Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Köp av privatperson hos AD

Diskussion i 'Diskussion' startad av Stormgaard, 8 april 2016.

1. Stormgaard
    Trådstartare

Stormgaard Torpare

Hej,

Sett att flera pratar om att man kan göra upp en affär hos en AD för att kontrollera äktheten osv.

Kostar detta något? Finns det något ställe i Stockholm som ni rekommenderar gällande detta? Ska man ringa butiken och boka in det innan?

2. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Skulle våga sticka ut näsan och påstå att ingen AD uppskattar det.

mace, Wi, Osclat och 27 andra gillar detta.
  3. dauit

dauit Friends of KS

Från:
    Luleå
    Många butiker accepterar inte att man gör dealen inne hos AD, däremot kontrollerar de gladligen äktheten på klockan vid en försäljning,(före eller efter)

4. Stormgaard
    Trådstartare

Stormgaard Torpare

Ser ingen anledning att man ska behöva sleva fram pengarna inne i butiken. Så för enkelhetens skull kan man be dem kontrollera äktheten på en klocka för att sedan göra klart affären på något fik eller liknande?

Kostar det något att göra en äkthetskoll?

5. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Gör en äkthets/statuskontroll först innan ni gör upp affären på valfritt välbefolkat café i närheten. Betala ad för den tjänst de utför (oftast en kontroll av hur klockan mår, blir ju även en äkthetskontroll),kostar väl runt tusenlappen hos Rob E, sen går ni iväg och gör upp på annan plats!

N.Bathes och Cryssarn gillar detta.
  6. Mrsheepshooter

Mrsheepshooter Präst

Från:
    Stockholm.
    Kostade mig 500kr hos Rob E. Var dock en servicekoll, men hade den varit oäkta hade det påpekats. Alltså blir det en äkthetskoll. För mig känns det ovärt att lägga 1000kr extra för att få en pappersbit.

Senast ändrad: 8 april 2016
    willbur gillar detta.
  7. JohnDoe

JohnDoe Friends of KS

Från:
    Sverige, stockholm
    Självklart kostar det en slant. Buden på vad intygen kostar varierar friskt. Räkna med minst en tusenlapp.

8. dauit

dauit Friends of KS

Från:
    Luleå
    Från 0-1500kr kan det kosta. Kan rekommendera att göra affären i en butik som har kameraövervakning av något slag, för bådas skull.

9. willbur

willbur Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Finns privatpersonen här på KS? Då kanske det finns en referenstråd som kan göra att du känner dig mer säker

tissoter gillar detta.
  10. Riley

Riley Stadsbo

Från:
    Utanför tullarna
  11. Jensab

Jensab Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Senast jag var på Rob E i samband med affär med en klocka för värderings/äkthetsintyg så behöll dom klockan till dagen efter.
    Blev till att träffas igen då, jag och köpare.
    Sen kan jag väl rekommendera att man känner förtroende för varann (köpare-säljare) så att intyget då kan ställas i ny ägares namn.
    /j

JLW och paradis gillar detta.
  12. Stormgaard
    Trådstartare

Stormgaard Torpare

Någon som vet en omega ad i Stockholm som kan utföra en okulärbesiktning samma dag? Tråkigt att skicka iväg den i 2veckor

13. Parabellum

Parabellum Stadsbo

Från:
    Stockholm
    @ERIKSON URHANDEL har hjälpt mig med detta :) Jag fick förvisso intyget mailat efter någon vecka, men Richard intygade muntligen på plats med klockan i hand att allt var reko.

14. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    Nymans

15. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Beror nog på...
    Bergströms i Malmö sa såhär:
    Vi kan inte garantera till 100% att klockan är äkta utan att öppna och kolla igenom den, och det tar en stund om man ska göra det ordentligt!

Låter fullt rimligt? Sugen på att köpa Rolexcase med kinaverk, eller allsköns bytta delar, typ...

16. Stormgaard
    Trådstartare

Stormgaard Torpare

Förutsätter att man måste garantera till 100% att klockan är äkta ifall de skall skriva ett värdeintyg på den. Men inte i det fallet man endast vill ha en servicekoll?

17. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Men i det läget vill förmodligen den presumtive köparen få garanti på att det är en äkta Rolex, och inte bara ev servicebehov, vilket de kollar i TimeGraphern...

Edit: ...och det Bergströms menade var att de aldrig ger ett muntligt äkthetsintyg baserat på okulärbesiktning av utsidan...

tissoter gillar detta.
  18. Mrsheepshooter

Mrsheepshooter Präst

Från:
    Stockholm.
    Absolut, klart det finns fördelar.
    Bergströms tjänar ju 1000 kr extra på att göra ett äkthetsintyg, klart de vill att man ska göra det då. ;) Det är nog dock rätt sällsynt att se en klocka med äkta rolexcase och med ett kinaverk i. Jag hade därför nöjd mig med en servicekoll och 1000 kr till i fickan. Men to each his own. Inget av valen är ju direkt fel, så länge du själv är nöjd!

tissoter gillar detta.
  19. Labbo

Labbo Torpare

Kontrollera klockan där! Sen tror jag att de hellre ser att du köper någon av deras klockor de har i butiken. Får lite känslan av att köpa dricka inne på en resturang av en annan person som inte har med restaurangen att göra!
    Har aldrig testat detta så är taget lite ut luften...

20. tissoter

tissoter Biskop

Från:
    Rolexfabriken
    Vanligt att man smyger förbi uteserveringar på sommaren med en back öl och kränger haha, helst med guld daytona på armen.

21. Rivalen

Rivalen Friends of KS

Jag nöjde mig med muntligt utlåtande efter öppning av urmakaren och ihopskruv och trycktest.

Hur länge har ett äkthetsintyg sitt värde? Vad ADn skriver under på är väl att klockan har ett visst skick vid ett visst datum/tillfälle. En vecka senare har väl samma äkthetsintyg inte med säkerhet något större värde? Om vi nu skulle råka ha med rufflare att göra vill säga. Hur tänker ni?

22. Jari from Finland

Jari from Finland Torpare

Att göra en affär mellan två privatpersoner hos en AD låter konstigt. Troligtvis i detta
    sammanhang menar man att säljaren och köparen går till en AD för att låta urmakaren
    kolla klockan's äkthet innan köparen betalar den. Det är ju självklart att man bör acceptera
    att betala för det. AD får sina inkomster genom att sälja klockor och klockrelaterade tjänster.
    Det är förståeligt att de inte vill förbruka tid för en sådan där tidskrävande arbetet gratis.
    För att försäkra sig äktheten måste man öppna klockan och kolla även dess urverk.

Rivalen och Camo00 gillar detta.
  23. Labbo

Labbo Torpare

Exakt det jag menar! lär ju vara lite så det känns för ADs som väljer att hjälpa till! (lite överdrivet men du fattar grejen)

tissoter gillar detta.
  24. Gold

Gold Borgare

Från:
    Lund
    Hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha

25. tissoter

tissoter Biskop

Från:
    Rolexfabriken
    Jaha? Onykter haha

Gold gillar detta.
  26. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Kan man verkligen köpa en privaterson hos AD???

mace, Anden, Mrsheepshooter och 2 andra gillar detta.
  27. Gold

Gold Borgare

Från:
    Lund
    Fan du är ju skön o grejer

28. Riley

Riley Stadsbo

Från:
    Utanför tullarna
    Släng upp klockan i dagens klocktråd eller paketöppningstråden så får du en okulärbesiktning av hela forumet vare sig du vill eller inte ;).

Mårtenssons ur Brookfield