen på att köpa Rolexcase med kinaverk, eller allsköns bytta delar, typ...
Absolut, klart det finns fördelar.
Bergströms tjänar ju 1000 kr extra på att göra ett äkthetsintyg, klart de vill att man ska göra det då. ;) Det är nog dock rätt sällsynt att se en klocka med äkta rolexcase och med ett kinaverk i. Jag hade därför nöjd mig med en servicekoll och 1000 kr till i fickan. Men to each his own. Inget av valen är ju direkt fel, så länge du själv är nöjd!
 

Labbo

Breitling
Kontrollera klockan där! Sen tror jag att de hellre ser att du köper någon av deras klockor de har i butiken. Får lite känslan av att köpa dricka inne på en resturang av en annan person som inte har med restaurangen att göra!
Har aldrig testat detta så är taget lite ut luften...
 

tissoter

Audemars
Kontrollera klockan där! Sen tror jag att de hellre ser att du köper någon av deras klockor de har i butiken. Får lite känslan av att köpa dricka inne på en resturang av en annan person som inte har med restaurangen att göra!
Har aldrig testat detta så är taget lite ut luften...
Vanligt att man smyger förbi uteserveringar på sommaren med en back öl och kränger haha, helst med guld daytona på armen.
 

Rivalen

Rolex
Jag nöjde mig med muntligt utlåtande efter öppning av urmakaren och ihopskruv och trycktest.

Hur länge har ett äkthetsintyg sitt värde? Vad ADn skriver under på är väl att klockan har ett visst skick vid ett visst datum/tillfälle. En vecka senare har väl samma äkthetsintyg inte med säkerhet något större värde? Om vi nu skulle råka ha med rufflare att göra vill säga. Hur tänker ni?
 
Att göra en affär mellan två privatpersoner hos en AD låter konstigt. Troligtvis i detta
sammanhang menar man att säljaren och köparen går till en AD för att låta urmakaren
kolla klockan's äkthet innan köparen betalar den. Det är ju självklart att man bör acceptera
att betala för det. AD får sina inkomster genom att sälja klockor och klockrelaterade tjänster.
Det är förståeligt att de inte vill förbruka tid för en sådan där tidskrävande arbetet gratis.
För att försäkra sig äktheten måste man öppna klockan och kolla även dess urverk.
 

Riley

Panerai
Släng upp klockan i dagens klocktråd eller paketöppningstråden så får du en okulärbesiktning av hela forumet vare sig du vill eller inte ;).
 
Gör du upp en affär hos en AD blir du utkastad direkt! Rolex AD i Malmö har slutat helt med att värdera eller skriva äkthetsintyg sa dom o hänvisade mig till Kaplans i Sthlm:(
 

Mauritz

Rolex
Ja, allt kostar inget är gratis.
Men en summan på 1-1500:- är säkert marginell mot vad klocka skall köpas för förmodar jag och efter koll så kan du sova gott med vetskap att altt är schysst med klockan. Gå in till AD tilsammans med köparen och får det kollad gör sedan upp affären typ på Mc D. eller på plats med mycket folk.
Splita kostnaden med säljaren kanske kan vara något.
Iof. kan Kaplands säkert hjälpa dig. Lycka till med köpet.
 
Topp