Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Köpa Rolex. Över disk eller online?

Diskussion i 'Diskussion' startad av MagnusL, 9 oktober 2015.

1. MagnusL
    Trådstartare

MagnusL Torpare

Från:
    Stockholm
    Har en kollage som vill köpa en Rolex och kollar för fullt på Uret. Går det att få motsvarande pris i butik i Stockholm, eller är det helt kört? Eller rättare sagt - Vet ni nån butik som är villig att matcha priset som Uret har? Eller i alla fall komma tillräckligt nära?

2. horologium

horologium Bonde

Från:
    landsvind
    Min (väldigt ringa) erfarenhet säger....

Om AD har klockan hemma och kollegan skickar signalen att han verkligen köper den där direkt vid ett bra pris så skulle jag vara förvånad om han inte kan få 5%. Om klockan inte finns hemma och/eller kollegan bara frågar efter ett bästa priset för att fundera lite hemma så tror jag det blir svårt.

3. Nicklas.S

Nicklas.S Friends of KS

Du kan nog få 5 - 10 % hos AD också beroende på hur populär modell det är och om den finns i lager.
    Är din kollega seriös och inte frågar efter bästa pris det första han gör så går det nog bra. Ett tips är våran forumsponsor Rob E.

4. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    En parameter som din kollega bör ta med i denna ekvation är känslan av att handla nytt rakt över disk, den är enorm :)

stelah, JLW, dräpdrulle och 3 andra gillar detta.
  5. Ninen79

Ninen79 Biskop

Från:
    Stockholm
    Visa du att du SKA köpa och är trevlig så är det ca 10% inte omöjligt. Men går inte in och börjar med att jidra om du kan få bättre pris hos tex Uret.

JohnDoe gillar detta.
  6. JohnDoe

JohnDoe Friends of KS

Från:
    Sverige, stockholm
    Inte att förglömma är allt krångel som kan uppstå vid ev garantifel om man ska skicka paket hit o dit.

JLW gillar detta.
  7. Trollskogen

Trollskogen Torpare

Från:
    Skogen
    Disk. Bättre med en ordentlig affär med en handskakning och fin påse.

Icaras, stelah och Roxen gillar detta.
  8. JuBi

JuBi Torpare

Över disk är ju alltid fräschast! Angående pris är det om du kan pruta, populära modeller med eventuell väntetid går inte att få ner (tex BLNR)

9. Chuck

Chuck Friends of KS

Disk helst, om du vill ha relation och framöver köpa fler klockor till bättre pris.

10. Baloo

Baloo Bonde

Från:
    Människobyn
    Känslan av att köpa över disk är ju oslagbar och nästan hälften av upplevelsen. Som folk tidigare nämnt är det också mycket smidigare att hantera eventuella problem som uppstått när du köper över disk.

11. Taxman

Taxman Friends of KS

Inget självklart val. Jag köpte subben hos Rob för att det är skönt att ha nära om något krånglar. Men jag hade kunnat tänka mig att köpa online eller från utlandet. Beror ju lite på vad man värdesätter.

12. Swordthain

Swordthain Bonde

Från:
    Falun
    Lånar tråden lite och ställer liknande fråga. Funderar på en ny Datejust 116200 som present till mig själv i nära framtid då lite olika livshändelser sannolikt kommer att inträffa. Ser att Nymans listar klockan på 56 200 vilket jag antar är listpriset. Tittar på Chrono24 och hittar flera nya exemplar från gråhandlare med utmärkta omdömen här på KS för 41 700. En skillnad på 14 500 kr eller 26 procent.

Jag betalar gärna lite premium för att köpa i butik. För denna klocka känns kanske 3-5 tusen extra hos svensk AD inte orimligt för mig. Finns det ens en chans att pruta ned en Datejust till kring 45-46 kkr för mig utan tidigare kontakt med AD? Vet att man för sport-Rolex får betala nästan listpris, gäller detta även Datejust?

13. christian-h

christian-h Biskop

Ja. Dessutom faller den inom kategorin sport/snabb-klocka enligt mig.

Slå till.

Swordthain gillar detta.
  14. Bitars

Bitars Bonde

5-10% ska du alltid kunna få ner klockan om det är en lagervara, mer än så blir svårt utan en personlig kontakt.

15. Bitars

Bitars Bonde

Fö har jag inget problem att köpa online om man får den tillräckligt mycket billigare...

16. MrPlow

MrPlow Präst

Från:
    Roslagen
    Support your local dealer!

Trevlig upplevelse att köpa av tex Rob Engström. Bra med hjälp av kortning av länk, frågor och service.

Boris Balkan gillar detta.
  17. Carlf

Carlf Bonde

Hur många tusenlappar är kortning av länk och påse från fina gatan värt?

Falken, Galaxy, rillesnille och 4 andra gillar detta.
  18. KenKun

KenKun Biskop

Eller hur, snacka om att glorifiera den där "speciella" butikskänslan. Visst, det kan vara smidigt att handla i en fysisk butik, men hur ofta krånglar en ny klocka?
    Det är bara de missnöjda som låter mest, medan alla med lyckade transaktioner är fullt upptagna med sina nya klockor.

Kortning av länk, och kunna handla i en fysisk butik, är det verkligen värt 15-20k mer? De pengarna kan antingen gå till en ny klocka, eller till hundratals framtida länkkortningar. Hepp.

John71, Galaxy och alfgren gillar detta.
  19. Salle

Salle Bonde

Om alla började handla online så hoppas jag svenska AD inser inom kort hur stora påslag dem har ca 40-50 procent ska dem ha även om klockan är inte på lager. Att ha så stora påslag bara för att vara en mellan hand är helt sjukt, och vad det gäller garanti så täcks den överalt där det finns AD. I mina ögon köper jag online alla dagar i veckan.

20. Roxen

Roxen Stadsbo

Från:
    Danderyd
    40-50% dementerar jag inte, men om du har i åtanke vilka kostnader en fysisk AD måste uppbära är det snarare ett måste än ett fett tjing i kassan.

Resonerar man som du borde rimligtvis all handel förläggas på nätet. Övrig detaljhandel (kläder, etc.) har betydligt högre marginaler än så, procentuellt sett.

/B

plattfot och Spencer gillar detta.
  21. Salle

Salle Bonde

För min del får dem ha gärna 200 procents påslag på billiga klockor typ 1000 kronors klassen. Men att ha stora påslag på en 50000 kronors klocka kan jag inte försvara. Det finns ju Ad i andra länder också och har mycket mindre påslag och ändå klarar sig fint.

22. Niklas

Niklas Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Det är inte AD som sätter listpriset. Det gör Rolex.

plattfot och Spencer gillar detta.
  23. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Börja driva en butik själv som säljer lyxkonsumtion där du inte har en snittmarginal på 40-50% så får du se hur kul det är. Hyra i bra lokaler kostar, kompetent personal kostar, underhåll kostar. Ditt resonemang är så förbannat naivt.

JohnDoe, Perpetual och Osclat gillar detta.
  24. Tomas Eriksson

Tomas Eriksson Friends of KS

Från:
    Prettogettot
    AD i andra länder med mindre påslag? De skulle inte få fortsätta vara AD länge till, det råkar inte vara gråhandlare du misstagit dig för AD? Inget ont om dem men en AD får inte dumpa priserna. Som@Niklas beskriver ovan är det Rolex som sätter priserna, sedan kan det finnas lite förhandlingsutrymme beroende på om man är återkommande kund eller liknande. Men kliva hos en AD in som random-dude och försöka kräva stor rabatt på en sub kommer inte hända.

alfgren gillar detta.
  25. Swordthain

Swordthain Bonde

Från:
    Falun
    Om jag nu vill köpa en Datejust känns det ju inte så kul att gå in till AD och prova och sedan köpa online. Hur gör ni andra som handlar av gråhandlare? Testar ni i butik eller på annat sätt?

På förekommen anledning: om någon råkar sitta på en 116200 i närheten av Falun testar jag den gärna över en lunch.

26. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Ledsen men du vet inte vad du snackar om.

27. Eurenius

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    Det är väl dock en rekommendation?

Rivalen gillar detta.
  28. Eurenius

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    Rolex sätter inte priset ut till slutkund, inte i Sverige i alla fall.

Rivalen gillar detta.
  29. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Och då mister du fin AD-status..

Eurenius gillar detta.
  30. Eurenius

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    Absolut, jag säger ingenting om det. Men jag tror inte att Rolex sysslar med bruttoprisättning i Sverige eftersom det är väl olagligt?

Taxman gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield