• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa klocka på AMAZON!

Gurra G

Omega
Hej!
Ny på forumet och har en hel del funderingar. Kastar mig ut här med invändningen att hellre fråga en gång förmycket och bli idiotförklarad än att inte fråga och skämmas över sitt misstag för evigt.

Jag har med stor glädje läst om Casio G-shock Mudmaster https://klocksnack.se/threads/recension-casio-g-shock-mudmaster-gwg-1000.45579/

När jag sökte på Amazon ser jag att den i USA kostar 530 dollar vilket är rätt mycket mindre än de 8500 kr som den kostar i Sverige. Jag förstår att ondskans axelmakt tullen vill ha sitt men inte riktigt 4000 kr som prisskillnaden är.

Har något gjort denna resa och kan hjälpa mig med råd och dåd.
Det lär ju stå Nollan under min avatar vilket är rätt talande just nu. :)
Gustav
 

Greven

Audemars
Nu är jag inte helt säker men har fått för mig att Amazon (US) inte skickar varor till Sverige? Men jag kan ha fel.
När jag har beställt från Asien så läggs det på mervärdesskatt på 20% samt tullavgift (vet ej procent, men betydligt lägre än skatten). Det skickas en separat faktura på dessa avgifter till dig efter du hämtat ut varan.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Nu är jag inte helt säker men har fått för mig att Amazon (US) inte skickar varor till Sverige? Men jag kan ha fel.
När jag har beställt från Asien så läggs det på mervärdesskatt på 20% samt tullavgift (vet ej procent, men betydligt lägre än skatten). Det skickas en separat faktura på dessa avgifter till dig efter du hämtat ut varan.

Bra info alltid undrat!
 

joca

Patek
2-Faktor
Det finns dock tjänster på nätet som slussar varor vidare till Sverige om man beställer från tex amazon :)
 

sveol

Cartier
Jag har beställt av Amazon, inga problem. Dock inte allt som går att få till Svedala. Frakten brukar vara rätt dyr, för att inte nämna momsen. Men klagar man lite snällt hos deras eminenta servidesk så kan man få gratis frakt ;-)

P.s. Testa amazon chattsupport, där har andra aktörer något att jobba efter. Inte av chatten i sig, utan av servicenivån. Outstanding kvalitet.
 
  • Like
Reactions: Ako

jesperC

Omega
Räkna med att åka på tull+avgifter. Tycker det är rätt sällan man kommer undan det numera.
Den går inte att hitta på amazon.uk eller amazon.de?

//j
 
Hej!
Ny på forumet och har en hel del funderingar. Kastar mig ut här med invändningen att hellre fråga en gång förmycket och bli idiotförklarad än att inte fråga och skämmas över sitt misstag för evigt.

Jag har med stor glädje läst om Casio G-shock Mudmaster https://klocksnack.se/threads/recension-casio-g-shock-mudmaster-gwg-1000.45579/

När jag sökte på Amazon ser jag att den i USA kostar 530 dollar vilket är rätt mycket mindre än de 8500 kr som den kostar i Sverige. Jag förstår att ondskans axelmakt tullen vill ha sitt men inte riktigt 4000 kr som prisskillnaden är.

Har något gjort denna resa och kan hjälpa mig med råd och dåd.
Det lär ju stå Nollan under min avatar vilket är rätt talande just nu. :)
Gustav

Har handlat flera klockor genom Amazon och funderar precis som du på att ge mig själv en Mudmaster i julklapp. De svenska överpriserna på uret är ju skamligt höga. Det är ju direkt ockerpriser. Du kan ju köpa två Mudmasters på Amazon till samma pris som du får pröjsa för en här i Sverige.

Amazon har ju dels varor själva men har också egna underleverantörer/samarbetspartners och dessa har egna villkor. Vissa har fri frakt, andra tar betalt för frakt och vissa levererar/skeppar bara inom Nordamerika och inte till Europa. Jag har varit med om att jag både fått betala import/tullkostnad och att jag har sluppit densamma. Men ibland har jag fått betala 500-800 kronor i importkostnad. Dock så var det ändå billigare än om jag hade köpt samma klocka här i Sverige.

Leveranstid har också skiftat. En klocka jag beställde en måndagkväll från Amazon i USA fick jag redan levererad på torsdagen. Andra har tagit upp till ett par veckor på sig.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Vissa butiker på Amazon skeppar inte till Sverige, men om de nu gör det, så ser man i kassan vad frakten, tull och moms kommer att landa på. Man behöver alltså inte oroa sig för oförutsedda avgifter.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Allt är ju redan sagt, jag har också handlat klockor från amazon utan problem. Glöm inte kolla amazon.co.uk , därifrån slipper man moms. Ett annat tips är även att ringa Klockmaster Globen och fråga om de kan göra något på priset. I detta fallet kanske det är svårt att peismatcha men det kan vara värt ett försök.

Grym klocka för övrigt, använder den mer än jag trodde. Jaghar beställt ett gult band till min, blir kul att se hur den ser ut med det på. Gult band är ju cool men jag gillar inte missfärgad lyspasta så då blir nog denna kombo cool.
 

JohnDoe

Rolex
Eller belöna dig med en USA resa i julklapp och beställ till hotellet. Glöm inte att lokal salestax tillkommer. Så bo i t.ex Delaware som inte har någon salestax.
 
Inser att jag gör årets bumpar nu men kändes onödigt med ny tråd. Är sugen på en Citizen från deras signature serie. Ät det safe att köpa från Amazon? Får man stämplat cert osv?
 
Topp