Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Köpa Daytona helguld?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Pelle Andersson, 20 juli 2015.

1. Pelle Andersson
    Trådstartare

Pelle Andersson Torpare

Tjena!
    Sitter på en datejust II med den blå tavlan och sjukt nöjd med den men är nu inne på helguld och skulle behöva lite rådgivning där..

Det jag kollat på är daytonan i helguld med vit eller svart urtavla hittat en del på chrono24 som jag tycker verkar vettiga men min fråga är om det är nåt särskilt man ska tänka på när man köper runt åren 1988 -1993? Ser att det bland annat är ett annat spänne på de runt dessa årtal än de senare modellerna, är detta något som lätt åker upp eller dylikt? Är ju såklart medveten om att det är zenith urverk men detta är väl snarare en fördel ur samlarperspektiv eller hur resonerar ni?

Andrew85 gillar detta.
  2. KenKun

KenKun Biskop

Det gamla spännet är inte direkt dålig, men är i mångas ögon klart sämre jämfört med de nya. Och nej, den åker inte upp bara sådär. Vi pratar ändå om Rolex ;)

3. Pelle Andersson
    Trådstartare

Pelle Andersson Torpare

okej.. är det "fel" av mig att köpa med det spännet alltså är det en "sämre" modell annars s å man bör lägga till för att få med det lite nyare, skiljer ju änd ca 30.000 till ungefär.. Skiljer sig klockan i övrigt något från de med de nya spännet? Nåt annat särskilt man bör tänka på vid köpa denna klocka?

4. Gold

Gold Borgare

Från:
    Lund
    Ingen solid länk på gamla referenserna så även stadgan i länken är inte densamma som i nyare modell. Kan vara värt att begrunda.

5. KenKun

KenKun Biskop

Köp av gammal vs. nyare modell är väldigt personligt.
    Vissa gillar ju de äldre modellerna, just för att de är äldre, och just för att det är "originalet", medan andra föredrar de nyare modellerna, just för att de är nyare.

Eftersom du verkar lite osäker, så kanske det hade varit bättre att få testa en äldre och en nyare Daytona först, eller så slår du till på den gamla, utan att testa den nya, för då vet du inte vad du missar ;)

6. Pelle Andersson
    Trådstartare

Pelle Andersson Torpare

7. KenKun

KenKun Biskop

8. Gold

Gold Borgare

Från:
    Lund
    En 116528 har solida länken samt nya låset. Det är nuvarande modell som funnits i ett par år nu

9. Pelle Andersson
    Trådstartare

Pelle Andersson Torpare

Okej, ja men då försvinner ju även zenith urverket för det gjordes väl bara fram till 2000 ;)

10. JohnDoe

JohnDoe Friends of KS

Från:
    Sverige, stockholm
    Gusketlo har väl en nice vitguldsdaytona till salu här på köp o sälj

11. KenKun

KenKun Biskop

Tänker du på den i Rose gold nu?

12. Pelle Andersson
    Trådstartare

Pelle Andersson Torpare

Jag tänker gulgulden, vitgulden blir för lik min stål.. Ska jag ha vitguld får det va daydate II men det blir lite dyr...

13. KenKun

KenKun Biskop

Aha, nej, jag syftade på att det finns en i Rose på Köp&Sälj just nu... som John Doe tipsade om...

14. JohnDoe

JohnDoe Friends of KS

Från:
    Sverige, stockholm
    Oj missade rose, tänkte bara på VG pandan. Måste kolla

15. Pelle Andersson
    Trådstartare

Pelle Andersson Torpare

16. JohnDoe

JohnDoe Friends of KS

Från:
    Sverige, stockholm
    Ser ju fin ut. Men man får säkert räkna med att serva den. Kan ju vara bra att stämma av att hela klockan inkl länk är original. En del säljare har rätt flexibel syn på sånt.

17. Pelle Andersson
    Trådstartare

Pelle Andersson Torpare

OKej, tack för tips! Är det nåt mer man bör ha i åtanke.. Lite novis på det är med att köpa begklocka? :)

18. JohnDoe

JohnDoe Friends of KS

Från:
    Sverige, stockholm
    Kontrollera att de har ansvaret för frakten. Du kan räkna med att cert saknas. Ta den direkt till rolex AD i sverige för äkthetsverifiering, kostar en slant men väl investerat. Svårt att reklamera annars. Service är väl minst 6k och tar 5-6 veckor (minst). Obs googla på säljaren och se vad som skrivs. Även om det är trusted check out är det jobbigt om du bara får en skrothög.
    Just det, be dem garantera att bilderna är på den faktiska klockan och inte en samesame...
    Och serviceprislista... http://www.nymansur.com/service#rolex , var visst typ 8 k för service

19. Andrew85

Andrew85 Bonde

20. Andrew85

Andrew85 Bonde

Jag la precis ett svar men sitter på en skakig buss så vet inte vad som hände..kanske blir dubbel post nu. Iaf jag har en daytona 116528 från 02 med de tidigare spännet, och kan säga att de knäpper till ordentligt och sitter väldigt tight. Oroa dig inte för de. Oavsett årsmodell så är de är grymt fin klocka som är och alltid kommer vara en dröm för många. Jag älskar min. Köp :)

Pelle Andersson och JohnDoe gillar detta.
  21. Andrew85

Andrew85 Bonde

Såg nu att du pratar om åren 88-93 min 116528 har ett nyare spänne/låsning än dom, men fortfarande den tidigare modellen sett till den senare uppgraderingen som kom 09? Oavsett så är de en fin rackare :)

22. Pelle Andersson
    Trådstartare

Pelle Andersson Torpare

Okej nice! Frågan ang modell numret heter alla 116528 som är daytona helguld oavsett år?

23. JohnDoe

JohnDoe Friends of KS

Från:
    Sverige, stockholm
    Nej 6 siffriga refnr är nyare modeller. De gamla har 4-5 siffror. Googla rolex daytona history så får du bra info. Du kan även kolla in bobswatches.com och kolla in massa modeller.

Andrew85 gillar detta.
  24. Pelle Andersson
    Trådstartare

Pelle Andersson Torpare

Det här Bob´s watches verkar ju grymt! Nån som handlat där kan man lita på dem?

25. JohnDoe

JohnDoe Friends of KS

Från:
    Sverige, stockholm
    Bobswatches är de som ger ut en årlig bok med prislistor på rolex och är lite de som sätter priset på rolexmarknaden.

Mårtenssons ur Brookfield